Maldöd???

#1 - 22 april 2007 08:29
Hej
Jag köpte en L-mal igår för 300kr, alltså dyr. Säljaren angav på burken L007 men det var det inte när jag väl kollade hemma. Den var brunsvart och hade senapsgula prickar. Skulle bli 13-15cm och åt grönfodertabletter. LDA31?
Hur som helst.
Väl hemma koppar jag försiktigt in den i mitt 157L scalareakvarium (har 3st). Där i hade jag innan rengjort filtret i ljummet vatten (Fluval4+) och gjort ett litet vattenbyte eftersom det var nödvändigt att slamsuga. skrapade även rutorna eftersom jag hade lite brunalgsfläckar där. Allt frid & fröjd alltså.
Nu på morgonen är malen död!!! :confused:
Scalarerna är ok, vattenvärdena som jag nyss kollat är ok.
pH 7.4
Ammonium 0-0,5
Nitrit 0

Vad var felet är min fråga???
#2 - 23 april 2007 16:29
Tror dessvärre frågan fått ett svar. Jag var till zooaffären idag och berättade. Tror ni inte att han säger att han haft malen gått i pH6!!!
Hur skulle jag rimligtvis kunnat veta det? Å inte blev jag erbjuden ngn ny heller.
Jag som frågade massor innan jag köpte den, om skötsel osv, allt jag fick besked om var att ja den ska ha maltabletter och inte >pH8. FAN!!!
#3 - 23 april 2007 16:58
Sånt där gör en så himla arg och ledsen. Man tappar lusten att handla fiskar nästan :/
#4 - 23 april 2007 17:19
Hm...undrar om detta inte skulle kunna tolkas i grova ord som lagbrott?

Denna lag återfinns i 3 kap. under rubriken "BESTÄMMELSER OM SKYLDIGHET FÖR DEN SOM SÄLJER SÄLLSKAPSDJUR ATT LÄMNA INFORMATION OM DJURETS SKÖTSEL"
Låt oss titta på vad denna lag innebär:
1§ Djur som exponeras med avsikt att säljas skall vara taxonomiskt namngivna med art eller släkte på en skylt, så att det klart framgår vilket djur som avses.
2§ Den som yrkesmässigt säljer ett sällskapsdjur skall vid överlåtelsen lämna ett faktablad, med skriftlig information om djuret och dess skötsel, till mottagaren av djuret.
Kommentar: Naturligtvis en bra idé med information, men naturligtvis helt tokigt att denna information först skall ske vid överlåtelsen - det är ju innan man bestämmer sig för vilka fiskar man skall köpa till sitt akvarium som man behöver denna information, inte vid själva överlåtelsen. Ett "bra" exempel på hur en i grunden vettig lag helt slår fel pga okunnighet från beslutsfattarnas sida.

Taget från http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=248&Itemid=131

Tycker du ska skriva ut sidan och gå in med den till butiken och begära en ny mal. Försäljaren borde ha uppmärksammat dig på vilket ph han hade i sitt kar + att han faktiskt gav dig felaktig information om vilken mal du köpte! Om han hävdar att L007 blir 13-15 cm lång, kanske han borde få veta att den faktiskt blir upp till 35 cm.

Sånt här händer ju tyvärr väldigt ofta, att säljaren är okunnig, men kompensation tycker jag faktiskt du borde få!
#5 - 23 april 2007 19:33
Tack för info Miina
Jag har pratat med en kompis som säljer div foder till den här ägaren och han skulle prata med honom. Själv kom jag mig inte riktigt för att tjafsa (var ledsen dessutom över den stackars malen) när jag blev så paff över att han "glömt" nämna att den hos honom gick på så lågt pH. Först hemma blev jag sur. Vill verkligen inte förgifta mina fiskar vare sig med pH eller av "dumhet". Trodde verkligen inte han hade så lågt pH däri eftersom vi förut pratat om vattenbyten och sånt (han ÄR kunnig och egen företagare, ej anställda, privatintresse fisk och reptiler) och han då sagt att han byter med kranvatten. Tydligen inte i just DET akvariet och inte heller till diskusarna, nä där sänker han pHt. Jag har köpt diskus av honom förut och alla hans firrar är fina, aldrig man ser en mager eller sjuk.
Borde få en ny mal efter att vår gemensamma vän pratat med honom, får jag inte det tappar han en kund. Jag brukar handla mycket och har spenderat åtskilliga tusen i den affären. Lite good-will kunde han visat.
#6 - 25 april 2007 16:30
Fy vad tråkigt wero! Det är så himla trist när sådant här händer, speciellt som du verkligen visat dig intresserad och han borde ha nämnt att vattenvärdena i det karet var speciella :S

Sedan är det inte så konstigt att man inte klarar att ta strid med en gång men jag hoppas verkligen det löser sig för dig - en 300 kronors mal som bara dör för en pga bristande kunskap på en aspekt är lite väl myckte pengar och lite väl mycket fisk som går åt för att man ska kunna ta det tigande..

Annons