mängden salt i malawikar

#1 - 21 februari 2003 13:40
Hejsan!

Har sett att en hel del av mina fiskar har småskråmor. Verkar ha varit en hel del revirfajter den senaste tiden : )

Jag har aldrig tidigare haft salt i mitt akvarie, men funderade på om jag skulle tillsätta lite i mitt nästa vattenbyte så att småsåren inte blir värre. Kan detta vara en bra idé?

Vilken mängd är det som gäller? Har sett en del olika, har för mig att 1 dl/100 l var ett mellanting. Stämmer det?

tack på förhand!

---
Mikael

Varför göra det lätt, när man kan göra det själv?
#2 - 21 februari 2003 16:07
Jag har 1dl/100l i mitt Malavi.

Oscar Cederqvist
-----------------
310l Malawi
105l Sällskaps
42l Kampfisk
#3 - 21 februari 2003 17:45
Hittade det här:

http://www.ciklid.se/faq_visa.asp?NR=188

---
Mikael

#4 - 21 februari 2003 17:49
Går det bra med vanlig "Mat salt" eller??

Med akvaristiska hälsningar //Mert
#5 - 21 februari 2003 17:54
Nej, det måste vara jod fritt. Jag kör med Falksalt grovsalt, 2kg för 12:-.

Oscar Cederqvist
-----------------
310l Malawi
105l Sällskaps
42l Kampfisk
#6 - 21 februari 2003 17:57
tack för svaret MSP

Med akvaristiska hälsningar //Mert
#7 - 26 februari 2003 19:00
Hej!

Malawisar behöver salt trots att dom är en såkallad sötvattenfisk. Det har med osmos att göra och osmosbalansen. Jag antar att dina fiskar sett lite bleka ut ? Utan salt så tror jag att ytskyddet på fisken försämras och rent teoretiskt sett så tror jag att den tar in vatten ;)))) Nu får jag säkert på käften då jag missförstått det jag läst om i min ungdom, alternativt blandat ihop fakta :) Rätta mig gärna ni som vet exakt!

Mvh Ronney
#8 - 26 februari 2003 19:10
"experterna" är inte överens om att Malawi ciklider behöver salt i vattnet. Jag har försökt både med och utan men inte märkt någon skillnad. Däremot så är det bra vid småsår och andra yttre bekymmer. Och det är "experterna" överens om.
MVH
Magnus
#9 - 26 februari 2003 19:28
Har hört samma som Magnus. Salt förebygger ju också svamp och parasit andrepp.

Oscar Cederqvist
-----------------
310l Malawi
105l Sällskaps
42l Kampfisk
#10 - 26 februari 2003 19:44
Tack för dom "expert" svaren :)

Jag antar att saltet fungerar som ett skydd för fiskens slem och därmed skyddar det åxå mot parasiter o dylikt. Däremot är det väl så att växterna inte är så överdrivit förtjust i salt. Ett rent amatör tänkande ;)

Mvh Ronney
#11 - 27 mars 2003 22:04
Bruk salt. Gjør ingenting om det er jod i saltet, men det er viktig å bruke.
Jeg har prøvde å slutte, fikk bukvattersott med en gang.
#12 - 27 mars 2003 22:18
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Gjør ingenting om det er jod i saltet<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Medhåll. Jod-grejen är enl min mening en myt - koncentrationen i akvariet blir oerhört låg.

#13 - 28 mars 2003 07:59
Jag har länge kört utan salt i mitt akvarium, och det utan vare sig sjukdomar, bleka färger, eller något annt problem. Det har fungerat jättebra, men eftersom jag har haft lite småbråk den senaste tiden så ville jag ha i för att hjälpa såren läka lite bättre.

Jag tror det fungerar bra både med och utan salt. Tror det är viktigare att man har en stabil miljö och att det är bättre att inte ha salt än att glömma att tillsätta det vid ett vattenbyte. Men det är bara mina tankar : )

---
Mikael

#14 - 28 mars 2003 12:18
Jag har hört att antiklumpmedlet som de sätter i vissa salter är mycket farligare för fiskarna än jod.

Jag är inte dum, jag fattar bara inget!"
MVH David
#15 - 28 mars 2003 12:51
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Jag har hört att antiklumpmedlet som de sätter i vissa salter är mycket farligare för fiskarna än jod.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Och jag har hört att alla tillsatser man kan hitta i vanligt salt är totalt harmlösa.
#16 - 28 mars 2003 13:01
Ett litet räkneexempel.
På min saltförpackning hemma står det att saltet innehåller 0,3 gram klumpförebyggande medel/100 gram salt.
I en grov uppskattning räknar jag med att en 1 dl salt väger 125 gram detta medför att det i denna mängd salt finns 0,375 g klumförebyggande medel. Detta medför i sin tur att i ett 375 literskar med doseringen 1 dl/100 liter får man 1,4 gram löst i 375 liter. vilket i sin tur innebär 0,00375 g/liter.
Om man går till Malawisjön och tittar på föroreningar så tror jag inte ens vi är på samma planet!
Jag vet inte om ni förstår vad jag vill bevisa, men jag tror iallafall inte det är någon fara att salta med vanligt salt!

Bakom varje liten krök döljer sig en purjolök.

// Magnus

Annons