Mangrovekrabba??

#1 - 10 mars 2007 17:09
Hej va på hornbach idag å köpte lit fiskar. Såg då en mangrovekrabba för 35 kr. Å tänkte de kanske kan va lite kul. Fasst jag va lite tveksam i början , men efter att jag frågade personalen om lite info så verkade det reko. De sa att den inte va "stygg" mot de andra fiskarna och att den städade på botten. Inga speciella skötselkrav heller.

Men efter att jag har sett att krabban nu har klättrat upp på "pumpen" mm och efter middagen hittade jag han på golvet så börjar jag bli lite fundersam? (förmodligen klämt sig ut i den lilla springan där sladdarna går upp från doppvärmaren mm) Ska han ha en landdel eller vad? I affären hade de inte det där va de ett djupt akvarie med endast en kruka på botten?
#2 - 10 mars 2007 17:59
nja dom ska nog inte ha landdel.Men jag hoppas du har fiskar som inte sover på botten, krabban kmr nog klippa dem på mitten, har hänt många.
#3 - 10 mars 2007 18:05
Hahha de låter ju sådär! har 2 pansarmalar på botten! Guppisen kan han få rensa bland. Aja låter bra de. hade varit jobbigt att bygga en ovandel eller liknande!
#4 - 10 mars 2007 21:10
Mangrovekrabban ska för att trivas ha en landdel som helst består av jord och lera där den kan gräva sin bohåla och vill helst ha ett basiskt bräckvatten! detta är nog den främsta orsaken till att den rymmer från akvariet! vore den 100% akvaristisk så skulle den absolut inte lämna karet...
#5 - 11 mars 2007 10:46
kan säga att krabban verkar trivas riktigt bra nu! Har lagt ner en riktigt knotig och hålig gren! Han flyttade in direkt ! OCh om han klättrar upp ända upp så kan han sticka upp huvudet ovanför vattenytan! Byggde också en grotta till han på botten.

Tror ni att han skulle trivas ännu bättre med en till kompis. :) Skyndar jag mig så får jag kanske en av krabborna han bodde med förut i affären ?
#6 - 12 mars 2007 13:44
När ja hade krabba så klättrade han upp på pumpen o sen en dag när ja kom hem va han död:( han hade troligtvis bränt sig på lysröret. ja har svart lock så det är inget som skyddar lampan. bara varnar dej Wictor ;)
#7 - 12 mars 2007 21:16
Å tack ! Men det är nog lugnt nu. Har tätat hålet så han kommer inte upp ovanför täckglaset. Konstigt ändå att de inte kryper tillbaka när det blir varmt heheh! Förmodligen mindre hjärna än vi människor.

Annons