Maltabletter -Gräsklippar Mollys

#1 - 15 oktober 2010 20:22
Gokväll Zoopetters :)

Så...jag har glupska Mollys, 3 silver och 5 svarta. De äter allt!
Jag ville mata mina mal ikväll och slängde i en maltablett, mollys ser den direkt och efter 30 minuter tuggar de fortfarande på!

Mina mal har inte en chans!
http://img830.imageshack.us/img830/2603/pa160003.jpg
#2 - 15 oktober 2010 20:41
Vilken sorts tablett?
#3 - 15 oktober 2010 20:46
KORSARKOFF skrev:
Vilken sorts tablett?

Nån blandning min nya djuraffär har packeterat, ser ut om Spirulinapellets men dessa är packeterade i omärkta påsar, men herregud de äter allt, jag skulle kunna slänga ner bacon och de skulle äta det!
#4 - 15 oktober 2010 20:55
[ATTACH=CONFIG]38238[/ATTACH]Mina älskar dom här tabletterna..
#5 - 15 oktober 2010 21:05
Fishface skrev:
Gokväll Zoopetters :)

Så...jag har glupska Mollys, 3 silver och 5 svarta. De äter allt!

Jag ville mata mina mal ikväll och slängde i en maltablett, mollys ser den direkt och efter 30 minuter tuggar de fortfarande på!

Mina mal har inte en chans!

http://img830.imageshack.us/img830/2603/pa160003.jpg
Men algtabletter är ett utmärkt foder till mollys och väldigt omtyckt och em mal brukar inte dra sig för att jaga bort dem från sin föda, men är din mal lite mesig så kan du mata den efter att du släckt lyset!
#6 - 15 oktober 2010 21:27
åheim skrev:
Men algtabletter är ett utmärkt foder till mollys och väldigt omtyckt och em mal brukar inte dra sig för att jaga bort dem från sin föda, men är din mal lite mesig så kan du mata den efter att du släckt lyset!

Corydoras panda, inga tuffingar precis, får nog mata dem på natta men mollys är som brandkåren, när jag vaknar klockan 5 för jobb så ser jag från hall ljuset att de är igång, tror inte de sover, tror jag har hittat power mollys.
#7 - 15 oktober 2010 21:27
Mollys älskar vegetariskt så det är inte konstigt att de gillar algtabletter. Att din mal är blyg beror nog delvis på den ljusa bottnen och gles plantering, lösningen är definitivt att mata på natten.
#8 - 15 oktober 2010 21:27
KORSARKOFF skrev:
[ATTACH=CONFIG]38238[/ATTACH]Mina älskar dom här tabletterna..

Jag ska prata med min djuraffär, djuraffär #3 för mig, och jag var inte impad av dem idag.
#9 - 15 oktober 2010 21:28
Du skriver om mal i singularis, visst vet du att corydoras mår bäst av att gå i stim? Minst 6 st brukar rekommenderas.
#10 - 15 oktober 2010 21:29
Mollys älskar vegetariskt så det är inte konstigt att de gillar algtabletter. Att din mal är blyg beror nog delvis på den ljusa bottnen och gles plantering, lösningen är definitivt att mata på natten.

31 Oktober flyttar de till det nya 250 karet och där är ej så glest och mörk botten, en helt ny värld. Som sagt, det blir natta mat :)
#11 - 15 oktober 2010 21:29
Du skriver om mal i singularis, visst vet du att corydoras mår bäst av att gå i stim? Minst 6 st brukar rekommenderas.

Sorry, jag har sex stycken :)
#12 - 15 oktober 2010 21:32
Fishface skrev:
Jag ska prata med min djuraffär, djuraffär #3 för mig, och jag var inte impad av dem idag.

Vart bor du?

Någon kanske kan tipsa om en bra butik..
#13 - 15 oktober 2010 21:48
Mina black molly äter också allting, dels deras eget flingfoder samt mina dvärgkakaduors artemia, och dem äter inte lite heller, de påminner om fiskmåsarna i hitta nemo, och jag tror jag vet vad de skulle sagt om de kunde pratat.
#14 - 16 oktober 2010 07:58
KORSARKOFF skrev:
Vart bor du?

Någon kanske kan tipsa om en bra butik..

Höganäs, 2 mil från Helsingborg.
#15 - 16 oktober 2010 07:59
Narien skrev:
Mina black molly äter också allting, dels deras eget flingfoder samt mina dvärgkakaduors artemia, och dem äter inte lite heller, de påminner om fiskmåsarna i hitta nemo, och jag tror jag vet vad de skulle sagt om de kunde pratat.

Exakt! De är helt vansinniga, de är som valar när maten ligger på ytan, de silar hela karet!
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 16 oktober 2010 08:42
Fishface skrev:
Nån blandning min nya djuraffär har packeterat, ser ut om Spirulinapellets men dessa är packeterade i omärkta påsar, men herregud de äter allt, jag skulle kunna slänga ner bacon och de skulle äta det!

Dom skulle säkert äta det men det är inte hälsosamt:p

Mollys skall ha mycket grönt och VISSA maltabletter är därför bra för dom. Det finns ju nämligen både maltablletter som är för herbivora malar som för carnivora.

Men har du herbivora malar och du har ett foder som är lämpligt för dom så mata på kvällen efter att ljuset har släckts
#17 - 16 oktober 2010 09:05

Mollys skall ha mycket grönt och VISSA maltabletter är därför bra för dom. Det finns ju nämligen både maltablletter som är för herbivora malar som för carnivora.

Lånar tråden lite :)

Nu tror jag ju inte att det är direkt farligt för dem att äta artemia (som jag matar med för mina cikliders skull), men finns det något sätt att få dem att äta lite mindre av det? att mata med flingor först hjälper inte, de äter först upp flingorna för att sedan fortsätta med efterrätten med en aptit som heter duga, det funkar inte heller att mata med båda samtidigt då de väljer artemian före flingorna :p
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 16 oktober 2010 09:48
Narien skrev:
Lånar tråden lite :)

Nu tror jag ju inte att det är direkt farligt för dem att äta artemia (som jag matar med för mina cikliders skull), men finns det något sätt att få dem att äta lite mindre av det? att mata med flingor först hjälper inte, de äter först upp flingorna för att sedan fortsätta med efterrätten med en aptit som heter duga, det funkar inte heller att mata med båda samtidigt då de väljer artemian före flingorna :p

Som jag skrev ovan så mata malarna när man släcker ljuset.
Hur farligt det är att mata med felaktigt foder beror på vilka arter det rör sig om
#19 - 16 oktober 2010 09:51
Jag menade inte malar, jag menade mer allmänt om hur man kan skilja black molly från att äta andra fiskars mat, men jag antar att det inte finns något direkt "trick".
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 16 oktober 2010 10:16
Narien skrev:
Jag menade inte malar, jag menade mer allmänt om hur man kan skilja black molly från att äta andra fiskars mat, men jag antar att det inte finns något direkt "trick".

Man bör helr enkelt inte hålla extrema herbivora arter ihop med extremt carnivora arter eftersom de har helt olika tarmsystem
#21 - 16 oktober 2010 10:55
>.< okej, tack :)
#22 - 16 oktober 2010 11:46
Narien skrev:

Så här gör jag: Släpp först ned ett par algtabletter på en sida karet, helst motsatt från där cikliderna brukar äta. Ganska snart är alla mollys där och trängs för att få en tugga. Sen kan du lugnt mata med artemia eller annat till cikliderna. Haken med denna metod är att vissa ciklider ibland också vill vara med på algtablettskalaset men det brukar funka rätt bra tycker jag.
#23 - 16 oktober 2010 14:08
Tack för all hjälp! :)

Annons