Märklig ögonsjukdom!?

#1 - 20 augusti 2009 19:27
Hej!

Har köpt 2 par av burundi-brevis (snäcklekare) som jag har i ett 50 liters akvarium. Har nu haft dom i snart 3 dagar. När jag matar lite snäcklekarna så äter de båda honorna glatt och en av hanarna. Men en av hanarna är verkligen jätte slö av sig och har knappt några färger alls och ligger nästan helt stil på botten... Jag började att kolla om jag hittade något fel på den och när jag kollade på ens ögon och jämförde med de andra snäcklekarna var hans ögon mycket blekare än resten av snäcklekarna. När jag kollade lite närmre fick jag se att den hade nåt grått/vitt lager på ögonen, som någon hinna framför ögonen på den. Snälla hjälp mig! Den ser inte ut att ha mycket tid kvar...

MVH
#2 - 20 augusti 2009 20:23
dossera med jeneraltonic.brukar ta dö på alla sjukdommar.
#3 - 20 augusti 2009 21:16
dossera med jeneraltonic.brukar ta dö på alla sjukdommar.

Tror du att Melafix fungerar också? Har nämligen det i skåpet
#4 - 21 augusti 2009 12:45
Strunt samma... den dog under natten :(
#5 - 21 augusti 2009 14:01
Fan... nu har tydligen den andra hanen också fått samma ögonsjukdom :( men det är än så länge bara på ena ögat. Vet någon vad det är för någon sjukdom och vad jag ska göra för att bli av med den?
#6 - 30 september 2009 10:33
Bumpar den här tråden - har samma fenomen på två Malawi (A. Stuartgranti och A. Maylandi). Ena ögat omges av en gråaktig hinna. Det ser ut som man skulle kunna sticka hål på den - men det vet jag inte om jag vill.

Någon idé?
#7 - 30 september 2009 12:10
ciklid_ skrev:
Fan... nu har tydligen den andra hanen också fått samma ögonsjukdom :( men det är än så länge bara på ena ögat. Vet någon vad det är för någon sjukdom och vad jag ska göra för att bli av med den?
vad har vattnet i akvariet för ph och kh? vad har du för filtrering? Är det nystartat? (Har du ordentligt med snäckskal?)
#8 - 30 september 2009 12:31
åheim skrev:
vad har vattnet i akvariet för ph och kh? vad har du för filtrering? Är det nystartat? (Har du ordentligt med snäckskal?)

Akvariet har varit igån sen december. För närvarande snurrar jag runt över 4000 l/h med 2 x Eheim 1250 på filtermatta bakom bakgrunden och två tillfälliga finfilter inne i akvariet (ett Eheim 2252 och ett no name). Så filtreringen är det nog inget större fel på....:) (och nej - vattencirkulationen är inte för tuff - går mot ytan). PH normalt - KH vet ej men har svårt att tänka mig problem på den fronten. Nitrit = 0. Vattenbyte 1-2 ggr/vecka då jag tillsätter ett par salttabletter och lite bikarbonat. Matar med NLS och räkmix. Flingor ibland. Aldrig pellets.

Har haft lite problem med bukvatten efter att ha köpt lite ny fisk på sensommaren. Håller på att gallra ut för att minska fiskbeståndet bestående av knappt 20 exemplar i ett 375 l. Också lite problem med Cyanoalger och har medicinerat med Tetra General Tonic. Just flyttat fiskarna med ögonproblemen och gjort ett vattenbyte samt tillsatt kolfilterinsats till Eheim 2252 för att rensa bort spår av mediciner.

Snäckskal har jag som sagt var inga - men PH är perfekt. Det är klart jag vill veta vad det beror på för att förebygga - men nu försöker jag finna ut hur man skall bota skiten......:confused:
#9 - 30 september 2009 13:00
Hogan1: mina frågor var riktade till Ciklid, men men... i ditt fall skulle jag välja att sluta med alla tillsatser (salttabletter, bikarbonat) tillsvidare och bara bereda vattnet med ex. aquatan vid varje vattenbyte (20% 1g/v) och även hålla fingrarna borta från all medicin! Jag skulle mata sparsamt med lite kvalitativa pellets och lite fryst artemia och sen luta mig tillbaka och inte mixtra och dona! Ang. snäckskal så gäller det bara snäcklekare eftersom de är beorende av dessa!
#10 - 30 september 2009 20:55
åheim skrev:
Hogan1: mina frågor var riktade till Ciklid, men men... i ditt fall skulle jag välja att sluta med alla tillsatser (salttabletter, bikarbonat) tillsvidare och bara bereda vattnet med ex. aquatan vid varje vattenbyte (20% 1g/v) och även hålla fingrarna borta från all medicin! Jag skulle mata sparsamt med lite kvalitativa pellets och lite fryst artemia och sen luta mig tillbaka och inte mixtra och dona! Ang. snäckskal så gäller det bara snäcklekare eftersom de är beorende av dessa!

Aha... jag är för självupptagen för att inse att svaret inte var riktat till mig...:)

Intressant nog verkar ögat ha fixat till sig på den ena fisken - men inte den andra. De går nu för sig själva i en liten burk. Det blir avlivning om det inte löser sig på ett par dagar. Måste ha tömt det akvariet på lördag för att göra plats för andra invånare.
Kör nu två kolfilterpatroner i Eheim 2252 för att ta bort medicinresterna så får vi se sen. Tack för hjälpen. /Janne

Annons