Maltablett? Bra mot slöa malar?

#1 - 7 september 2006 16:31
Ursäkta min okunnighet, men vad är en maltablett? Ska alla olika sorters malar ha det? Jag köpte 2 malar (vet ej vilken sort) förra veckan till min sons lilla 18 liters akvarium och dom är inte särksillt aktiva, knappt synliga än gång. Dom ligger längst bak och kurar mest hela tiden. Trodde dom skulle äta allt möjligt smaskigt på botten, såsom fiskmatrester och växter som vissnat lite. I övrigt har vi 5 guppys i akvariet. Borde inte vara så hotfulla mot malarna.

Med vänlig hälsning!:)
#2 - 7 september 2006 18:16
hej..jadu det finns tyvärr inte mångar malar (om ens någon..) som passar i så litet som 18l!

är de som sugploppar som sitter på rutorna eller simmar de runt och gräver i sanden?

maltabletter kan du köpa i affären, finns flera olika sorter beroende på vad du har för mal.
#3 - 7 september 2006 18:44
Dom verkar inte suga på rutorna utan mera vara sådana som simmar på botten. Men som sagt, dom rör sig inte mycket alls.

Jag misstänkte efter att ha kollat runt lite här att akvariet var för litet, men i affärn sa dom inget om det och dom visste att vi bara hade 18 l.

Hm! vad göra? Dom lär väl knappast ta tillbaka dom. Stackars malar.
Någon som bor i Uppsala och vill ha två malar?
#4 - 7 september 2006 19:57
hej igen..

du kan söka på följande namn i fiskarkivet och se om du känner igen nån
Ancistrus dolichopterus
Corydoras paleatus
Otocinclus vittatus

går tyvärr inte att länka till bilderna :/

Gå tillbaks och gnäll och säg att de sålt på dig fel fiskar, du kan ju kolla vad de säger först och sen komma med fiskarna.
#5 - 8 september 2006 07:04
Tack Lenis!

Jag ska gå tillbaka till affären och fråga vilken art dom sålde till mig, och höra om dom kan tänka sig ta tillbaka dom.

Trevlig helg!
#6 - 8 september 2006 09:47
Som sagt finns det otaliga olika malar och de har olika behov vad gäller kost, miljö, vatten och temperatur. För att kunna veta vad du ska ge dina malar för mat måste du veta vad det är för malar och vad dessa äter.

En del sugmalar lever mest på vegetabilisk kost. Dessa ska få det som man kallar för maltabletter. Men många andra malar äter mest animalier. Det finns även tabletter som man kan ge dessa. Ofta kallar man dem tabletter för bottenfiskar.

Eftersom du bara har 2 malar och de inte rör sig så mycket kan du inte ge dem en hel tablett - utan bara en liten bit - åt gången.

Om affären inte vill ta tillbaka fiskarna kan du alltid prova med att annonsera efter ett nytt hem till dem. Jag har lyckats omplacera en del fiskar genom att annonsera.

Du skulle kunna ha ett lite gäng körsbärsräkor istället för malarna. De äter både alger och matrester, är väldigt små och söta och kan leva i ett litet akvarium. Och jag är säker på att din son skulle tycka de var coola :)
#7 - 9 september 2006 20:55
Schysst! Jag får kanske omvärdera det här med räkor. Körsbärsräkor låter gulligt. Först omplacera malarna och sedan köpa några räkor tills jag skaffar ett stårre akvarium (alternativt glasar in vardagsrummet ;-) ).

Var tillbaka till djuraffären idag och fråga honom om malarna och han sa att dom malarna han sålt mig (Cordry?-art) inte skulle bli större och trivdes alldeles utmärkt i mitt 18 l akvarium, annars skulle han inte ha sålt dom till mig från början. Köpte några bottenfodertabletter av honom, gjorda av räkor och lite annat att ge var 3:e dag ca, men guppysarna åt nog upp hela tabletten innan malarna hade någon chans.
#8 - 10 september 2006 01:08
Körsbärsräkor ÄR söta :p och är bra algätare!

Corydoras ja. Tyvärr stämmer inte det han säger. Det finns inga corys som trivs i ett så litet akvarium. Dessutom är alla corydoras stimfiskar och trivs inte riktigt om de inte är minst 5-6 stycken, helst fler.

Annons