Mångbandad snäcklekare och malawi

#1 - 5 november 2007 22:30
Hej.
Sitter här och tittar runt lite som vanligt

Just nu har jag ett 500L kar med cirkar 30 rödzebra, 2 golden, 2 zebra och 2 "vita- oxå vanliga" från malawisjön.
Alla dom här fiskarna är ännu väldigt små. Den minsta rödzebran är kanske 1,5cm och den största vita är kanske 5-6cm.

Det jag undrar är om det skulle fungera att stoppa ner kanske 10st Lamprologus Multifasciatus (mångbandad snäcklekare) tillsammans med dessa?
För dom verkar så underbara :D

Kanske ska tillägga att det simmar även en trekölssköldpadda i karet. Hans landdel är ovanpå, så det är vatten till kanten.
Och en silverhaj, en molly, en platy och en slöjstjärt.

Allt fungerar toppen :D

Gömställen finns och det ska dit mer!

Kanske finns det någon annan fisk som passar och som gräver mycket, för jag behöver nästan något som gräver för sköldpaddan swishar bort sanden när han simmar, och han simmar ofta på samma ställe så det blir stora vallar med sand. Har biltemas blästersand som yr runt honom.

Underbar hemsida oxå! :D
#2 - 5 november 2007 22:42
#3 - 6 november 2007 07:45
jag vet itne riktigt hur str just den typen av sköldpadda blir, men ajg misstänker att samtliga fiskar riskerar att bli mat i framtiden. slöjstjärten är dessutom en kallvattenfisk.
#4 - 6 november 2007 08:34
Sköldpaddan har bott med fiskar i ungefär ett år, äter dom bara om dom flyter döda vid ytan. Och han blir inte större än vad han är tror jag, runt 15cm i skalet.
Han har bott med en oscar från att den va liten, men jag va tvungna att flytta på oscar för att han attakerade sköldpaddan, så min sköldpadda skadar ingen fisk vad jag kan märka.
#5 - 6 november 2007 10:16
Nog risk för att rödzebrorna så småningom kommer att äta upp de små multisarna.
#6 - 6 november 2007 12:31
Sköldpadda, multisar och rödzebra?
Jag vet en kille som matade sitt rödöra med levande möss, och mitt eget rödöra knipsade vuxna svärdbärare mitt itu. Min gissning är de där döda fiskarna vid ytan din sköldpadda knaprar på, de har den antagligen dödat helt själv. Plus att multisar är en precis lagom munsbit för sköldpaddan.

Och 15 cm skal-längd är inte slutstorlek för ett rödöra; ett stort exemplar blir 30 cm, och ett normalstort 20-25.

Sen har du rödzebrorna som är stora aggressiva fiskar. Ja, multisar är genomhårda, men de är pyttesmå. När de har en fungerande koloni om 20 djur, då kanske de kan hävda sig mot rödzebra, men rödzebran kan mycket väl ha dödat dem innan dess.

Annons