månljus?

#1 - 29 november 2008 18:33
Hej, hur har ni andra fixat erat månljus? Jag köpte själv idag en ljusslinga (plaströrformat) från rusta W11,5 och det syntes inte ett skvatt :/ vilken styrka bör man ha tro?
#2 - 29 november 2008 18:46
Lowa skrev:
Hej, hur har ni andra fixat erat månljus? Jag köpte själv idag en ljusslinga (plaströrformat) från rusta W11,5 och det syntes inte ett skvatt :/ vilken styrka bör man ha tro?

Testa att släcka ner alla lampor i hela rummet förutom slingan.
#3 - 29 november 2008 18:50
NIC skrev:
Testa att släcka ner alla lampor i hela rummet förutom slingan.

jo ja har gjort det, inge ljus :/
#4 - 29 november 2008 18:52
Lowa skrev:
jo ja har gjort det, inge ljus :/

Hur lång är slangen, vilken färg?
Jag har en 3 meters blå slinga till mitt 225 och det funkar suveränt!
Hur högt är ditt kar?
#5 - 29 november 2008 18:53
det är en tre meters å karet är väl ca 40 - 45 cm högt
#6 - 29 november 2008 18:54
Lowa skrev:
det är en tre meters å karet är väl ca 40 - 45 cm högt

Underligt!
#7 - 29 november 2008 18:55
ja :/ kanske e för låg styrka..
#8 - 29 november 2008 19:15
Hur är det med månljus egentligen? Speciellt det blåa skenet.
Vissa fiskar blir ju stressade som fan av det medans andra inte bryr sig..

Vad märker ni?
#9 - 29 november 2008 19:25
nä ja vet ju inte eftersom ja skaffade in det idag :P
#10 - 29 november 2008 19:52
Jenny054 skrev:
Hur är det med månljus egentligen? Speciellt det blåa skenet.

Vissa fiskar blir ju stressade som fan av det medans andra inte bryr sig..

Vad märker ni?

Har inte märkt att de blir stressade alls, snarare tvärtom, de simmar så lugnt och fint när månljuset är på liksom för att hitta en sovplats elr nåt. :)
#11 - 29 november 2008 21:31
Jag har en 6 m till mitt 540l och det lyser upp jättefint. Har den bara liggandes ovan på täckglaset.
En fundering hur många timmar är lagomt att ha den på för hela natten blir väl för mycke?
Lee
#12 - 30 november 2008 16:35
Fräken666 skrev:
Jag har en 6 m till mitt 540l och det lyser upp jättefint. Har den bara liggandes ovan på täckglaset.

En fundering hur många timmar är lagomt att ha den på för hela natten blir väl för mycke?

Lee

Kör samma princip som dig, har slingan timerstyrd så att den tänds en timme innan rampen släcks och sen lyser den 2 timmar efter att rampen släckts.
#13 - 30 november 2008 20:46
Lowa skrev:

Jag har med en sån slinga från rusta och det funkar inte för mig eller.. Tror inte det funkar någe bra med (plaströrformat) utan jag ska köpa en slinga med blåa lampor o sätta in i rampen och se om det funkar bättre som jag tror att det kommer göra ..
#14 - 9 februari 2009 14:59
blå billiga lysrör....

Jag har kör med 2st blå á 30cm lysrör som är till för "dator moddning"
till mitt Juwel Rio 190lit. Jag satte fast dom med dubbelhäftande tejp samt lite silikon. Det gick snabbt och var enkelt.

Revoltec Cold cathode-kit Dual 30cm Blå:
https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/revoltec-cold-cathode-kit-dual-30cm-blaa/8903344/

http://www.revoltec.net/revoltec.net/index.php?StoryID=7&ArticleID=155&WorldID=6&websiteLang=en
#15 - 9 februari 2009 15:16
för mig slutade det helt enkelt med att jag köpte ljusdioder från tradera för att kunna få månljuset. eftersom ja har heltäckande ram så kan ja ju inte ha nån extra ramp med blått ljus.
#16 - 9 februari 2009 15:53
JonasA skrev:
Jag har kör med 2st blå á 30cm lysrör som är till för "dator moddning"

till mitt Juwel Rio 190lit. Jag satte fast dom med dubbelhäftande tejp samt lite silikon. Det gick snabbt och var enkelt.

Revoltec Cold cathode-kit Dual 30cm Blå:

https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/revoltec-cold-cathode-kit-dual-30cm-blaa/8903344/

http://www.revoltec.net/revoltec.net/index.php?StoryID=7&ArticleID=155&WorldID=6&websiteLang=en

Tål dom all fukt då?
#17 - 9 februari 2009 21:23
Bowman skrev:
Tål dom all fukt då?

Det får tiden utvisa..... ;) men dom verkar vara ganska väl kappslade och elektroniken hänger på baksidan.
#18 - 9 februari 2009 21:30
JonasA skrev:
Det får tiden utvisa..... ;) men dom verkar vara ganska väl kappslade och elektroniken hänger på baksidan.

Ja ok. Hur länge har dom hängt med än så länge då? Kan du visa en bild kanske, tänkte mest på ljusmängden, känns som dom borde lysa som bara den?
#19 - 9 februari 2009 21:55
Bowman skrev:
Ja ok. Hur länge har dom hängt med än så länge då? Kan du visa en bild kanske, tänkte mest på ljusmängden, känns som dom borde lysa som bara den?

Nej jag tycker det blir ganska lagom, på fotot ser det ut som att det lyser mer än vad det gör i verkligheten, Jag fotade med en slutartid på 1,5sec.

p.s Inga pikar om min inredning tack..... ;)
#20 - 9 februari 2009 21:57
JonasA skrev:
Nej jag tycker det blir ganska lagom, på fotot ser det ut som att det lyser mer än vad det gör i verkligheten, Jag fotade med en slutartid på 1,5sec.

p.s Inga pikar om min inredning tack..... ;)

Nej ok, min första tanke var nämligen att det lös för mycket, men det är svårt förstås att få en rättvis bild på hur det ser ut i verkligheten.

Tack för svaren!
#21 - 9 februari 2009 22:00
Precis det är alltid svårt att fotografera ljus.
Att tänka på ifall man ska använda dessa rör är att man inte kan ha för lång kabel efter transformatorn. Skulle säga max 80-90cm sedan blir det svagare ljus. Kan ju iofs. vara en bra "dimmer-funktion" ifall man inte vill att dom ska prestera max ;)
#22 - 9 februari 2009 22:03
JonasA skrev:
Precis det är alltid svårt att fotografera ljus.

Att tänka på ifall man ska använda dessa rör är att man inte kan ha för lång kabel efter transformatorn. Skulle säga max 80-90cm sedan blir det svagare ljus. Kan ju iofs. vara en bra "dimmer-funktion" ifall man inte vill att dom ska prestera max ;)

Klockrent tips!
Skall köpa mig ett par sådana rör tror jag!
#23 - 9 februari 2009 22:21
Posta gärna en bild och komentar om du blev nöjd ifall det blir av.

Dom är ju gjorda for att kopplas till en ATX dator nätdel, du behöver således en AC adapter på 12V 500-1000mA glöm inte att kolla + och -..... den gula kabeln i kontakten till transformatorn är plus och den svarta minus.
#24 - 9 februari 2009 22:24
JonasA skrev:
Posta gärna en bild och komentar om du blev nöjd ifall det blir av.

Dom är ju gjorda for att kopplas till en ATX dator nätdel, du behöver således en AC adapter på 12V 500-1000mA glöm inte att kolla + och -..... den gula kabeln i kontakten till transformatorn är plus och den svarta minus.

Japp, skall kolla på detta. Får se när det blir av. Är väldigt sugen på detta i alla fall!
#25 - 14 februari 2009 22:12
Bowman skrev:
Japp, skall kolla på detta. Får se när det blir av. Är väldigt sugen på detta i alla fall!

Dom verkar relativt fukt tåliga.... idag hade ett av rören trillat ner i karet och var helt under ytan i flera timmar men verkade helt tätt....
#26 - 17 februari 2009 16:09
verkar riktigt fräckt det där med månljus men är det något som är nödvändigt egentligen? borde man inte anpassa "månljuset" efter årstiderna också? går det att använda till alal fiskar och vatten djur? t.ex sköldisar (som jag har)
#27 - 17 februari 2009 16:43
Jag kör själv med två LED-lister från Claes Ohlson:

Ciklidnatt ->
#28 - 17 februari 2009 16:57
Andez skrev:
verkar riktigt fräckt det där med månljus men är det något som är nödvändigt egentligen? borde man inte anpassa "månljuset" efter årstiderna också? går det att använda till alal fiskar och vatten djur? t.ex sköldisar (som jag har)

för vissa är det nödvändigt har ja hört som vissa ciklider med yngel. men annars är det nog mest en mysighetsfaktor.
#29 - 17 februari 2009 17:51
oki då ska jag ta och tänka på det tills mitt akvarie bygge till sommaren...
#30 - 17 februari 2009 17:55
Violator skrev:
Jag kör själv med två LED-lister från Claes Ohlson:

Ciklidnatt ->

Är det denna?
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=55481841

Vitt ljus då eller?
#31 - 17 februari 2009 18:04
Bowman skrev:

Nej det var en annan, hittar inte den nu, man köper trafo och list separat. Jag har faktiskt blått ljus, har man ett stort kar kan jag tänka mig att man skulle kunna blanda vita och blåa lister.

Annons