Manometer problem!

#1 - 5 oktober 2008 23:26
Hej!
Som rubriken ovan, så är det något knass med min manometer. Har provat det ena och det andra och tips från både Gaffel och Skiren. Har gjort några framsteg nu går den inte upp en bar i timmen utan gör det på ca 4-5 timmar. Hur mycket är "normalt" att den stiger under natten när magnetventilen är stängd?? Just nu ligger den på 2 bar, men den kommer att stiga mer under natten.

//Mattias
#2 - 6 oktober 2008 01:04
Alltså trycket är konstant, det tryck som finns i en gasflaska möter normalt tre hinder på sin väg ut, hinder ett är flaskans huvudventil för på och avstängning, öppnas normalt ett kvarts varv(du har en brandsläckare med kort tryckventil), hinder två är manometerns huvudventil, det är denna som reglerar med vilken hastighet gasen tillåts strömma vidare in i manometern, hinder tre är utströmmarventilen.

Kommer inte ihåg om du hade stigarröret kvar men om så är fallet ser jag det som ditt huvudproblemet, ditt andra problem är att din brandsläckare inte har en normal kuvudkran varför gasen tillåts flöda obehindrat fram till manometern.
#3 - 6 oktober 2008 01:09
Alltså trycket är konstant, det tryck som finns i en gasflaska möter normalt tre hinder på sin väg ut, hinder ett är flaskans huvudventil för på och avstängning, öppnas normalt ett kvarts varv(du har en brandsläckare med kort tryckventil), hinder två är manometerns huvudventil, det är denna som reglerar med vilken hastighet gasen tillåts strömma vidare in i manometern, hinder tre är utströmmarventilen.

Kommer inte ihåg om du hade stigarröret kvar men om så är fallet ser jag det som ditt huvudproblemet, ditt andra problem är att din brandsläckare inte har en normal kuvudkran varför gasen tillåts flöda obehindrat fram till manometern.
Bilagor:
#4 - 6 oktober 2008 09:58
Jo exakt men trycket bildas efter huvudventilen och nålventilen där samlas det tryck. Så vrider jag upp nålventilen så sticker trycket direkt ganska logiskt, men det jag undrar är varför det ökar, lite är ok men det ökar för mycket. För manometerns hvuduventil ska ju sköta om trycket från tuben till "systemet" men den bygger ist upp ett tryck som kan ta livet av min magnetventil. Och att det är en orginal brandsläckare tror jag inte problemet sitter i har pratat med lite folk som har använt en vanlig utan problem. Och när tuben är tom så ryker stigaröret helt klart.
#5 - 6 oktober 2008 10:58
Om du misstänker att manometern är trasig så lämna tillbaks och byt
ut den.

Annons