Vad fan är fel,
Hej har haft ett par skumma dödsfall som jag inte kan se vad som ligger bakom.
Har lite smått problem med lernea, har plockat bort det på de fiskar som haft, dock så klarade sig inte 2 sig, väldig små tetror, platyn klarade sig fint, nu hade en svärdbärare fått samma skit, satt en i bakfenan, var dock inget svårt att plocka bort, går det att medicinera? gillar inte att plocka bort dem, känns som man plågar fisken när den sprattlar som fansen, dock så har bara 4st av ca 30 fiskar fått det.
Den sjukan är bekräftad så vet att de finns dock minimalt då det varit flera veckor mellan "fallen", hur sprider sig denna parasit?
jag tycker mig kunna se vita pluttar där den angriper?
finns det medicin och vad heter den isf?
Men har en liten jäkla tetra som bara legat stendöd väldigt konstigt, mit i växter, alltså de gräver sig in i centrum på plantan, sen dör på fläcken, har alltså tagit max 15-20 minuter från hyfsat normal till stendöd.
Har märkt på dem att gälarna ser lite svullna ut ca timmen innan de dör, de komemr alltså jäkla fort, och bara 3st av just den tetran (som jag inte vet namnet på), vad fasen kan detta vara? känns väldigt konstigt, ingen annan fisksort är drabbad, trodde först de brodde på ålder de de 2 första som dog ofta bråkade och jag har haft dem i över 1 år, så tänkte att de kanske rök ihop och dog pga det, därav att de dog så fort, men nu dog en till av dessa.
gilalr visserligen inte den fisken då den är väldigt aggresiv av sig, liten och illsken, men behöver ju inte ha ihjäl dem.
Någon som varit med om nått liknande?
kan dom ha röket ihop och därför de dött så ?, bara timmar mellan varandra....
Sen har jag även en Platy som jag är lite fundersam över, en av mina "produktiva" honor, fick yngel för 2 veckor sedan, men nu va ena ögat lite smågrumligt, nått fjäll står ut som att den kliat sig eller nått, men de är alltså bara ögat som ser lite konstigt ut, ser inte ut som svamp eller så.
vad tror ni, tetrorna i bråk och därför dött, platyn har varit i och rotat någonstans och skavt ögat mot något? de är ganska mycket inne i stenarna och bökar runt.
Blir livrädd när man läser om alla sjukdomamr och inbildar ju sig att man fått alltihop.
Alla vattenvärden verkar ok, ph 7,5, nitrit är så lågt testet kan visa (dopptest), byter 1/4 av vattnet med ca 10 dagars mellanrum, har gått bra länge.
Har fått en hel del yngel på sistone och ska ihandla ett kar till imorgon för alla mina 60 talet platyyngel, men tror ni de kan va någon sjuka jag har eller naturligt? de är ju som sagt inte massdöd på något vis, är uppe i 4st sen nyår som dött av konstiga anledningar, 2st har dött av lernea pga storleken.