Mangrove efterliknelse

#1 - 6 september 2009 13:36
Så nu tänkte jag göra om i akvariet och går i tankarna att göra det efter mangrove träsk. Problemet är att jag har ett akvarium som är 40cm högt, jag vill kunna ha växter och mangrove efterliknelsen. Fiskarna ska självklart kunna simma mellan rötterna. De växter jag tänkt mig ha är Anubias barteri var. nana Petite, Crinum calamistratum, Valissinera, Hornsäv, Windelöv, Spikblad, Sagittaria subulata, Monosolenium tenerum och påfågel mossa.
De flesta av växterna kommer ju växa förbi rötterna och den andra på rötterna. Ser ni några problem med växt valen?

Nu till frågorna!
Men hur ska jag får rötterna böjda och se ut som ett mangrove träsk? hur kommer det bli med rengöring av karet med alla rötter? Kan jag ha dryga 8 cm bottensubstrat, 15 cm rötter utan att fiskarna(Dvärg kulfisk) blir ledsna?

Denna bild är var jag fick iden efter och vill göra det så likt som möjligt.
http://www.dep.state.fl.us/water/wetlands/delineation/images/redman.jpg
http://static.guim.co.uk/sys-images/Guardian/Pix/red/blue_pics/2008/02/01/mangrove460.jpg

All feedback uppskattas!
#2 - 6 september 2009 14:10
Häftig idé! Kan man inte göra ett skelett av typ hönsnät och klä med lera, låta härda och dra på husfix?

Rengöringen behöver inte bli så bökig, om du har cirkulation bakom rötterna så blåser skiter bort till ett förhoppningsvis lättåtkomligare ställe.

En dvärgkulfisk blir nog inte ledsen.
#3 - 6 september 2009 21:06
Jo det är ju ett sätt, och så blir jag nöj med formen på rötterna. Vad e det för lera som man kan använda till det?
Det kar jag ska göra scapet till är på 86 liter och har ett innerfilter. Har inte så mycket utrymme. Jo, iden hoppas jag blir verklighet.
#4 - 6 september 2009 22:14
Gunrunner skrev:
Jo det är ju ett sätt, och så blir jag nöj med formen på rötterna. Vad e det för lera som man kan använda till det?

Det kar jag ska göra scapet till är på 86 liter och har ett innerfilter. Har inte så mycket utrymme. Jo, iden hoppas jag blir verklighet.

Alltså, jag bara brainstormar :p Tänkte att om man använder husfix och akvarielack utanpå leran och hönsnätet så spelar det kanske inte så stor roll vilken lera man använder. Tänkte bara leran till att få yta där man kan kleta på husfixet :)
#5 - 7 september 2009 09:14
Jo men det är bra att tänka utanför "lådan" så att säga, så brainstorma på! Tänkte på keramik lera, det är lätt att få tag på och härdas i ungen. Men den lacken jag minns användes är "blank" och ytan blir glasaktig. Jag vill ju ha så naturtroget "trä" som möjligt.

Man kanske kan härda den i ungen och sen gå till väga som med en BTN bakgrund, bra ide?
#6 - 7 september 2009 11:05
Även om ytan blir blank så kommer det att fästa massa alger och göra så det ser naturligt ut.
#7 - 7 september 2009 17:58
Lite mer inspiration

Slängde in dom här bilderna i din tråd på plantswap men kan väl slänga in dom här med :)

[ATTACH]22928[/ATTACH]

[ATTACH]22929[/ATTACH]

[ATTACH]22930[/ATTACH]

[ATTACH]22931[/ATTACH]

[ATTACH]22932[/ATTACH]

Ops...den sista bara slank med ;)
Tror att du måste ha ett liiite större akvarium för en sån :D
#8 - 9 september 2009 13:20
Skall bli intressant att se hur du skall få till detta :D

Annons