Månljus nu!

#1 - 18 augusti 2005 13:19
Halloj!

Nu bara måste jag ha månljus :) Det är ju tokigt snyggt.
Är det någon på rak arm som vet var jag kan köpa mig en blå ljusslinga idag i Linköping?

Vore väldigt trevligt!
#2 - 19 augusti 2005 08:24
hej.
JAg köpte mitt från Ebay i tyskland, med dimmerfunktion. det är ett ledrör med 12 lysdioder, men det ser ut som ett enda när det är i akvariet. det är Skitsnyggt.
Testa annars på www.blueride.se, där finns rör ledrör billigt (ledlampor har hittills varit snyggast enligt min mening) sen finns det även en adapter att köpa på deras sida så att man kan koppla in den i ett vanligt vägguttag.

mitt månljus sitter fast i clips på lysröret, (dvs inget ingrepp på akvariet som borrning mm)
#3 - 19 augusti 2005 08:39
Köpte ett till akvarium i måndags och när lampan slocknade första kvällen tänkte jag "MÅSTE HA MÅNLJUS NU". Jag är nu borta 2 veckor men när jag kommer hem ska dioderna ligga brevlådan. Har funderingar på både vita och blåa dioder och låta dom vita slockna först med dimmer och sen dom blå.
#4 - 19 augusti 2005 12:03
Ahh... De har läckra Ledrör... Fast kryxet är att jag vill ha idag :D
#5 - 19 augusti 2005 13:07
Har ni inte bauhaus där uppe eller rusta teknikmagasinet eller biltema eller liknanade
#6 - 19 augusti 2005 13:09
Rusta, Teknikmagasinet och Biltema finns. Har inte hittat på Rusta eller Biltema. Bör kanske ta mig en tripp till Teknikmagasinet dock.

Tack för tipset.
#7 - 19 augusti 2005 13:17
Annars finns ju alltid internet? :P
Oftast kan du ju till och med se om produkten finns på lager i Linköping.
Spanade på teknikmagasinet precis.. där hittade jag tyvärr inget :(
Vill också ha månljus idag förresten.. Hör av mig om jag hittar något.. du får gärna göra det samma ;)
#8 - 19 augusti 2005 14:03
Jadu... Jag har tyvärr inte hittat något än. Men, hoppas att det dyker upp. För det är jobbigt o beställa. Då måste man vänta :D
#9 - 19 augusti 2005 14:09
Hehe.. instämmer! ;)
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=280&Itemid=143
kolla in den sidan. Där har man gjort månljus av en ljusslang köpt på krauta.
Dessvärre så byggs krauta fortfarande här i Jönköping.. så det hjälper inte mig något :( Men det ska finnas i Linköping såg jag, så du har nog bättre tur än mig ;)
#10 - 19 augusti 2005 15:53
Härligt snyggt..!
Tyvärr hade de ingen på K-Rauta :(
#11 - 20 augusti 2005 08:53
Om du vill bygga själv så finns alltid Clas Ohlson.
Jag skaffa en hög med Ultrablå lysdioder (36-1209) som jag lödde ihop i en slinga och sen silliconade fast den i ljusrampen.
Tycker att det funkade riktigt bra.
#12 - 21 augusti 2005 17:41
Så här gjorde jag:

Mitt Månljus

Fungerar helt perfekt och snyggt blev det, slås på en kvart innan lyset släcks och är sen tänt i en timme från det att det blivit mörkt.

Väldigt svårt att få bra bilder av månljuset dock med min Pentax digitalkamera:(.
Månljuset är mycket ljusare än på bilderna, lyser upp hela karet med ett lätt blått sken, fast endå finns det delar av karet som är kolsvarta om fiskarna skulle vilja "sova" tidigare:)

Satt och kikade igår när nattljuset var på, jäklar vad sniglar/snäckor som kom framkrypande men d gjö inge dom håller rent och snyggt.
#13 - 23 augusti 2005 19:10
jonas Bs sätt verkar väldigt smidigt och bra..men är inte det där ett vanlit neon kit? hur fäste du det i modulen? skruva elr limma? vad fick du med i det där paketet ingick kontakt till vanlig vägg uttag elr fick du köpa till?
Är neonlampan vatten tålig, för det blir ju fuktigt?
#14 - 23 augusti 2005 20:42
[QUOTE=Luminax]jonas Bs sätt verkar väldigt smidigt och bra..men är inte det där ett vanlit neon kit? hur fäste du det i modulen? skruva elr limma? vad fick du med i det där paketet ingick kontakt till vanlig vägg uttag elr fick du köpa till?
Är neonlampan vatten tålig, för det blir ju fuktigt?[/QUOTE]

Det är ett vanligt "neon" rör för bilbruk.
Det som ingår är bara röret, eftersom det går på 12volt så letade jag upp en gammal nätadapter jag hade liggandes som ger 12v 500ma och kopplade in på röret.
OBS var noga med att koppla + och - rätt. Från röret går det två kablar en röd + och en svart -.
På nätadaptern sitter en stick kontakt, den klipper man bort, sen måste man mäta med en multimeter vilken sladd som är + och vilken som är - på den bortklippta kontakten, oftast är sladden som är kopplad till stickproppens "ytterhölje" minus men mät för säkerhetsskull. Då vet du vilken kabel som är vilken oftast är + kabel märkt.
Jag fäste röret med med skruv.
Neonröret tål inte direktkontakt med vatten stod det så jag tog lite akvarie silikon i båda ändar samt där kabeln går in osv.
#15 - 23 augusti 2005 22:02
Låter som samma tanke jag haft, fast jag har då haft tanken närmast till lysrör till datorer. Är väl å andra sidan lika/samma rör. Kostar runt en hundring (+- någon tjuga) Och borde vara det absolut enklaste att installera. Är man rädd för att det blir för mycet ljus, så borde man kunna "strypa" det med hjälp av, ptja, eltejp/silvertejp runt "höljet" som sitter runt röret.
#16 - 24 augusti 2005 13:52
[QUOTE=Gimbo]Härligt snyggt..!
Tyvärr hade de ingen på K-Rauta :([/QUOTE]

Det är ju lite säsongsvara ;) det är Smideskonst som tillverkar de där, finns lite härvarstans .. när det är säsong vill säga.. fast de kanske kan skicka.. men då blir det inget "idag" förstås :) klart det bästa nattljus jag har satt i( min beskrivning där) och jag har testat Cold Catode rör med .. inte alls samma sak

Om ni tycker att det ser ok ut på bilderna så ska ni se i verkligheten :)

Annons