malyngel ålar sig över vattenytan?!!!!

#1 - 23 februari 2007 20:11
Hej mina malyngel är nu ca 1 vecka gamla de ålar sig över vattennivån hela tiden det finns bara några enstaka som är nere på botten. Det är 45 - 50 st och karet är på 55 l , jag byter vatten 40 % varje dag matar med maltabbletter 1 om dan, satte ner en zuccini i dag det var då det började. Jag undrar om det kan vara nitrit?:confused:
#2 - 23 februari 2007 20:24
Min gissning är dålig cirkulation på bottnen.
Sen är 55 liter ett väldigt litet akvarium för att dra upp malyngel (ancistrus?).
#3 - 23 februari 2007 20:34
Min gissning är dålig cirkulation på bottnen.

Sen är 55 liter ett väldigt litet akvarium för att dra upp malyngel (ancistrus?).

jag ville skona dem från mina skalarer, de har dubblat sin storlek på en vecka så om det fortsätter så så kan de komma till stora karet snart
#4 - 23 februari 2007 22:22
lovlie skrev:
jag ville skona dem från mina skalarer, de har dubblat sin storlek på en vecka så om det fortsätter så så kan de komma till stora karet snart
det är bra att du inte ha dom i samma kar när malana är ca 1 cm vet att glupska skalarer kan sätta dom i halsen du kan ju lägga i en extra pump i karet för malar gillar stark cirkulation:D
#5 - 24 februari 2007 09:20
alcar skrev:
det är bra att du inte ha dom i samma kar när malana är ca 1 cm vet att glupska skalarer kan sätta dom i halsen du kan ju lägga i en extra pump i karet för malar gillar stark cirkulation:D

Är inte 100% överens med dig.
Malar gillar (kräver) bra och syrerikt vatten, detta kan man få genom måttligt cirkulation om man gör på ett bra sätt, vilket kan vara svårt ibland beroende på vad man har för pumpar.

Det viktigaste är att få en bra cirkulation (och filtrering) i hela karet och att vattnet syresätts bra.

//Calle
#6 - 24 februari 2007 09:53
detr kan ha bildats infusorier utav zuccinin och detta leder till syrebrist i karet,. vattenbyte och mer cirkulation som flera andra sagt bör fungera.

Annons