Många frågor...hoppas på svar!!!

#1 - 23 maj 2008 21:09
Har idag tittat på 2st 375 liters akvarium,letar igentligen efter ett 540 liters(150x60x60) men 375 är perfekt om priset och tillbehörena är dom rätta.
Men jag blev fundersam efter att sett båda akvarierna,balja 1 var ett gammalt sötvattens akvarium,troligtvis 12-14 år gammalt.
Nuvarande ägaren har haft det i 10 år,ägaren tror att det var ca:2-4 gammalt när han köpte det.
Balja 2 hade varit saltvattensakvarium i 6 år därefter sötvattens i 2 år som han haft sedan det var nytt.
1:hur länge håller silikonfogarna på ett akvarium?
2:är det någon skillnad på silikonets hållbarhet i söt/saltvatten?
3:är det någon skillnad för hållbarheten om akvariet stått utan vatten(typ terraium)?
4:kan man se på silikonet eller fogarna hur gammalt akvariet/limningen är?
5:i såfall hur skall dom se ut/kännas?
6:balja 1 hade frigolit i botten som var limmad på bottenglaset,vad är det bra för?(såg att framrutan och gavlarna var väldigt repiga samt att en bakgrund var limmad på baksidan så jag orkade inte fråga om frigoliten).
7:påverkas glas negativt av saltvatten?glaset såg gråaktigt/mjölkigt ut,men det var utan vatten kanske dåligt rengjort?
#2 - 24 maj 2008 07:44
Svarar på fråga 6 iaf :) Resten får någon annan ta.

Frigolit i botten är bra att ha om man har stora stenar eller liknande för att skona glaset i botten.
#3 - 24 maj 2008 08:01
Jepp håller med Nina. Dock tycker jag det är idiotiskt att limma fast den i botten, tänk om man ska sälja den i framtiden till nån som ska ha det som terrarie istället?
#4 - 24 maj 2008 10:25
Finns en väldigt logisk förklaring till varför man silikonerar fast ett cellplastblock som ska ligga under bottensubstratet i ett akvarie, fast det får man upptäcka själv om man är messerschmitt, den dagen den sorgen sas och silikon tas dessutom bort från glas med ett nytt och fint rak/mattknivsblad, nemas problemas..
#5 - 24 maj 2008 10:39
På fråga 1 och 4 svarar jag:

1. Om ett akvarium är vattenfyllt/används är det ingen fara med fogarna efter den tid du anger. Det är däremot alltid bra att kontrollera visuellt innan man fyller på med vatten. Man kan då upptäcka om "någon" varit framme och "lagat" eller lagt på extra silikon på olika ställen.

Om så är fallet skulle jag skrapa bort hela den fogen och göra ny!

4. Ungefär samma svar som ovan. Det är svårt att se. Jag kan tänka mig att silikonet "gulnar" med tiden, eller, känns mindre elastiskt när man trycker på fogen. Men är man det minsta osäker är det bara till att skrapa bort och lägga på nytt.

Dessutom kan man provfylla akvariet och låta det stå några dagar innan man ställer ut det i ett rum. ( det förutsätter självklart att man har plats att göra så)

Köpte förra året ett 600-liters akvarium som stått tomt i åtta år ute i ett garage. Innan jag bestämde mig för köp bad jag säljaren att fylla upp vatten och låta karet stå en vecka. Inte en droppe vatten försvann. Har använt detta akvarium i ett år nu och, peppar peppar, det funkar förträffligt.

Men som sagt. Försiktighet är alltid bra.
#6 - 29 maj 2008 21:39
Tackar för svar och tips...
#7 - 30 maj 2008 20:27
Har idag tittat på 2st 375 liters akvarium,letar igentligen efter ett 540 liters(150x60x60) men 375 är perfekt om priset och tillbehörena är dom rätta.

Men jag blev fundersam efter att sett båda akvarierna,balja 1 var ett gammalt sötvattens akvarium,troligtvis 12-14 år gammalt.

Nuvarande ägaren har haft det i 10 år,ägaren tror att det var ca:2-4 gammalt när han köpte det.

Balja 2 hade varit saltvattensakvarium i 6 år därefter sötvattens i 2 år som han haft sedan det var nytt.

1:hur länge håller silikonfogarna på ett akvarium?

2:är det någon skillnad på silikonets hållbarhet i söt/saltvatten?

3:är det någon skillnad för hållbarheten om akvariet stått utan vatten(typ terraium)?

4:kan man se på silikonet eller fogarna hur gammalt akvariet/limningen är?

5:i såfall hur skall dom se ut/kännas?

6:balja 1 hade frigolit i botten som var limmad på bottenglaset,vad är det bra för?(såg att framrutan och gavlarna var väldigt repiga samt att en bakgrund var limmad på baksidan så jag orkade inte fråga om frigoliten).

7:påverkas glas negativt av saltvatten?glaset såg gråaktigt/mjölkigt ut,men det var utan vatten kanske dåligt rengjort?

1: 10-20 år

2: Är limmningen gjord ordentligt så skall det inte ha ngn betydelse.

3: Har akvariet stått stilla i ett mörkt utrymme så skall det inte ta skada av att stå tomt...

4: Man kan försöka att "lyfta på limfogarna" med en nagel ! Kan man lyfta på en fog så är det inte bra....

6: För att skydda bottenglaset mot punktbelastning från stora, eller fallande stenar...

7: Glaset påverkas inte nämnvärt av saltvatten. Det var nog kalkavlagringar du såg...

Mvh/Janne
#8 - 30 maj 2008 22:02
Gaffel skrev:
Finns en väldigt logisk förklaring till varför man silikonerar fast ett cellplastblock som ska ligga under bottensubstratet i ett akvarie, fast det får man upptäcka själv om man är messerschmitt, den dagen den sorgen sas och silikon tas dessutom bort från glas med ett nytt och fint rak/mattknivsblad, nemas problemas..

hehe, jo det är en jäkla upplevelse. plocka bort några stora stenar och pang så har du 30 kg akvariesand - i lysrampen!

Annons