Månadens sophög

#1 - 11 oktober 2005 06:49
Jag utnämnar mig här och nu till månadens sophög då jag, igår, lyckades buffla ur utblåset till filtret när jag meckade i akvariet. Slangen lades sig lite snyggt mot väggen och sprutade ner både tavlor och tapeter. Min bror klagade även på fuktighet i rummet nedanför. Någon som har några invädningar mot att jag förtjänar denna benämning? ;)

Utse gärna er själva för att dela min plats eller var först med att ta hand om hederstiteln nästa månad! :D
#2 - 11 oktober 2005 06:56
OK då! Den titeln kan du inkassera :D
#3 - 11 oktober 2005 07:01
[QUOTE=Hank]OK då! Den titeln kan du inkassera :D[/QUOTE]

Man tackar ! :)
#4 - 11 oktober 2005 07:34
Om du själv vill utnämna dig till detta, får du nog dela den platsen med mig!
Jag har under en treveckorsperiod, sedan jag tog hem mitt 375 l, åstadkommit följande: kopplat ur strömmen till ett dåligt fungerande ytterfilter utan att ta bort insuget (resulterade i att ca 50 l vatten pumpades ut på golvet och i sin tur ledde till att jag nu har en präktig vattenskada på parketten), skvättit vatten på en lysramp med resultat att den blev strömförande (där kan det kanske diskuteras om jag själv var boven i dramat), vridit på ytterfiltret en aning så att slangen till utblåset kommit i kläm (fiskarna kippade efter andan imorse)......
Har säkerligen klantat mig på fler sätt än så. Gör så gott jag kan iaf, men borde väl i rimlighetens namn ändå utnämnas som hedersmedlem i klantskallarnas riksförbund....:)
#5 - 11 oktober 2005 07:43
[QUOTE=jean1]Om du själv vill utnämna dig till detta, får du nog dela den platsen med mig!
Jag har under en treveckorsperiod, sedan jag tog hem mitt 375 l, åstadkommit följande: kopplat ur strömmen till ett dåligt fungerande ytterfilter utan att ta bort insuget (resulterade i att ca 50 l vatten pumpades ut på golvet och i sin tur ledde till att jag nu har en präktig vattenskada på parketten), skvättit vatten på en lysramp med resultat att den blev strömförande (där kan det kanske diskuteras om jag själv var boven i dramat), vridit på ytterfiltret en aning så att slangen till utblåset kommit i kläm (fiskarna kippade efter andan imorse)......
Har säkerligen klantat mig på fler sätt än så. Gör så gott jag kan iaf, men borde väl i rimlighetens namn ändå utnämnas som hedersmedlem i klantskallarnas riksförbund....:)[/QUOTE]

Välkommen till klubben jean! :P
#6 - 11 oktober 2005 08:04
Jag och min nya vattenslang har också varit ute på lite äventyr ;)
Band fast slangen till mitt nya 540l kar och började fylla på vatten.. Då slangen bara är 1/2" så tar det ett par evigheter att fylla det.. så pass lång tid så jag glömmer bort att jag fyller det..... Ett litet tag senare tyckte jag mig höra ett porlande ljud och gick in i rummet för att se vad det var.. Har numera världsrekord i 5m löpning till kranen i köket!
Det var visserligen inte mer än 10-20l vatten som hade lyckats komma ur, men ändå.

Senare när jag bytte vatten i mitt 30l som står i en bokhylla så var jag väldigt nogrann! Vred kranen lite lugnt och fyllde sakta och försiktigt.. När jag hade knappt 1cm kvar till toppen så stängde jag av kranen :).. trodde jag.. i själva verket lyckades jag få på fullblås istället så det bara öste ur vatten över kanten. Och min första reaktion var givetvis att dra ur slangen ur karet istället för att stänga av den.... ;)

Väldigt intressant söndag, måste jag säga!
#7 - 11 oktober 2005 08:49
Det lät som en ny favorit faktiskt... :)
#8 - 11 oktober 2005 09:00
Oh my god :) Jag spillde kanske ut EN liter på sin höjd, och jag blev helt förkrossad. Stackars dig.
#9 - 11 oktober 2005 09:17
Äsh.. självförvållat..
Man ska alltid se allting från den positiva sidan! Jag behöver inte skura golvet på ett par veckor till :)
#10 - 11 oktober 2005 10:08
Det där med ytterfilter och spill är en otäck kombination.

Jag skulle flytta lite på mitt Fluval, tänkte inte på att frånslangen från karet var ganska stramt dragen. Den åkte givetvis ur, med resultat att det blev självfall ut på golvet. Första reaktion var att stoppa fingret i röret för att stoppa flödet. Andra reaktion är att stänga av strömmen till filtret så inte det gick torrt, sen strömmen i huset då jag hade lite kontakter på golvet. Problemet är att proppskåpet var en bit bort och jag var ensam hemma. Ut med fingret och rusa till proppskåpet (jag klockade inte men jag tror att tiden var bra), sen försöka knöckla i slangen i filtret igen för att få stopp på självfallet.

Sen hade jag lite jobb med att torka golv.

Tips: Lämna inte en slang liggandes över kanten på karet. Även om den är liten och du har bråttom. Sambon blir helt vansinng när hon efter ett tag råkar gå förbi karet och ser att en liten fin stråle tömmer karet sakta men säkert (på något sätt sattes ett självfall igång).
#11 - 11 oktober 2005 10:19
Kan jag oxå får vara med kanske?
När jag hade fyllt upp akvariet efter ett vattenbyte så gick jag till kranen o drog loss slangen från kranen. Det började då rinna vatten från slangen tillbaka, tänkte att det bara vara lite vatten som låg i slangen som rann tillbaka, men när det hade gått några minuter tyckte jag det var otroligt va mycket vatten det rymdes i en 5-metersslang :D
Såg då att akvariet inte var i närheten fullt med vatten längre. hehe
#12 - 11 oktober 2005 10:22
Ja se ytterfilter, de skulle förbjudas =O), har ngn av er djur hemma? har ni djuren inne då ni INTE e hemma?
Tänk er dett senario hunde/katten/ lyckas välta ert ytterfilter "rätt" slang ploppar ur ni kommer hem från jobb/handladet/whatever ni har ett 540liters kar med en pump som pumpar 1500 liter i timmen.............. ja räkna kan ni göra själva.....säg detta till försäkringsbolaget och de säger vi kan inte sätta hunden/katten som skyldig FöRsÄkRiNgEn gäller inte tack och adjö.....
nej innerfilter men helst bottenfilter löser många oroliga dagar =O)
#13 - 11 oktober 2005 11:03
Tack för alla roliga/sorgliga historier, det känns redan bättre för min egen del ;)
#14 - 11 oktober 2005 16:30
Aspirerar på förra årets utnämnig då jag glömde skruva fast utloppslangen på Eheims största yttefilter. Detta resulterde att min fru blev minst sagt förvånad då det började regna saltvatten genom kökstaket när hon stod vid spisen våningen under.(250 l saltvatten rätt genom golvet.)
Jag la ner saltvattenprojektet och övergick till ett stilla 720 växtkar (Asien),(karet är placerat på undervåningen.)
#15 - 11 oktober 2005 16:45
[QUOTE=zatte]Jag utnämnar mig här och nu till månadens sophög då jag, igår, lyckades buffla ur utblåset till filtret när jag meckade i akvariet. Slangen lades sig lite snyggt mot väggen och sprutade ner både tavlor och tapeter. Min bror klagade även på fuktighet i rummet nedanför. Någon som har några invädningar mot att jag förtjänar denna benämning? ;)

Utse gärna er själva för att dela min plats eller var först med att ta hand om hederstiteln nästa månad! :D[/QUOTE]

Gjorde precis samma sak som du nyss..... mitt ena strilrör hoppade av och det stog en vacker stråle rakt upp ur karet
Dock blev det bara någon liter på golvet innan jag märkte det hehe

//Peter
#16 - 11 oktober 2005 22:00
Hmm... Missade att sätta fast slangen i karet när jag skulle fylla på vatten för ett par veckor sedan. Trycket gjorde givetvis att den for ner på golvet, och oj, vad fort det hamnar en massa vatten på parketten! Så mycket vatten kan det omöjligtvis rinna så fort när jag fyller akvariet... Sambon såg förkrossad ut och skulle börja föreläsa, men kom av sig när jag bara fnittrade (ganska nervöst iofs). Skönt att veta att andra också klantar...
#17 - 12 oktober 2005 05:16
Jag gjorde precis samma sak som cassiopeia. Var på toa under vattenbytet då jag hörde ett ljud.. "Det var väl inte..." tänkte jag. "Kanske bäst att kolla iaf." Sprang ut och såg att slangen låg under sängen istället :) Världsrekord tillbaka till badrummet, stänga av vattnet och sen var det bara att torka.
#18 - 12 oktober 2005 06:08
[QUOTE=heljis]Jag gjorde precis samma sak som cassiopeia. Var på toa under vattenbytet då jag hörde ett ljud.. "Det var väl inte..." tänkte jag. "Kanske bäst att kolla iaf." Sprang ut och såg att slangen låg under sängen istället :) Världsrekord tillbaka till badrummet, stänga av vattnet och sen var det bara att torka.[/QUOTE]

Det är f*n va snabb man blir när det händer något med ens akvarium
Vanligtvis tycker jag man skjuter på allting och inte ett dugg stressad eller mån om dom sakerna..... Tex Diska och Tvätta kläder :D

Tjejen har sagt ibland, " Tänk va rent och fint och bra ordning det vore på allting om du hade laggt samma energi på hemmet som dina akvarier "

Det ligger någonting i det hon säger :D:D

//Peter

Annons