Mängd?

#1 - 7 mars 2010 18:24
Hej, jag har köpt något flytande pH/KH för att få upp ph. På flaskan står det 10ml till 30 liter vatten. När man gör vattenbyte häller man då i efter mängden vatten man byter eller efter vad hela karet rymmer? [:o] Lizz
#2 - 7 mars 2010 18:29
Vad har du för pH nu och vad ska du ha för fisk i karet?
#3 - 7 mars 2010 18:39
pH ca 6.8, malawiciklider, firefish, golden och en blå som påminner om demasoni men ränder åt andra hållet, tappade helt bort namnet nu. Lizz.
#4 - 7 mars 2010 18:43
Glömde tillägga att kh är lågt, 3-4 och om jag förstått det rätt är det bättre med högre värden för då håller vattnet sig mer stabilt, faller inte lika lätt i pH mm. Lizz.
#5 - 7 mars 2010 18:46
OK, då förstår jag. Har du eget vatten eller är det kommunalt? Verkar vara lite lågt för att vara kommunalt...
Hur ofta gör du vattenbyten?
Vad har du för inredning?

Varför mina korkade frågor kommer, är för att du ska slippa laborera med en massa preparat. Då är det bättre och lättare att ha inte fullt 100% vattenvärden men att de är stabila istället:).
#6 - 7 mars 2010 18:47
Kör du kalksten så lär du få upp ditt pH
#7 - 7 mars 2010 19:03
ansjo skrev:
OK, då förstår jag. Har du eget vatten eller är det kommunalt? Verkar vara lite lågt för att vara kommunalt...

Hur ofta gör du vattenbyten?

Vad har du för inredning?

Varför mina korkade frågor kommer, är för att du ska slippa laborera med en massa preparat. Då är det bättre och lättare att ha inte fullt 100% vattenvärden men att de är stabila istället:).

Jag har kommunalt vatten, bor i jönköping. Inredning är lite olika stenar (inga kalkstenar) och rådasand och jula blästersand. Vattenbyte 1 gång i veckan ca 25%. Körde varannan vecka innan men började få brunalger (tror jag) så testar nu 1 gång i veckan. Lizz
#8 - 8 mars 2010 16:27
Vad är det för test du använder när du kollar ditt pH?

Annons