Malen dog.. =(

#1 - 16 augusti 2005 21:14
[font=Comic Sans MS][color=teal]Hej...[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=teal]För några veckor sen så köpte jag två malar. Den ena va lite mindre e den andra, antagligen något yngre oxå.[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=teal]I alla fall så dog den minsta av dem bara några dagar efter att jag hade köpt den. Kan detta bero på vattenbytet(från akvariebutiken till mitt akvarium)...? [/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=teal]Jag har hört att malar är känsliga för vattenbyten. [/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=teal]Den "stora" malen har klarat sig och levr än! =D ´[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=teal]Men jag undrar fortfarande varför den andra dog..?[/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=teal]Någon som har har ett svar eller vart me om något liknande??[/color][/font]
#2 - 16 augusti 2005 22:14
vad var det för malar? vissa malar är känsligare än andra!
#3 - 16 augusti 2005 23:37
Hej Tastyfish.

Jag var med om något liknande när jag köpte min ancistrus ifrån djuraffären, den klarade sig dock bara över natten sedan låg den död på morgonen.
Jag gjorde inget fel när jag flyttade över den men troligen så mådde den inte bra redan från djuraffären och klarade inte ett vatten byte till.

Var in där en dag och såg att många fiskar var i dåligt skick där.
#4 - 16 augusti 2005 23:54
vad jag vet är malar känsliga för att vara i påsar om dom inte "tömde sig" innan dom hamna i den :D. har inte haft några som helst problem! men om det går riktigt dåligt så kan man ju testa ett stim amano eller så.
#5 - 17 augusti 2005 07:02
Okej...
men de va nåt liknande som hände mig,. den dog efter andra natten.. :(
Jag tror de va antenmalar (eller hur man nu stavar de)...
#6 - 17 augusti 2005 07:26
försökte få min lokala zooaffär att skaffa antennmalar!
struntar i dom nu och går med räkor, så mycket roligare och det finns ett växande intresse här på zoopet!

synd med fisken däremot :(. det kan bara bli så ibland dom blir stressade osv.

förresten det jag sa handlade om ancistrusar och vissa lmalar tror jag och då brukar dom dö i påsen.
#7 - 17 augusti 2005 21:11
Okej...
Men vad var de där räkorna för någonting?
[:-140]
#8 - 17 augusti 2005 21:20
Antennmal är handelsnamnet för vanlig ancistrus, en zooaffär som inte har dem inne är nog inte värd mycket. :)
#9 - 17 augusti 2005 21:30
Gå tillbaka till djuraffären och klaga!
#10 - 17 augusti 2005 21:52
haha :) @ sussiegross och heljis jag syftade på den här sötisen!
#11 - 18 augusti 2005 04:55
[QUOTE=Tastyfish]haha :) @ sussiegross och heljis jag syftade på den här sötisen![/QUOTE]:) Ännu en anledning till varför man aldrig ska använda handelsnamn.
#12 - 18 augusti 2005 08:02
näe juste! :)

Annons