Markisolering eller "vanlig" frigolit?

#1 - 13 april 2008 16:17
Vad är bäst att använda för att bygga en bakgrund till ett akvarium? Vanlig frigolit eller markisolering?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 13 april 2008 16:58
Bägge funkar
#3 - 13 april 2008 18:59
Markisoleringen är mycket tätare och hållbarare.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 13 april 2008 19:18
Gaffel skrev:
Markisoleringen är mycket tätare och hållbarare.

OK då - men den vanliga frigoliten håller i alla fall så länge att akvariet har blivit så gammalt och repigt att det inte längre går att se in i akvariet;)
#5 - 13 april 2008 19:39
Men om jag berättar att det är samma cellplast i markisolering som i frigolit (produktnamn) fast skillnaden är mängden som bakas ihop så blir du glad va?
#6 - 13 april 2008 19:43
Enda skillnaden är väl egentligen att vanlig vit frigolit ser ut som komprimerad Keso, medans markisolering är en stor kompakt kaka.
Sen har jag för mig att det är olika täthet på blå och rosa markisolering, men det är både osäkert och oviktigt i det här fallet.
Markisolering är mer lättbearbetat (smular inte så jämrans mycket)
#7 - 13 april 2008 19:50
Tack för svaren! Men kan markisoleringen innehålla antimögelmedel? Men det får man väl fråga när man köper det ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 13 april 2008 20:00
Trollsvans skrev:
Markisolering är mer lättbearbetat (smular inte så jämrans mycket)

Smular mer ja, men knappast mer lättarbetat.
#9 - 13 april 2008 20:40
Jo, jag skulle nog säga att det är det.
Brytbladskniv (eller morakniv, för den delen) + frigolit = snöstorm i lägenheten och fula kanter, skären går snett osv.
I markisolering så får man "snyggare" ytor, kniven går rakare, osv.

Sen kanske det är en smaksak, vi vet ju hur det är med ändalykter osv...
#10 - 13 april 2008 21:17
Markisolering fungerar som kapilärbrytandeskikt samt värmeisolering och om skivorna är behandlade så står det stämplat och väl synligt, om du inte själv lånar från bygget utan beställer så är det helt lugnt.
#11 - 15 april 2008 12:30
Jag var in på båda byggvaruhusen här i går och fick samma svar av båda. Både markisolering och frigolit innehåller giftia ämnen :( Dom trodde inte att något av det skulle gå att ha i akvarium :(
#12 - 15 april 2008 19:54
frigolit är ju inte alls farligt för akvariumet! alla har ju typ en skiva under sanden endå:D
Bilagor:
#13 - 15 april 2008 23:06
Maethor skrev:
Jag var in på båda byggvaruhusen här i går och fick samma svar av båda. Både markisolering och frigolit innehåller giftia ämnen :( Dom trodde inte att något av det skulle gå att ha i akvarium :(

- "Innehåller" innebär inte med automatik - farligt. Det farliga är om material "fäller ut" ämen i vattnet. Frigolit är säkert farligt på något sätt men inte för mina fiskar i alla fall!
#14 - 15 april 2008 23:28
Frigolit är liksom de flesta andra plaster ofarlig fram tills förbränning.
#15 - 16 april 2008 05:34
Gaffel skrev:
Frigolit är liksom de flesta andra plaster ofarlig fram tills förbränning.

... eller på annat sätt hanteras felaktigt... :D (har sett folk snorta frigolit...)

Hur som: precis som Gaffel sa i ett tidigare inlägg, så är de skivor som ÄR impregnerade med något som kan fällas ut i vattnet, tydligt märkta.
#16 - 16 april 2008 20:32
Smular mer ja, men knappast mer lättarbetat.

Håller med. Jag har gjort bakgrunder i båda, och tycker vanlig frigolit är mycket mer lättarbetat. Men smaken är ju som...

I vilket fall, kan garantera att båda är helt ofarligt att ha i akvarium!
#17 - 17 april 2008 09:38
heljis skrev:
Håller med. Jag har gjort bakgrunder i båda, och tycker vanlig frigolit är mycket mer lättarbetat. Men smaken är ju som...

I vilket fall, kan garantera att båda är helt ofarligt att ha i akvarium!

Tack för svaret. Då kan jag köpa frigolit utan att vara orolig iallafall :)
#18 - 17 april 2008 15:05
markisolering är de bästa + att de med en handöerfräs går att göra det mycket fint

Annons