Malen ser ut som en uppblåst ballong!?

#1 - 30 november 2009 17:02
Min L134 har vuxit och blivit stor och tja... fin. Han är rund och fin men "svansen" ser fortfarande smal ut. Ungefär som en uppblåst ballong faktiskt. Tittar jag närmare så ser hans (hennes?) mage knölig ut.

Vad tror ni? Är det bara en matglad krabat? Romstinn hona eller har fisken helt enkelt förstoppning[:o]
#2 - 30 november 2009 17:29
inte lätt å säga utan en bild. men är det en hona e hon nog romstinn, men är det jämnt fördelat? om det är väldigt ojämnt fördelat så är den nog förstoppad ;)
#3 - 30 november 2009 17:47
har ingen aning om vad det är för kön.

Fisken är liksom helt rund (nästan i varje fall) om man tittar uppifrån. Sedan kommer då "svansen"

Om det skulle vara förstoppning. Vad gör man då? Slutar att mata och bara väntar eller? Finns det medicin?
#4 - 30 november 2009 17:53
som sagt. är det jämnt så är det en romstinn hona. om det är en hane, så har den som "morrhår" som sticker ut framför gällarna då den börjar bli könsmogen. honor har åxå detta fast vääääldigt små i jämnförelse. skulle den dock vara förstoppad så finns det medicin. nån form av magnesium lösning har jag för mig...
#5 - 30 november 2009 17:54
ok tack

Ska se ifall jag kan få upp en bild också
#6 - 30 november 2009 17:56
np :)
#7 - 30 november 2009 18:32
Om den är stor och rund som en ballong så är den med stor sannolikhet inte romstinn, det brukar faktiskt inte synas så hemskt mycket på dom.
Den borde vara 9-10 cm ungefär om den är stor nog att vara romstinn oxå men som sagt detta är svårt eller omöjligt att avgöra utan att se bild på den dock ;)
#8 - 3 december 2009 18:32
Rackans, det här blir bara värre och värre. Det är definetivt något som är fel. Såg en länk till online-sjukhuset från JBL. Den var faktiskt bra. Där kunde man söka på symtom och sedan få upp bilder och det verkar absolut som det är någon bakteriell åkomma. Kommer inte ihåg vad det hette nu men jag har hällt i ett bredspektrum mot bakterier. Får se ifall det hjälper. Har också slutat mata. Fiskar klarar ju sig en tid utan mat så dem andra får liksom sympatisvälta[:o].

Han ligger helt stilla och man kan riktigt se hur jobbigt det är för honom. Ska försöka åka förbi Akvarietjänst imorgon och se ifall de har några tips.
Bilagor:
#9 - 3 december 2009 19:04
Släng upp ett kort på eländet så kanske vi kan komma med nåt vettigt om vad det kanske är med han ;)

Annons