Månljus med Rustas ljusslinga.

#1 - 25 september 2005 21:43
Hejsan!

Var o köpte mig en ljusslinga från Rusta igår. Nu kom den på plats i akvariet. Det blev som på bilden, som ni kan se.

Däremot så är jag inte 100% nöjd i verkligheten. Det ger något för svage ljus. Och på tok för lite av de blåa nyanserna tränger ner i akvariet.

Men, det är ett billigt alternativ.

Någon som har andra bra idéer man kan prova? Är inne på att testa "neonrör" 12V som är till datorer. De kan man nog få till en läcker effekt med.
#2 - 25 september 2005 21:56
12v neonrör till bilar fungerar med. kan lova att säljarna på mekonomen får stora ögon när man säger att man ska ha dem till ett akvarium.
#3 - 25 september 2005 22:01
[QUOTE=Billy]12v neonrör till bilar fungerar med. kan lova att säljarna på mekonomen får stora ögon när man säger att man ska ha dem till ett akvarium.[/QUOTE]

Ahhh... Ingen dum idé. Får ta mig en tur dit i dagarna. Alltid skoj med nått litet projekt.

Vad kostar rören på Mekonomen?

PS. Halloj Finspång :) Ska dit imorrn, konsultar lite på Siemens. :)
#4 - 25 september 2005 22:14
Minns inte vad jag betalade för röret, dock blev jag tvungen att köpa en 12v adapter till den med, så det blir kanske inte så billigt.
#5 - 25 september 2005 22:15
Men, o andra sidan så ser det ut att kunna ge ett bättre sken i vattnet.
#6 - 26 september 2005 06:25
Jag köpte en "lampa" från IKEA, trettioettan eller något hette den, består av 4st diod lister som jag bara skruvade fast brevid lysrören i rampen, blev riktigt bra enligt mig, räcker över hela karet oxo, mitt kar är 150cm och "listen" blev väl 130cm kanske.
#7 - 26 september 2005 06:37
Jag köpte en neon "lava" stav till bilar.. tycker det fungerar ypperligt :)
Problemet är väl att den är lite liten (20-25cm) så den ger mer ljus i mitten än i kanterna. Ditt kar är väl relativt stort?, mitt akvarie är 79 långt. Så du skulle nog behöva åtminstone två sådana.
Tidigare tog jag en kabellist och placerade 5 dioder längs med den. Tyckte det blev väldigt bra :) Lite väl smala dioder jag hade, blev typ spotlights i akvariet. Men jag tyckte ändå att det var rätt snyggt att punktbelysa stenar och växter. Dock blir det kanske inte så naturligt ;).
Dioderna var för 3,3V och jag matade med 3.7V.. höll väl en vecka eller så ;)
#8 - 26 september 2005 07:06
Kul med lite fler förslag man kan prova :)
Låter nog som om neonrör för bilar är det bästa alvernativet. Verkar inte bli så punktbelyst. Någon som vet vilka längder de finns i?
#9 - 26 september 2005 07:15
Finns bland annat på www.mds.se sök på neon ;>
#10 - 26 september 2005 19:06
sådana neonrör är väl liknande som används för att modda datorer med så de finns i datorbutiker också. Om man köper ett sånt som är till en bil så antar jag att man köper en 12 v adapter som har typ cigarettuttag?
Är det någon som vet vad man köper för adapter till t ex Cold Cathode (sök på t ex www.dataparadiset.se) Jag antar att dessa har "datorsladdar/kontakter" som är till för att fästa på datorns moderkort eller liknande. Alltså, vet någon om det finns 12 v adaptrar till sådana lysrör?
#11 - 26 september 2005 19:39
Ett gammalt AT nätaggregat kanske? Dom har ju "vanlig" strömbrytare för av/på medans de nyare ATX nätagregaten "slås på/av" via moderkortet.
Å andra sidan så funkar väl vilket nätaggregat som helst som ger tillräcklig stöm ut. Bara att "mecka" ihop en kabel som passar, om nu röret inte vill ha även negativ spänning.
#12 - 26 september 2005 20:12
Gå till Claes Ohlsson och köp en vanlig 12V adapter. Kostar max 100:- Sen är det bara till att skarva.
#13 - 27 september 2005 04:57
Gimbo, några frågor:

1. Överensstämmer färgen på kortet i ditt första inlägg med verkligheten eller är det kameran som luras så färgnyansen är annorlunda på korten än i verkligheten ?

2. Är det lika ljust som det ser ut på kortet eller är ser det ut ljusare/mörkare i verkligheten ?

3. Jag antar att det var den blå slingan du köpte ?
#14 - 27 september 2005 06:20
[QUOTE=erland]Gimbo, några frågor:

1. Överensstämmer färgen på kortet i ditt första inlägg med verkligheten eller är det kameran som luras så färgnyansen är annorlunda på korten än i verkligheten ?

2. Är det lika ljust som det ser ut på kortet eller är ser det ut ljusare/mörkare i verkligheten ?

3. Jag antar att det var den blå slingan du köpte ?[/QUOTE]

1. Färgnyansen stämmer överrens "ganska" bra.

2. Så ljust är det absolut inte :) Har förlängt exponeringstiden.

3. Jepp, det är den blå slingan på 7m.
#15 - 27 september 2005 07:53
Själv så köpte jag ett grönt diodlysrör för 130 spänn och en adapter för ca 50 Då dioderna drivs med 12 volt. Fick dock täta lysröret med silikon. Funkar finfint än så länge. Ska försöka lägga upp en bild på min zoon om någon är nyfiken på hur det blev!
#16 - 27 september 2005 11:14
Har nu lagt upp en bild på min zoon Bilden är visserligen tagen på dagen. men man ser ganska bra hur det blir på kvällen. Ska lägga upp en annan bild ikväll om det finns intresse för det!
#17 - 27 september 2005 11:27
tyckte det såg snyggt ut med den från rusta jag!

någon som känner sig manad om hur ni gör med den för en ännu ej insatt?
#18 - 27 september 2005 12:47
[QUOTE=svensdotter]tyckte det såg snyggt ut med den från rusta jag!

någon som känner sig manad om hur ni gör med den för en ännu ej insatt?[/QUOTE]

Sätt fast den med silikon eller spännband eller något :)
#19 - 27 september 2005 12:48
[QUOTE=fredcoca]Har nu lagt upp en bild på min zoon Bilden är visserligen tagen på dagen. men man ser ganska bra hur det blir på kvällen. Ska lägga upp en annan bild ikväll om det finns intresse för det![/QUOTE]

Skulle klart vara intressant och se kvällsresultat också.
#20 - 27 september 2005 13:38
Gimbo vet intevid om BRL finns i lkpg men i norrköping finns det billiga neon 12 v för kanske 200 kr. Ligger ute vid maxi.
#21 - 27 september 2005 13:52
[QUOTE=Luminax]Gimbo vet intevid om BRL finns i lkpg men i norrköping finns det billiga neon 12 v för kanske 200 kr. Ligger ute vid maxi.[/QUOTE]

Har inte hört talas om BRL men ska prova med Mekonomen i lkpg först. blir lite närmre. Men, tack endå!
#22 - 27 september 2005 18:00
Har nu lagt till en bild på karet på kvällen med mina gröna dioder. Svårt som bara den att få en verklig bild. Akvariet är lite ljusare än vad bilden visar! bilden finns alltså på min zoon i 180 liter!
#23 - 27 september 2005 18:06
Tjustigt...! De blev läckert med grönt på växterna.
#24 - 28 september 2005 11:06
Yes nu börjar det likna verkligheten. har lagt in en ny bild på karet med dioderna som lyser på kvällen!!
#25 - 1 oktober 2005 19:53
Månljus

Vad tror ni om den här, nån som köpt härifrån?

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=7715820182&fromMakeTrack=true
#26 - 1 oktober 2005 20:20
"Diodslinga Tålig och vattentät diodslinga med transformator. Slingan har ett intensivt blått ljus, har lång livslängd och är energisparande. Dekorera träd och buskar och skapa en stämningsfull miljö. 40 lampor. 10 m anslutningskabel ingår. IP44."
#27 - 4 oktober 2005 19:16
Köpte mig en ljusslinga på Rusta jag också :)

Blev ganska nöjd med resultatet. Se min Zoon för en halvtaskig mobilbild av det hela.
#28 - 13 oktober 2005 18:45
Skall snart börja med mitt akvarie projekt hemma med att bygga in mitt 1125 liters i väggen. Tänkte även jag ha månljus så har ni någon bra ide för ett 2,5 meters kar så är jag idel öra
#29 - 13 oktober 2005 23:30
Jag har just lagt upp en artikel på min sida om hur jag gjorde för att montera moonlight-ljus.
http://aquanord.3w.se/
#30 - 14 oktober 2005 06:55
Hej. Undrar bara hur djupt är ditt akvarium.? Tänker prova clas ohlssons blå ljusslinga. Vet du om Classes slinga är intensivare i ljuset än Rustas?
#31 - 16 oktober 2005 20:38
Idag monterade jag i Rustas blåa 3 meters slinga i mitt 260 liters. Det blev inte mycket ljus av den. Tur att den bara kosta 49. Jag kommer att leta vidare bland vänner efter en batterieliminator som ska få driva dom blåa Clas Ohlson dioderna som ligger i lådan.
#32 - 16 oktober 2005 20:54
[QUOTE=Ponchu]Idag monterade jag i Rustas blåa 3 meters slinga i mitt 260 liters. Det blev inte mycket ljus av den. Tur att den bara kosta 49. Jag kommer att leta vidare bland vänner efter en batterieliminator som ska få driva dom blåa Clas Ohlson dioderna som ligger i lådan.[/QUOTE]

hehe
Hade du läst ovan så hade du sett att det var med Rustas 7m som jag hade provat med i ett 222L akvarie. Och det blev på tok för dåligt :)
#33 - 16 oktober 2005 21:08
Nu vet jag. Vet dock inte hur jag skulle monterat 4 meter till. Jag tyckte det räckte med att knöla ner 3 meter i ett Juwel vision 260
#34 - 17 oktober 2005 06:55
Det var ett mindre helvete och få plats med 7m i en ramp för två lysrör. :D
#35 - 30 oktober 2005 18:01
Fått i Clas Ohlsson nya utomhusslinga i karet nu, riktigt trevligt så här småsent på kvällen! 129:- och perfekt resultat.
#36 - 30 oktober 2005 22:08
Härligt..!

Har du några bra bilder på det?
#37 - 31 oktober 2005 07:47
Tar några ikväll! Satt och redigera bilder efter helikopter turen hela kvällen igår :)
#38 - 31 oktober 2005 09:02
Låter toppen!

Alltid lika skoj att flya helikopter.
#39 - 31 oktober 2005 09:26
Det verkar trevligt med lite månljus. :)
Hur gör ni med månljuset? Tänds det samtidigt som det vanliga ljuset släcks? Eller tänds det först och sedan släcks det vanliga? Om det nu har någon betydelse alltså.
Hur länge kan man ha månljuset tänt? Vi har det vanliga ljuset tänt mellan 13-23 tror jag.
#40 - 31 oktober 2005 10:05
[QUOTE=Ponchu]Idag monterade jag i Rustas blåa 3 meters slinga i mitt 260 liters. Det blev inte mycket ljus av den. Tur att den bara kosta 49. Jag kommer att leta vidare bland vänner efter en batterieliminator som ska få driva dom blåa Clas Ohlson dioderna som ligger i lådan.[/QUOTE]

man ska inte köpa den där vanliga lampslingan.. man ska köpa rustas diodslingaför 100:- ..
ger ett starkare sken. visst 49kr's kan räcka till typ flera 30-50 liters men skulle inte använda den på kar över 100 liter då dess ljus blir svagt.

jag är helnöjd med min diodslinga då den lyser upp bra men minna hygrophilor täcker ytan en hel del så jag får rensa lite.
#41 - 31 oktober 2005 10:11
Jo det är en vacker effekt.
Jag tänder mitt någon minut innan det vanliga släcks. Mest pga att det inte ska bli en "släckning" mellan. Och för att det är svårt att ställa in en den timern jag har så exakt. Sedan är någ lagom tid att ha det på mellan 1-3 timmar.
#42 - 31 oktober 2005 10:13
Precis som du säger. Använd inte den till >100L. Trots att jag knölade ner 7m slinga i ett 222L kar så blev det inte alls snyggt. Blev helt enkelt för mörkt.
#43 - 1 november 2005 21:23
Att bygga in dator lysrör tror jag är en bra idé då man kan byta ut lysrören och välja olika färger/nyanser, längd och effekter.
De är ju inte dyra att köpa ett vanligt cold cathode, 39Kr St och då kan man kombinera flera stycken men dock så krävs det en adapter till lysrören som klarar av 2st rör.

Om man köper ett Kit så följer ett lysrör med och adapter för 79kr.
Sedan så behöver man en transformator till detta som strömförsörjning, till detta kan man använda en vanlig batteri laddar med lik ström som kan leverera tillräckligt med ström.
Vill man vara riktigt säker så kan man alltid köra med ett nätagg.

Blackligt rör kan se ut såhär:
http://www.gtek.se/img_prod/sbcc_uv.jpg
Den är 30cm på bilden finns att köpa även 10cm.

Ett annat intressant rör är Sunbeams Bubble light som har effekten att göra bubblor inne i lysröret, detta kanske är trevligare att titta på men kanske kan göra en effekt så ljuset bryter sig på vattnet olika och det ser ut som "solen" ligger på och lyser dock så inte med blått sken ifrån solen :p
http://www.gtek.se/img_prod/SBBLKIT1BL.jpg
Den går att styra och ställa in lite olika.....

Sedan så en till intressant sak är Night Magic... Står såhär om den,
"Night Magic är en silikonremsa utrustad med 20 stycken starka lysdioder. Remsan är mycket flexibel och kan böjas till den passformen som passar ditt bygge. Köper man flera kan man koppla samman dessa i en kedja."

Ser ut såhär: http://www.gtek.se/img_prod/SBNM1BL.jpg

Finns mycket man kan testa att bygga in under sin nuvarande belysningsramp eftersom dessa rör tar relativt liten plats.
#44 - 3 november 2005 18:20
en dag blir snabbt två och tre, har städat och klippt alla växter idag så vattnet är grumligt som få. tar en bild om några timmar som ni kan titta på www.citrus.nu/gbcbeach/magnus/akvarium.jpg
#45 - 3 november 2005 18:39
SÅÅ bilder på plats! Dock inte bakgrunden som synes, jag lirkade fast ljusslingen på en bit bambu som sedan fick kapas på milimetern mellan sidorna för att kilas fast. Mycket nöjd!

pssssssst. Vattnet är väldigt grumligt .. :) se ovan
#46 - 3 november 2005 21:22
Ser ni diskuterar datarör. Jag använde blå MDS-lysrör som är anpassade för att sitta under bilar. Dessa klarar ju regn och rusk och har trafon inbyggd i röret. Borde passa bättre för "vattenstänkigt" akvariebruk än datorrör? Men det blir marginellt dyrare. 169:- tror jag mitt kostade men då lyser det bra mycket bättre än ljusslingorna i trådens rubrik och kanske också datarören??. Monteringsbeskrivning för hur jag gick tillväga hittar ni i alla fall på min hemsida.
#47 - 7 november 2005 12:02
Hittade en rätt bra sak på brl tror jag.
www.brl.se sök på BLLT21S.
Var i stockholm i helgen och snubblade på brl. Gick in för att kolla lämplig månbelysning. Tror nog denna ska bli rätt bra. 4 rör med blå dioder, lyser rätt bra. Har bara testat i bilen än så länge, men jag tror nog det funkar bra. Sen behöver man ju inte montera alla om man inte vill det. Priset är 798kr, de hade dock rea med 50%. 100kr/rör, helt ok pris :)
Postar bilder när det är monterat och klart!
#48 - 7 november 2005 20:15
Var och köpte en blå diodslinga med 96 ljus på Coop Forum och ska prova till mitt 250 L,la den under ljusrampen för att testa och det verkade ganska okej.
Nu blir det att bygga en egen ramp till dom så kommer det nog att bli ännu bättre.
#49 - 9 november 2005 08:28
[QUOTE=moori]Ser ni diskuterar datarör. Jag använde blå MDS-lysrör som är anpassade för att sitta under bilar. Dessa klarar ju regn och rusk och har trafon inbyggd i röret. Borde passa bättre för "vattenstänkigt" akvariebruk än datorrör? Men det blir marginellt dyrare. 169:- tror jag mitt kostade men då lyser det bra mycket bättre än ljusslingorna i trådens rubrik och kanske också datarören??. Monteringsbeskrivning för hur jag gick tillväga hittar ni i alla fall på min hemsida.[/QUOTE]
Var inne och kollade på din sida moori, och jag tror jag skall testa något liknande. Har för tillfället en ljusslinga (6m), men tycker det ger för dåligt ljus. Kollade på MDS och dom har ju olika långa rör. Har du använt 15'' i båda dina kar? Blir inte ljuset väldigt centrerat då? Jag funderar på http://www.mds.se/?artnr=neo80b till ett 375 liters kar, men det kanske blir för mycket ljus.
#50 - 9 november 2005 08:31
Jag tror att ett 80cm rör skulle kunna göra jobbet. Är själv också inne på det röret när jag startar upp mitt 375.
#51 - 9 november 2005 08:38
Testkörde mina "diodramper" igår, fungerade jefligt bra! Frågan är hur mycket ljus det ska vara. I mitt andra kar har jag haft lite för lite ljus. Har kunnat se växter och så, men botten såg man inte så mycket av. När jag körde i mina 4 diodramper igår så belyste det hela botten. Vattnet är dock inte så klart än, så det var lite svårt att avgöra om det var för mycket eller ej. Går ju att köra med enbart 2 st i så fall.
Mitt kar kommer ha månbelysning på hela natten, kanske inte så bra om det är för mycket ljus då? Eller bryr sig fiskarna nånting om det?
Kan tillägga att mitt stimm neontetror blev ofantligt läckra i månbelysningen :D
#52 - 9 januari 2006 21:33
[quote=ClaesL]Var inne och kollade på din sida moori, och jag tror jag skall testa något liknande. Har för tillfället en ljusslinga (6m), men tycker det ger för dåligt ljus. Kollade på MDS och dom har ju olika långa rör. Har du använt 15'' i båda dina kar? Blir inte ljuset väldigt centrerat då? Jag funderar på http://www.mds.se/?artnr=neo80b till ett 375 liters kar, men det kanske blir för mycket ljus.[/quote]

Ursäkta för dröjsmålet. Är inte inne här så ofta, hänger mest på ciklid.se. :)
Jag har kört med 15" rör i både min 375:a och min 450 liters burk.
Jag tycker det gav lagom ljus. Jag satte mina rör i mitten och det är klart att det blir lite centrerat ljus men det är inget man tänker på. Du kan ju själv se ungefär hur det ser ut på bilden i artikeln på min sida. Längst ut i kanterna är det ganska mörkt men det blir en snygg effekt nät fiskarna kommer insimmande från mörkret.
Det ser klart coolast ut i 375 liters karet där jag har mycket vit hålsten. Den reflekterar det blå ljuset väldigt snyggt.
#53 - 9 januari 2006 23:06
[quote=moori]Ursäkta för dröjsmålet. Är inte inne här så ofta, hänger mest på ciklid.se. :)
Jag har kört med 15" rör i både min 375:a och min 450 liters burk.
Jag tycker det gav lagom ljus. Jag satte mina rör i mitten och det är klart att det blir lite centrerat ljus men det är inget man tänker på. Du kan ju själv se ungefär hur det ser ut på bilden i artikeln på min sida. Längst ut i kanterna är det ganska mörkt men det blir en snygg effekt nät fiskarna kommer insimmande från mörkret.
Det ser klart coolast ut i 375 liters karet där jag har mycket vit hålsten. Den reflekterar det blå ljuset väldigt snyggt.[/quote]
Ingen fara, jag har inte haft tid att fixa något ännu ändå.

Hur går det för dig Gimbo, har du testat 80 cm röret?
#54 - 10 januari 2006 00:16
[QUOTE=ClaesL]Ingen fara, jag har inte haft tid att fixa något ännu ändå.

Hur går det för dig Gimbo, har du testat 80 cm röret?[/QUOTE]

För mig ligger allt riktigt slött till just nu. :) Har inte hänt något sedan sist. Får väl ta mig ett race när våren kommer igen :D
#55 - 10 januari 2006 14:08
[quote=y0da]Testkörde mina "diodramper" igår, fungerade jefligt bra! Frågan är hur mycket ljus det ska vara. I mitt andra kar har jag haft lite för lite ljus. Har kunnat se växter och så, men botten såg man inte så mycket av. När jag körde i mina 4 diodramper igår så belyste det hela botten. Vattnet är dock inte så klart än, så det var lite svårt att avgöra om det var för mycket eller ej. Går ju att köra med enbart 2 st i så fall.
Mitt kar kommer ha månbelysning på hela natten, kanske inte så bra om det är för mycket ljus då? Eller bryr sig fiskarna nånting om det?
Kan tillägga att mitt stimm neontetror blev ofantligt läckra i månbelysningen :D[/quote]

yOda ge oss bilder nu..
#56 - 10 januari 2006 14:26
Okay! =)
Ska nog fixa det när jag kommer hem faktiskt.. Får se om det blir en post senare under kvällen.
#57 - 10 januari 2006 15:05
Kanske kommer och bryter tråden lite, men undrar om ni har "vanliga" lysrör samtidigt med neonljuset eller ljusslingorna?

Funderar på att ha en blå ljusslinga i mitt 102l om det blir ett kar me jullar o snäcklekare, kan nog bli bra.
Man kanske bara ska ha på ljusslingan på kvällen (o morgon kanske) innan det släcks, eller vilka tider har ni på erat ljus?

Det är väl ingen fara om man skulle köpa detta iom att det står att det är godkännt för inom- och utomhusbruk?: http://www.rusta.se/product.asp?p=91951116
Behövs väl inte en längre slinga för ett kar på 80cm?

Finns väl andra ställen att köpa slingor på, men är rusta ett okej ställe att köpa ljusslingor på, eller ska man köpa nån annanstans?
#58 - 10 januari 2006 15:12
Beror väl på om du bryr dig om vart dina pengar hamnar. I styrelsen för Rusta sitter Ulf Ekman, den idioten ska inte få ett öre av mig. Köper inte en skruv från Rusta. Köper hellre grejer med en gnutta kvalité för en lite högre peng från någon annan butik.

Jag har ett kopplingsur i min ljusramp, den byter automatiskt mellan lysrör och månbelysning. De är alltså inte på samtidigt. Skulle visserligen inte tro att det skulle skada något om du har på slingan dygnet runt, förrutom att du förkortar livslängden på själva slingan.
#59 - 10 januari 2006 16:44
[quote=Leonard]Kanske kommer och bryter tråden lite, men undrar om ni har "vanliga" lysrör samtidigt med neonljuset eller ljusslingorna?

Funderar på att ha en blå ljusslinga i mitt 102l om det blir ett kar me jullar o snäcklekare, kan nog bli bra.
Man kanske bara ska ha på ljusslingan på kvällen (o morgon kanske) innan det släcks, eller vilka tider har ni på erat ljus?

Det är väl ingen fara om man skulle köpa detta iom att det står att det är godkännt för inom- och utomhusbruk?: http://www.rusta.se/product.asp?p=91951116
Behövs väl inte en längre slinga för ett kar på 80cm?

Finns väl andra ställen att köpa slingor på, men är rusta ett okej ställe att köpa ljusslingor på, eller ska man köpa nån annanstans?[/quote]

Jag hade en 6m ljusslinga i mitt 375 liters men tyckte det blev för dåligt ljus.
Du kommer ju troligen få lite bättre ljus på botten eftersom ditt kar är lägre, även om det kanske blir marginellt.

Jag hade en timer för slingan som slog till 5 minuter innan lysrören släcktes. Några perioder fick det gå dygnet runt för att ge yngelvaktande föräldrar lite extra hjälp under natten.
#60 - 10 januari 2006 17:24
Tack så mkt!

Skulle nog bli snyggt med lite blått nattljus (och kanske morgon också) en stund, alltså inte hela natten.

Får ta och testa iaf =)

Skippar rusta för din skull (och min egen), y0da och hittar ljusslinga på nåt annat ställe =)
#61 - 10 januari 2006 18:18
tack för iden

hitta mitt gamla Neonrör som ja hadde i datorn
Mecka isär en gammal Alcatel mobil laddare o koppla .. Klart över förväntan
Lyser upp bra mot min kalkstens imiterade bakgrund
#62 - 10 januari 2006 22:29
Här kommer en bild på min månbelysning! :)
Bilden blev lite suddig, tar bättre bilder senare.
Slänger upp lite fler bilder på min zoon också.
#63 - 10 januari 2006 22:31
nu vet jag inte om ni har nämnt denna men jag tänkte iaf vara på säkra sidan.
http://www.danmobility.se/products.asp?c=646392639&n=1199147590

sen har jag en fråga, jag har växtkar. Hur funkar det med "neon/månljus" då?
ska man ha det HELA natten eller bara en del efter vanliga ljuset har släckts?
#64 - 10 januari 2006 22:42
[quote=MoZZe]nu vet jag inte om ni har nämnt denna men jag tänkte iaf vara på säkra sidan.
http://www.danmobility.se/products.asp?c=646392639&n=1199147590

sen har jag en fråga, jag har växtkar. Hur funkar det med "neon/månljus" då?
ska man ha det HELA natten eller bara en del efter vanliga ljuset har släckts?[/quote]

Då belysningen är så pass svag så tror jag inte växterna bryr sig så hårt. Det lär ju inte vara becksvart på nätterna där de lever i naturen heller...
#65 - 10 januari 2006 22:58
[quote=y0da]Här kommer en bild på min månbelysning! :)
[/quote]

Blått! :D Men d ble ju grymt snyggt!! :)
#66 - 10 januari 2006 23:00
[quote=jaffehuff]Blått! :D Men d ble ju grymt snyggt!! :)[/quote]

Det är förvisso inte ritkigt lika blått i verkligheten, men det är hyffsat nära. Ska leka mer sen och se om jag kan få det mer likt verkligheten.
#67 - 10 januari 2006 23:18
Ok, verkar snyggt ändå! :)

Blir det några skuggor däri? Hur blir det då?? :confused:
#68 - 10 januari 2006 23:25
Mjo, skuggor och lite skuggspel blir det ju. Tycker det blir bra, eller hur menade du? ;)
Filmade akvariet nyss, ska komprimera ner den och försöka ladda upp den sen (rätt dålig kvalité)
#69 - 11 januari 2006 12:38
[quote=y0da]Här kommer en bild på min månbelysning! :)
Bilden blev lite suddig, tar bättre bilder senare.
Slänger upp lite fler bilder på min zoon också.[/quote]

Det blev riktigt snyggt yOda.
#70 - 11 januari 2006 12:42
#71 - 11 januari 2006 13:01
Tja! Om man vill sätta in "månljus" i sitt akvarium, har nån nått tips på hur man ska göra om man har ett Aquael akvarium på 112 liter med heltäckande lock? Har en microljusslinga för utomhusbruk, 120 lampor....
#72 - 11 januari 2006 13:04
Månljus

Tja! Hur gör man om man har ett Aquael akvarium på 112 liter med heltäckande?
Har en microljusslinga för utomhusbruk med 120 lampor....

Annons