Malskit i MÄNGDER!

#1 - 5 januari 2006 12:08
Hej
Jag har en gibbicep och två ancistrus spec. dessa är ca 10-15 cm stora.
Dessa producerar ENORMA mängder skit, och jag blir snart tokig.

Hur får man eftektivast bort skiten. häverten orkar inte ta upp dessa tunga avlånga skitar som förpestar min tillvaro.. jag vill ju ha ett rent akvarium. jag/min sambo bytte igår 50% av vattnet å rengjorde det från skit. och nu i morses när jag tände så bara det svärmade av malskit igen... jag börjar bli upp given,.

snälla snälla hjälp mig med att få bort det. Hur gör man...!!

jag börjar bli desperat...

/Tack!!![V] [V] [V] [V]
#2 - 5 januari 2006 12:48
jag har läst att gibbiceps skitar ner rejält.. hm tror egentligen inte det finns så mycket att göra, det är ju ett naturligt beteende.

Kanske mer skymmande inredning för att dölja?
#3 - 5 januari 2006 16:00
[quote=lenis3]jag har läst att gibbiceps skitar ner rejält.. hm tror egentligen inte det finns så mycket att göra, det är ju ett naturligt beteende.

Kanske mer skymmande inredning för att dölja?[/quote]

det är ju sant men jag har redan rejält med lava sten. jag har mbunas så de behöver lite fri yta och det är på dne fria ytan som det ser.. inte bra ut å det liksom flyter inte undan...
men tack för ditt svar!
#4 - 5 januari 2006 17:03
Du får skaffa mera pumpar eller filter.
Du har tydligen Malawi och då kan det gärna vara bra fart på vattnet.
I mitt kar blir knappast inget liggande på bottnen utan det sugs in i filtret.
#5 - 5 januari 2006 18:02
...eller skaffa en bättre hävert? Kanske en eldriven slammsug? De borde ju klara att suga upp skiten.
#6 - 5 januari 2006 19:07
Var glad att du inte har träätande Panaque - DE kan producera skit!
#7 - 5 januari 2006 20:18
Kemisk metod...

Varför inte prova en oxydator? Jag tycker att mängden bottengrums i mina burkar minskat dramatiskt sedan jag kompletterade med sådana.
HazelCR
#8 - 6 januari 2006 04:43
[QUOTE=decimus]Hej
Jag har en gibbicep och två ancistrus spec. dessa är ca 10-15 cm stora.
Dessa producerar ENORMA mängder skit, och jag blir snart tokig.

Hur får man eftektivast bort skiten. häverten orkar inte ta upp dessa tunga avlånga skitar som förpestar min tillvaro.. jag vill ju ha ett rent akvarium. jag/min sambo bytte igår 50% av vattnet å rengjorde det från skit. och nu i morses när jag tände så bara det svärmade av malskit igen... jag börjar bli upp given,.

snälla snälla hjälp mig med att få bort det. Hur gör man...!!

jag börjar bli desperat...

/Tack!!![V] [V] [V] [V][/QUOTE]

Vad har du för sand/grus?
#9 - 6 januari 2006 15:30
[quote=lehndal]Varför inte prova en oxydator? Jag tycker att mängden bottengrums i mina burkar minskat dramatiskt sedan jag kompletterade med sådana.[/quote]

Tack för ditt svar. men då jag är ny inom akvaristik så kan mina tillkortakommande ibland synas så även nu då jag undrar vad en oxydator är.?

mvh
decimus
#10 - 6 januari 2006 15:30
[quote=HazelCR]Vad har du för sand/grus?[/quote]

jag har ciklidsand, vitt finkornigt grus.
#12 - 6 januari 2006 17:21
Du är inte ensam om att halvt slita håret av dig när det gäller malskit!! Jag istortsett grinar varje dag jag tänder akvariet. Det raslar till på bottnen och malar far in i grottorna och kvar är skiten som yr i hela karet. Har en gibbi på ca 30cm och en royal på ca 15cm (och många många flera malar i olika storlekar) och dessa korvar är inte att leka med!! Jag hade förut ett 200l kar med ett fluval 304 ytter filter (som slammades igen rätt snart)... sedan tillkom en inner 4+ i hopp om att det skulle bli lite renare... men nej.. endast grov slamsugning hjälpte. Nu står ett 450l med 2 st inner 4+, det skall till ett stort eheim ytter filter med sedan kanske jag är nöjd....

Men nu skall jag även forska mer om oxydator metoden.. Det lät intressant...

//Camilla
#13 - 6 januari 2006 17:30
C.Ciklid titta in på ciklid.se dom har en del om oxydator bara söka på de
#14 - 6 januari 2006 19:04
[quote=decimus]Tack för ditt svar. men då jag är ny inom akvaristik så kan mina tillkortakommande ibland synas så även nu då jag undrar vad en oxydator är.?

mvh
decimus[/quote]

[COLOR=black]En oxydator är en fiffig och enkel anordning som man gömmer i akvariet. Den består av en behållare med väteperoxid som sakta bryts ner av en katalysator varvid en molekyl väteperoxid sönderdelas till en vattenmolekyl och en syreatom. Denna ensamma syreatom förenar sig genast med nästa solitära syreatom. Den (mycket långsamma) gasbildning som uppstår skapar ett tryck som driver ut väteperoxid ur ett litet hål i manickens botten och den frisläppta vätskan kommer att brytas ner på samma sätt varvid de mycket reaktiva syreatomerna frigörs. De förenar sig parvis i ett jättelikt kavalleriangrepp mot närmasta skräphög som ligger på botten...[/COLOR]

[COLOR=black]Nej, det sista var väl inte så sant, men vill du komma sanningen närmare kan du exempelvis läsa vidare på [COLOR=#800080]http://www.ciklid.se/ciklidbladet_artikel.asp?NR=9205&LOPNR=3[/COLOR][/COLOR]

[COLOR=black]Uppfattningarna om oxydatorer skiftar. Mina erfarenheter är goda och som jag inte ser några nackdelar utom möjligen de kosmetiska - om du inte kan ställa den bakom en rot eller sten - så kan jag rekommendera ett försök.[/COLOR]
HazelCR
#15 - 6 januari 2006 20:23
[QUOTE=decimus]jag har ciklidsand, vitt finkornigt grus.[/QUOTE]

Malskiten syns ju extra bra med det valet av botten.
Du får nog bara jobba med att ta bort skiten eller prova det förselagna oxydatorn.
Ett tredje förslag är att byta ut sanden mot någon mörkare grovkorningare grus samt att skaffa någon bottenbökande fisk som finfördelar malskiten, allt detta för att malskiten skall synas mindre.
Om oxydatorna är din lösning på problemet vet jag ej, men kanske värt att prova iom att du har malawi och antagligen vill behålla din valda sand m.m.
#16 - 6 januari 2006 21:03
skulle väl gå och lägga några rör under gruset som sticker upp bakom stenar rötter eller nån växt med vatten som strömmar ut och kan flytta skiten till dolt område alternativt mot ett filter.
#17 - 7 januari 2006 09:06
Tack för tipset, det behövs..
#18 - 7 januari 2006 09:14
vi verkar ha samma..problem om man får kalla det så. precis som du säger när man tänder så skyr malarna ljuset som inget annat å bara vrivlar upp skiten så det ser ut som man inte har gjort rent på flera månader...
oxydator kan va svaret vi får se...

var har du förövrigt i ett så stort akvarium? har själv malawi och är rätt ny inom akvaristik, kan va kul att få förslag på några roliga varianter.. själv har jag mbunas, melanochromis manigano,auratus, m estrae, L pearlmutt, golden hongi. men är på jakt efter mer såklart... =)
#19 - 7 januari 2006 09:16
[quote=HazelCR]Malskiten syns ju extra bra med det valet av botten.
Du får nog bara jobba med att ta bort skiten eller prova det förselagna oxydatorn.
Ett tredje förslag är att byta ut sanden mot någon mörkare grovkorningare grus samt att skaffa någon bottenbökande fisk som finfördelar malskiten, allt detta för att malskiten skall synas mindre.
Om oxydatorna är din lösning på problemet vet jag ej, men kanske värt att prova iom att du har malawi och antagligen vill behålla din valda sand m.m.[/quote]

tack för tipset.. men jag är riktig novis på "bottenbökande fiskar" har du några förslag på dessa ? kan va kul att ha mer bottenorienterade fiskar förutom ancistrus och pleco.
#20 - 7 januari 2006 09:18
[quote=decimus]vi verkar ha samma..problem om man får kalla det så. precis som du säger när man tänder så skyr malarna ljuset som inget annat å bara vrivlar upp skiten så det ser ut som man inte har gjort rent på flera månader...
oxydator kan va svaret vi får se...

var har du förövrigt i ett så stort akvarium? har själv malawi och är rätt ny inom akvaristik, kan va kul att få förslag på några roliga varianter.. själv har jag mbunas, melanochromis manigano,auratus, m estrae, L pearlmutt, golden hongi. men är på jakt efter mer såklart... =)[/quote]

det var ett svar till c.ciklid... är inte rikigt haj på datorer... =)
#21 - 7 januari 2006 09:23
[quote=Raven]skulle väl gå och lägga några rör under gruset som sticker upp bakom stenar rötter eller nån växt med vatten som strömmar ut och kan flytta skiten till dolt område alternativt mot ett filter.[/quote]

sak man koppla nån pump till dessa rör då menar du?
#22 - 7 januari 2006 11:36
#23 - 7 januari 2006 12:08
[quote=Buckshot]Den här borde göra susen;

http://www.eheim.de/eheim/inhalte/en/index.jsp?key=liniendetail_24523_ehen[/quote]

vikken grej det är ju ett drömfilter.. men de har ju inga prisuppgifter.. det är synd. men förmodligen får man la spara i ett halvår =)..

men det borde skicka runt vattnet så in i bänken..
#24 - 7 januari 2006 12:18
[QUOTE=decimus]vikken grej det är ju ett drömfilter.. men de har ju inga prisuppgifter.. det är synd. men förmodligen får man la spara i ett halvår =)..

men det borde skicka runt vattnet så in i bänken..[/QUOTE]

http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=208001&t=temartic_e&userid=uFrVoSttybywXqHFOLQ2ChrN23u5Jyw9Y5l

270€ + filtermaterial
#25 - 7 januari 2006 13:03
[QUOTE=decimus]det var ett svar till c.ciklid... är inte rikigt haj på datorer... =)[/QUOTE]
Jag har diskus i det och ett stort (för stort :rolleyes: ) antal malar i det. Mestadels sugmalar men även knorrmalar och chokladmalar. En pilnäbb och black ghost är med i karet.. Lite mer info hittar du i min profil :)

Nu har jag tjurat, klurat och hittat lite svar.... :) Att jag kommer prova oxydator framåt i tiden är nog inget jag stoppar under mattan med... Men ett ev hemmabygge av en "undergrusdammsugaretillytterfilter" är i mina tankar.. skall nog sätta mig ner och skissa lite..

//Camilla
#26 - 7 januari 2006 14:15
#27 - 7 januari 2006 14:22
[quote=C.Ciklid]Jag har diskus i det och ett stort (för stort :rolleyes: ) antal malar i det. Mestadels sugmalar men även knorrmalar och chokladmalar. En pilnäbb och black ghost är med i karet.. Lite mer info hittar du i min profil :)

Nu har jag tjurat, klurat och hittat lite svar.... :) Att jag kommer prova oxydator framåt i tiden är nog inget jag stoppar under mattan med... Men ett ev hemmabygge av en "undergrusdammsugaretillytterfilter" är i mina tankar.. skall nog sätta mig ner och skissa lite..

//Camilla[/quote]

funderar faktiskt på vart man kan fåtag på en oxydator, filter matta är nog ett projekt jag sakll pyssla med när jag går upp i akvariestorlek.. har bara ett, med er andra mer erfarna akvaristers mått mätt, ett liitet kar. =)

har du några favoriter bland malarna? själv är min magnum och l204 mina ögonstenar justnu, och dom e tätt följda av min l114. men jag har fått upp ögonenn för l333.. den blir min nästa ..."fångst"
#28 - 7 januari 2006 14:27
[quote=decimus]sak man koppla nån pump till dessa rör då menar du?[/quote]

precis.
genom att sätta utloppen strategiskt placerade kan du få bort döda zoner där skiten samlas men även få skiten att samlas i ett hörne till exempel där du snabbt å lätt kan få upp det.

kanske räcker med en finmaskig håv om det vill sej riktigt väl.

cirkulationspumpar finns ju från 95kr och uppåt så det behöver inte bli nån svindyr historia.
#29 - 7 januari 2006 15:33
[QUOTE=decimus]funderar faktiskt på vart man kan fåtag på en oxydator, filter matta är nog ett projekt jag sakll pyssla med när jag går upp i akvariestorlek.. har bara ett, med er andra mer erfarna akvaristers mått mätt, ett liitet kar. =)

har du några favoriter bland malarna? själv är min magnum och l204 mina ögonstenar justnu, och dom e tätt följda av min l114. men jag har fått upp ögonenn för l333.. den blir min nästa ..."fångst"[/QUOTE]
Mina clownplecos tycker jag om och royaln. Mitt lilla par av skäggancistrus tycker jag om med. De är väldigt aktiva. Men den största gibbisen är inte mitt påfund och jag tycker inte om henne över huvud taget. Den som skitar ner mest med. De prickiga knorrmalarna tycker jag är så charmiga, men man ser dom aldrig. Kanske efter att man har släckt kan man skymta nån av de fyra smällfeta knorrisarna.. men man hör dom "prata" lite då och då.. :)

//Camilla
#30 - 7 januari 2006 15:55
[quote=Raven]precis.
genom att sätta utloppen strategiskt placerade kan du få bort döda zoner där skiten samlas men även få skiten att samlas i ett hörne till exempel där du snabbt å lätt kan få upp det.

kanske räcker med en finmaskig håv om det vill sej riktigt väl.

cirkulationspumpar finns ju från 95kr och uppåt så det behöver inte bli nån svindyr historia.[/quote]

man tackar för bra tips skall genast kolla på detta alternativ! det är ju bra att få cirkulation vid sanden med... ist som nu bara vid ytan.. kalas så blir mina malar glada med.[:)]
#31 - 7 januari 2006 16:00
[quote=C.Ciklid]Mina clownplecos tycker jag om och royaln. Mitt lilla par av skäggancistrus tycker jag om med. De är väldigt aktiva. Men den största gibbisen är inte mitt påfund och jag tycker inte om henne över huvud taget. Den som skitar ner mest med. De prickiga knorrmalarna tycker jag är så charmiga, men man ser dom aldrig. Kanske efter att man har släckt kan man skymta nån av de fyra smällfeta knorrisarna.. men man hör dom "prata" lite då och då.. :)

//Camilla[/quote]

har funderat lite på hur knorrmalar låter. hur mycket tex, jag har haft praktbotior som har varit riktiga snackare, kan ju kanske va kul med en pratande mal? det är roligt med annat ljud än pumpen och syre stenen till omväxling =)
Hur vet du att din gibbi är en hon? jag har en... som skiter kalasmye också, =) men jag är inte säker på om det är en hon eller en han. är det som med ancistrus att hanen är skäggig? för min e inte det minsta skäggig.. men den e rikigt rund.. som en pingisboll. ganska kul faktiskt. :D
#32 - 7 januari 2006 16:01
Ett stort och bra biologiskt filter löser det mesta med skiten. Har själv en 25cm L165 och en 25cm L001. De lägger en hel del bredband efter sig. Fast det förmultnar snabbt bort.
#33 - 7 januari 2006 16:18
[quote=Gimbo]Ett stort och bra biologiskt filter löser det mesta med skiten. Har själv en 25cm L165 och en 25cm L001. De lägger en hel del bredband efter sig. Fast det förmultnar snabbt bort.[/quote]

jag är som du kanske förstår av min kommande fråga novis och nybörjare inom akvaristik...

biologiskt filter är det samma som ytter filter? typ fluval,eheim osv?[:I]
#34 - 7 januari 2006 16:59
biologiskt filter tar hand om fiskarnas avfall men även skräp från växterna.

kan va både inner och ytterfilter.
själv kör jag bottenfilter.
#35 - 7 januari 2006 17:20
[quote=Raven]biologiskt filter tar hand om fiskarnas avfall men även skräp från växterna.

kan va både inner och ytterfilter.
själv kör jag bottenfilter.[/quote]

vad är fördelana med ett bottenfilter gentemot ytterfilter resp innerfilter?

hur installeras ett bottenfilter? bör inte det göras när man startarupp ett nytt eller tömmer ett akv helt?[:)]
#36 - 7 januari 2006 17:23
Mycket bra kortfattad läsning har du här. Glöm inte de två länkarna i slutet av stycket.
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=category&sectionid=13&id=119&Itemid=92
#37 - 7 januari 2006 17:40
bottenfilter är mycket diskret jämfört med innerfilter samt att man slipper slangar jämfört med ytterfilter.
kan dock inte ha fin sand utan grus är det bästa.
har 2-4mm och det funkar finfint.
enligt åled ska man ha minst 5cm och minst 8cm om det är grovt grus.
läst om några som använt bottenfilter som förfilter till till ytterfilter och ska tydligen funka väldigt bra och i praktiken helt ta bort behovet av att rengöra ytterfiltret då och ibland.

till större akvarier är det bättre med ett riktigt ytterfilter men till mindre akvarier passar det.

kan installeras i befintligt akvarium men bottenmaterialet måste lyftas ur först så då blir det en del jobb.

bottenfilter går att driva med luftpump ich det ser man i en del akvariebutiker och funkar men låter en hel del.
har själv en cirkulationspump 180L/H så det är helt tyst.
#38 - 8 januari 2006 08:28
[quote=Gimbo]Mycket bra kortfattad läsning har du här. Glöm inte de två länkarna i slutet av stycket.
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=category&sectionid=13&id=119&Itemid=92[/quote]

kalas bra länk! tack så mycket!
#39 - 8 januari 2006 08:31
[quote=Raven]bottenfilter är mycket diskret jämfört med innerfilter samt att man slipper slangar jämfört med ytterfilter.
kan dock inte ha fin sand utan grus är det bästa.
har 2-4mm och det funkar finfint.
enligt åled ska man ha minst 5cm och minst 8cm om det är grovt grus.
läst om några som använt bottenfilter som förfilter till till ytterfilter och ska tydligen funka väldigt bra och i praktiken helt ta bort behovet av att rengöra ytterfiltret då och ibland.

till större akvarier är det bättre med ett riktigt ytterfilter men till mindre akvarier passar det.

kan installeras i befintligt akvarium men bottenmaterialet måste lyftas ur först så då blir det en del jobb.

bottenfilter går att driva med luftpump ich det ser man i en del akvariebutiker och funkar men låter en hel del.
har själv en cirkulationspump 180L/H så det är helt tyst.[/quote]

Man tackar för lektionen!
#40 - 8 januari 2006 12:25
[QUOTE=decimus]har funderat lite på hur knorrmalar låter. hur mycket tex, jag har haft praktbotior som har varit riktiga snackare, kan ju kanske va kul med en pratande mal? det är roligt med annat ljud än pumpen och syre stenen till omväxling =)
Hur vet du att din gibbi är en hon? jag har en... som skiter kalasmye också, =) men jag är inte säker på om det är en hon eller en han. är det som med ancistrus att hanen är skäggig? för min e inte det minsta skäggig.. men den e rikigt rund.. som en pingisboll. ganska kul faktiskt. :D[/QUOTE]
Hon är väldigt bred och hög jämförelse med hanarna. Dessutom har honorna inte lika mycket "taggar" vid gälarna (eller hur jag nu skall förklara) Gibbin får inte skägg. Knorrisarna låter väldigt högt ibland när de gruffar omking.. likaså gär chokladmalarna det. Men knorrisarna är de som knorrar högst.. Nästan tjuter!! :D

//Camilla
#41 - 8 januari 2006 12:57
[quote=C.Ciklid]Hon är väldigt bred och hög jämförelse med hanarna. Dessutom har honorna inte lika mycket "taggar" vid gälarna (eller hur jag nu skall förklara) Gibbin får inte skägg. Knorrisarna låter väldigt högt ibland när de gruffar omking.. likaså gär chokladmalarna det. Men knorrisarna är de som knorrar högst.. Nästan tjuter!! :D

//Camilla[/quote]

då har jag en gibbihona! kalas då vet jag det. =)
knorrmalarna låter som ett intressant släkte.. kul med lite ljud från dom små liven.
[:D]
#42 - 3 februari 2006 18:52
MM på tal om hävertar...jag har också ganska mycket skit ifrån mina firrar +mal..men varje gång jag rengör så kommer det upp 15 liter vatten oxå..minst för jag måste gnugga på för att den ska orka virvla upp dyngan!!

Finns det något effektivare sätt att få upp mer skit och mindre vatten??...kanske dax för en eldriven ändå..
#43 - 3 februari 2006 19:16
hornbach har ju jbl eldriven 119kr får ju anses acceptabelt.
annars kanske du kan bygga en egen med cirkulationspump
#44 - 4 februari 2006 07:38
skit problem

jag har 3 ancistrus en L001 och en gibbiceps
Men enda gångerna jag ser skit är om jag lyfter på deras gömställe detta gör jag inte så ofta det mesta bryts nog ner
/bobbyfuller

Annons