Märlkräftor och sländlarver som ett bra tilläggsfoder?

#1 - 17 april 2009 15:24
Någon som har provat att mata med märlkräftor och olika dag/nattsländelarver? Det kan ju vara både roligt och intressant att ta med grabben på en liten fångsttur till sjön. Är det dessutom okej som foder är det två tummar upp :d
#2 - 17 april 2009 15:24
ni kan ju kolla vad jag menar :)
http://info1.ma.slu.se/RI2000/bottenfaunaprov1.html
#3 - 17 april 2009 15:28
Kan inte dessa kreatur vara lite griska mot en del akvarieinvånare om de är av storlek mindre;)?
#4 - 17 april 2009 15:32
Är fisken bara stor nog funkar det.
Bilagor:
#5 - 17 april 2009 15:32
Nattsländelarver (man får montera ut dem ur husen) och märlor har jag matat med, det funkar bara fint förutsatt att dina fiskar är stora nog att svälja dem.
#6 - 17 april 2009 15:39
ansjo skrev:
Kan inte dessa kreatur vara lite griska mot en del akvarieinvånare om de är av storlek mindre;)?

Menar du sländlarverna?

eriahl skrev:
Är fisken bara stor nog funkar det.

någon är och några kanske blir :)

Azur skrev:
Nattsländelarver (man får montera ut dem ur husen) och märlor har jag matat med, det funkar bara fint förutsatt att dina fiskar är stora nog att svälja dem.

Misstänkte att du skulle vara en av de som skulle svara faktiskt. Märlorna är inte för kvicka för att tas levande av fisken? tänkte om man måste "laga maten" till mina invånare. Men om man släpper ner märlkräftor så gör de väl lite nytta tills de blivit uppätna?:confused:
#7 - 17 april 2009 15:45
Hittar du gråsuggor så är dom tåligare och traskar runt på bottnen och blir både mat och bottenrenhållare. Har du märlkräftor så släpp bara i några åt gången om dom inte blir uppätna och bara hamnar döda någonstans
#8 - 17 april 2009 15:54
eriahl skrev:
Hittar du gråsuggor så är dom tåligare och traskar runt på bottnen och blir både mat och bottenrenhållare. Har du märlkräftor så släpp bara i några åt gången om dom inte blir uppätna och bara hamnar döda någonstans

Tackar för tipset :)
några andra arter som kan vara bra vid matning. Det lär ju kunna dyka upp något mer när vi vänder på stenar och skit :)
#9 - 17 april 2009 20:21
hehe, det mesta går väl ner i fiskarnas magar? undvik trollsländorna och de andra rovdjuren bara! :)
#10 - 18 april 2009 07:51
Jo det som vi lyckades hitta igår hann knappt landa på vattenytan innan det var borta :)
#11 - 21 april 2009 11:16
hur äe det med parasiter o grejer? Man har ju läst att man helst ska ta från fiskfria vatten, (Hur vet man det då?) och i annat fall frysa in först, men då är det inte levandefoder längre heller juh...

Någon kommentar om det?
#12 - 21 april 2009 12:25
Det finns viss risk för parasiter, framförallt med märlor och gråsuggor, men jag tror inte den skall överdrivas.
#13 - 21 april 2009 13:04
vad är det för otyg man kan dra med sig hem? karplöss är ju gaska stora o således enkla att ta bort.. men mer? antar att det finns en liten hög med otrevligheter?
#14 - 21 april 2009 13:26
om man lyckas håva upp "spigg" (vet inte om man säger så lokalt bara.. yngel kanske låter bättre). kanske också någon bra levande föda eller?
#15 - 21 april 2009 14:09
spigg är ju en fisk, småspigg och storspigg.. :)
#16 - 21 april 2009 17:07
smurfmats skrev:
spigg är ju en fisk, småspigg och storspigg.. :)

då har jag blandat ihop det :)
#17 - 22 april 2009 20:54
Kom att tänka på tråden när jag plockade ut onsdagsmaten. Såhär trevliga kan gammarusen vara. Ger sig på en nyömsad kompis medans jag tar upp fler. Så har man små yngel på botten kan dom nog ligga i farozonen om gammarusen inte blir uppkäkad
#18 - 22 april 2009 21:54
smurfmats skrev:
vad är det för otyg man kan dra med sig hem? karplöss är ju gaska stora o således enkla att ta bort.. men mer? antar att det finns en liten hög med otrevligheter?

Det finns en risk att djuren har bandmasklarver i sig, som kan utvecklas till binnikemask i fisken eller encystera i köttet på fisken. De kan också tänkas ha sporozoer eller bakterier som kan tänkas ge sig på fisken.

Jag tror som sagt inte att risken för fiskens hälsa skall överdrivas.
#19 - 23 april 2009 13:48
eriahl skrev:
Kom att tänka på tråden när jag plockade ut onsdagsmaten. Såhär trevliga kan gammarusen vara. Ger sig på en nyömsad kompis medans jag tar upp fler. Så har man små yngel på botten kan dom nog ligga i farozonen om gammarusen inte blir uppkäkad

jasså det är en elak jävel. kanske borde ha ihjäl dom först då
#20 - 23 april 2009 13:55
Nja elak och elak. Ligger något på botten kan det vara ätbart och då måste det ju bara undersökas. Simmar ev yngel undan bara är det ok. Dom rackarna är på gråsuggorna oxå när jag plockar ihop i en mindre bytta. Gäller att hålla dom mätta & glada. Krånglet med vatteninsekterna. Den äter den som äter osv osv
#21 - 24 april 2009 13:33
Går det att ha någon reproduktion av någon av de tidigare nämnda i fångenskap?
Bilagor:

Annons