[quote=decimus]Tack för ditt svar. men då jag är ny inom akvaristik så kan mina tillkortakommande ibland synas så även nu då jag undrar vad en oxydator är.?
mvh
decimus[/quote]
[COLOR=black]En oxydator är en fiffig och enkel anordning som man gömmer i akvariet. Den består av en behållare med väteperoxid som sakta bryts ner av en katalysator varvid en molekyl väteperoxid sönderdelas till en vattenmolekyl och en syreatom. Denna ensamma syreatom förenar sig genast med nästa solitära syreatom. Den (mycket långsamma) gasbildning som uppstår skapar ett tryck som driver ut väteperoxid ur ett litet hål i manickens botten och den frisläppta vätskan kommer att brytas ner på samma sätt varvid de mycket reaktiva syreatomerna frigörs. De förenar sig parvis i ett jättelikt kavalleriangrepp mot närmasta skräphög som ligger på botten...[/COLOR]
[COLOR=black]Nej, det sista var väl inte så sant, men vill du komma sanningen närmare kan du exempelvis läsa vidare på
[COLOR=#800080]http://www.ciklid.se/ciklidbladet_artikel.asp?NR=9205&LOPNR=3[/COLOR][/COLOR]
[COLOR=black]Uppfattningarna om oxydatorer skiftar. Mina erfarenheter är goda och som jag inte ser några nackdelar utom möjligen de kosmetiska - om du inte kan ställa den bakom en rot eller sten - så kan jag rekommendera ett försök.[/COLOR]