mängder med yngel

#1 - 8 april 2007 18:41
var i min lokal idag o fixa lite i karen , till slut hamnade jag vid karet med amerikanska zebraciklider , har 2 kvar en hona o en hane som jag tyckte var för fina att skänka bort , så jag stack ner näven och flytta lite på stenarna då honan plötligt for på min hand , vid närmare kik i karet såg jag då att bak i karet svärmade det med pyttesmåyngel i överstora mängder , så kan det gå ibland hehe
#2 - 8 april 2007 18:51
Alltid kul med lite oväntad tillökning i karen!
#3 - 8 april 2007 19:08
Vill bara "chime in" och säga Grattis!
Jag kollade lite på bilderna från lokalen... Wow och Jösses Amelia - just precis sådär skulle man ju vilja ha det:D Det måste vara toppen!!!
Verkligen härligt att få kolla på!
#4 - 9 april 2007 09:06
ja det e rätt nice , har dock en del kar som bara står i väntan på lönen kommer så ska det byggas en ny ställning så de också kan startas upp =)
#5 - 9 april 2007 09:30
Angenäma bekymmer, låter det som:D
#6 - 9 april 2007 09:32
ska bygga en ställning till 2st 375liters kar , kommer att dokumenteras på min sida med
#7 - 9 april 2007 09:35
Mycket intressant! Jag skall följa detta noga då jag planerar någon typ av ställning att fösa ihop ett antal lek- och yngelkar - i ett trångt utrymme.
Bilagor:
#8 - 9 april 2007 09:39
nån som vet hur fort dessa amerikanska yngel växer ? har bara afrikanska munruvare i övrigt
#9 - 9 april 2007 10:02
Det är ganska många år sedan jag hade Zebraciklider, men jag vill minnas att de var ganska snabbväxande - några veckor gamla kunde man klart se att det var zebraciklider, 1/2 cm ungefär. Sorry för den knapphändiga informationen.
#10 - 9 april 2007 10:15
Fan, jag var inne på sidan och kollade på filmerna!
Jädrar vilken flashback jag fick - Zebrorna är ju underbara, jag blir riktigt sugen på ett Zebraciklid-kar igen. Sen skall vi inte tala om de gula Fjärilarna som lägger rom...
Vill rekommendera alla att kolla in dessa filmer!
#11 - 9 april 2007 10:51
Dom gula fjärilarna är jättevackra... Jag har letat sen i somras i olika butiker runt mej men dom tar aldrig hem såna :( Vart tror ni var man kan få tag på såna? Dom ska ju hellst inte vara släkt iom att jag vill odla...
#12 - 9 april 2007 10:55
Här i Torslanda - Göteborg finns en affär som har ett gäng mycket fina Gul Fjärilciklid...

Kan du inte be din lokale handlare att ta in en grupp åt dig - kanske om ni är några stycken som vill ha?
#13 - 9 april 2007 10:56
gula fjärilar
tyvärr verkar det som de käkade upp rommen igen men det blir snart vattenbyte o då ska vi se om vi inte det triggar dem till ett nytt försök
#14 - 9 april 2007 10:57
Skulle jag kanske kunna göra, tyvärr känner jag inte till nån mer akvarist häromkring, men jag ska höra mej för...
#15 - 9 april 2007 11:01
gula fjärilar

tyvärr verkar det som de käkade upp rommen igen men det blir snart vattenbyte o då ska vi se om vi inte det triggar dem till ett nytt försök

Är dom i början av sin "äggläggarkarriär"?
Det tar ju ett antal lekar för dom att komma igång på allvar - verkar det som nuförtiden...
#16 - 9 april 2007 20:26
undrar om man ska flytta hanen eller hanen och honan eller man ska kanske inte flytta på dem alls ? om man vill så många som möjligt ska klara sig
#17 - 9 april 2007 20:31
undrar om man ska flytta hanen eller hanen och honan eller man ska kanske inte flytta på dem alls ? om man vill så många som möjligt ska klara sig

Är det Fjärilarna du menar? Är det ynglen du syftar på?
#18 - 9 april 2007 20:33
hehe oops glömde skriva nej menade zebrorna
#19 - 9 april 2007 20:34
nej fjärilarna har fått ett vattenbyte idag så vi får väl som de e sugna på att pröva igen
#20 - 9 april 2007 20:35
Är paret ensamt kan du ju lugnt låta dom gå med föräldrarna, och är dom inte det så är ju Zebrorna förbålt bra på att vårda sina yngel. Låt det gå ett tag så kan du suga eller håva ur ynglen senare!
#21 - 9 april 2007 20:37
okej nej de går själva i karet , så får de utöva sin yngelvård
#22 - 9 april 2007 20:40
Goody!
Om man låter dom vara uppnår snart ynglen en såpass rejäl storlek att föräldrarna börjar jaga bort ynglen när de vill leka igen, men då har du redan vart där och tagit hand om dom:D
#23 - 9 april 2007 20:41
ja precis hehe, får starta upp ett 112liters kar till yngelna nu så e det lagom inkört när det e dags att flytta yngelna, sen får de växa till sig lite där innan de flyttas till större kar
HazelCR
#24 - 9 september 2007 04:39
ja precis hehe, får starta upp ett 112liters kar till yngelna nu så e det lagom inkört när det e dags att flytta yngelna, sen får de växa till sig lite där innan de flyttas till större kar

Vad kul att hitta just denna tråd. Jag sysslar ju mest med Malawi och lite Tanganyika och en och annan mal. Men för tillfället har jag ett par Zebraciklider som lekt och därmed också en rejäl yngelsvärm och de frågor som jag började fundera över är i princip dem som du redan ställt.

Hur har det gått?
Flyttade du ungfiskarna från de vuxna? Om ja vid vilken storlek?
Hur många blev det som hamnade i 112:an ?
Har lekparet lagt ägg igen? Blir det kris för de större ynglen då?

Berätta lite, hur har det gått? Jag är nyfiken på fortsättningen.
#25 - 13 september 2007 17:58
Zebrornas yngel växer väldigt mycket och snabbt....det svåra är när jag fått stora kullar av dem är att det går åt massa foder....för att de ska bli stora och klara för leverans.

Annons