Många små akvarier

#1 - 15 april 2006 09:21
Skulle man på något sätt kunna bygga ihop många små akvarier så man slipper ha en pump och en värmare i varje akvarie så att säga.
Eller är de helt omöjligt,
Jag skulle viljla ha typ 10-15 små akvarier. Typ 15-20Liter var.
För ett par svärdbärare i varje akvarie. Då ja gärna vill forska om färgerna på svärdbärare och hur de nedärvs och så, därför kan man bara ha två fiskar i varje akvarie.
'Sen har ja även en till fråga, skulle de räcka med 15-20 Liter till två svärdbärare eller är de för lite eller är de gott och väl.
#2 - 15 april 2006 13:11
[QUOTE=ribby_girl]Skulle man på något sätt kunna bygga ihop många små akvarier så man slipper ha en pump och en värmare i varje akvarie så att säga.
Eller är de helt omöjligt,
Jag skulle viljla ha typ 10-15 små akvarier. Typ 15-20Liter var.
För ett par svärdbärare i varje akvarie. Då ja gärna vill forska om färgerna på svärdbärare och hur de nedärvs och så, därför kan man bara ha två fiskar i varje akvarie.
'Sen har ja även en till fråga, skulle de räcka med 15-20 Liter till två svärdbärare eller är de för lite eller är de gott och väl.[/QUOTE]

om du gör ett långt akvarium och styckar av med glaskivor/filtermatta och ett riktigt långt strilrör så kan det gå...
#3 - 15 april 2006 15:55
15-20 liter är väl lite lite till svärdbärare.
Mvh Marucs
#4 - 15 april 2006 17:43
Enligt artbeskrivningen ska den ha den ha minst 60L. Sen blir dom ju faktiskt rätt stora så... har dock inget annat förslag på vad du kan ha.:)
#5 - 16 april 2006 01:00
svärbärare blir uppåt 16cm så 15-20liter blir lite lite som tidigare nämts.

men bygger du av plastbackar typ ikeas flajback är det bara att borra hål och använda bordsgenomföring.
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=354&iItemId=87758
#6 - 16 april 2006 12:54
Om du placerar akvariena på rad så är det bara att koppla ihop och låta pumpen suga i ena ändan och blåsa ut den andra.

Om du vill ha akvariena över varandra krävs ytavrinning för att inte riskera översvämmning.
MVH
Magnus
#7 - 16 april 2006 12:57
[quote=Tropfrog]Om du vill ha akvariena över varandra krävs ytavrinning för att inte riskera översvämmning.[/quote]

går att få med sån bordsgenomförning.
såg bild på en som hade ett stativ med en bunt plastbackar med bortdsgenomföring och längst ner gick vattnet in i ett ytterfilter som tryckte ut det längst upp igen.

funkade rätt bra men va et mindre h*****e att få igång filtret.
#8 - 17 april 2006 09:33
[QUOTE=Raven]går att få med sån bordsgenomförning.
såg bild på en som hade ett stativ med en bunt plastbackar med bortdsgenomföring och längst ner gick vattnet in i ett ytterfilter som tryckte ut det längst upp igen.

funkade rätt bra men va et mindre h*****e att få igång filtret.[/QUOTE]

Visst går det med bordsgenomgörning, om den sitter i ytan och begränsar vattenhöjden, DVS ytavrinning. Annars om den sitter i botten får man dra den till ytan, dvs ytavrinning.

Kör man utan ythöjdsbestämmande ytavrinning så blir det extremt svårt, i praktiken omöjligt, att balansera pumpens kapacitet mot mängden vatten som går tillbaka.
MVH
Magnus
#9 - 17 april 2006 14:46
[quote=ribby_girl]Skulle man på något sätt kunna bygga ihop många små akvarier så man slipper ha en pump och en värmare i varje akvarie så att säga.[/quote]
Om du har varmt i rummet dom ska stå i så behövs ingen värmare.
Jag har två burkar 125 och 63l i normaluppvärmd lägenhet och tempen ligger mellan 24 och 27 i båda.
#10 - 17 april 2006 14:51
[QUOTE=ribby_girl]'Sen har ja även en till fråga, skulle de räcka med 15-20 Liter till två svärdbärare eller är de för lite eller är de gott och väl.[/QUOTE]

Svärbärare skulle nog inte må bra alls i så små akvarier.
#11 - 30 april 2006 18:09
Tanken är ju att ha max 3 stycken i varje akvarie skulle de vara för lite ?
#12 - 30 april 2006 18:45
svärdbärare behöver större kar - de vill gärna ha ytor att simma på. Tyckte att de hade de trångt när jag hade mina i 110 L
#13 - 1 maj 2006 10:24
Ok, om man gör så här då....
Att man har minst tre stora akvarier. (minst 250 Liter)
1 för honorna, 1 för hanar, och ett för parnings akvariet.
Sen kan man ju ha fler parnings akvariet om man vill de.
Alltså att man flyttar över en hona och en hane till parnings akvariet när de är dags för det.
Eftersom ja vill forska om hur färgerna på svärdbärare nedärvs så är de ganska vitkigt att det blir rätt parningar.
Fast grejjen är att man måste kunna skilja på fiskarna, det här blev lite krångligt.
Hmm just nu tänker ja bara högt.
men skulle de stressa fiskarna att flyttas över till ett parnings akvarie när de är dags ?.
Eller så kan man ha olika färger i ett och samma akvarie då kan man skilja på dem.
Hmm, de blir många akvarie, ja ja får klura ut de här när de blir dax för det, men tack för att ni sa till att de behöver storta utrymmen vill ju inte att de ska lida för att ja vill veta hur färgerna nedärvs.
#14 - 1 maj 2006 15:40
De ursprungliga svärdbärarna är grönaktiga (mycket vackra tycker jag), så jag undrar hur man har fått fram röda och oranga svärdbärare...
#15 - 1 maj 2006 16:05
När du tänker över ditt system så tänk på att honor som parats en gång kan spara spermier från hanen till "senare bruk" och altså få flera kullar från en hane
#16 - 3 maj 2006 16:38
När det närmar sig för honorna kunde man lägga över de i ett 20l akvarium/back. Och flytta tillbaka de när det har fått yngel. sedan kunde yngeln vara kvar i 20l. ska du ha många olika färger på svärdbärarna?
#17 - 3 maj 2006 23:16
[quote=batski]De ursprungliga svärdbärarna är grönaktiga (mycket vackra tycker jag), så jag undrar hur man har fått fram röda och oranga svärdbärare...[/quote]
Undrar faktiskt samma sak, upplys mig nån :)
#18 - 3 maj 2006 23:35
mutationer och sen odlat på mutationer.

sen varierar även färgerna och kör man generation på generation på generation kan man förstärka en viss färg.
#19 - 4 maj 2006 18:25
Ja men honorna kan väl inte spara vissa yngel, asså vet att n hona kan spara en hel kull men hon kan väl inte föda typ hälfetn av kullen och spara resten. I så fall är ju min tanke helt omöjlig.

Annons