man upphör aldrig att förvånas

#1 - 7 januari 2007 15:16
Jag har haft en del problem med att mina Saulosi letar sig över till fel sida bakgrunden men jag har också flera gånger funderat över varför jag inte ser dem. Idag när jag kopplade loss min fx5 för rengöring insåg jag varför, eftersom jag räknade med att inga större fiskar skulle komma över på fel sida så satte jag aldrig dit galler på insuget. Mycket riktigt, i pumpen hittar jag tre levande fiskar och kvarlevorna av ett par till.
Två av de levande fiskarna är vid god vigör och har anslutit sig till stimmet igen, den sista är jag mer rädd för, den är väldigt undernärd och ser ut att ha en punkterad simblåsa, den sjunker till botten direkt så fort den inte simmar. Jag ska ge den några dagar och se om den blir bättre men jag tror att jag antingen kommer få avliva den eller hitta den död på botten ganska snart.

I vilket fall som helst, tre levande fiskar inuti en fx5, man måste beundra naturen (och min dumhet)

Cheers
#2 - 7 januari 2007 15:51
när jag gjorde rent mitt eheim 2028 hittade jag mer än 10 ancistrusyngel i nedersta korgen. trots att jag har galler på insuget. men de måste ha tagit sig in i filtret och levt däri i minst flera veckor, eftersom de endast kan komma in genom insugs-springorna som nykläckta.

Annons