mäsk co2

#1 - 14 juli 2008 19:41
Jag har funderat på att skaffa co2 och för att se om det är något för mig tänkte jag börja med mäsk co2 för att senare kanske byta upp mig (när jag sparat ihop pengar).

Nu till min fråga, hur gör jag?

Vad behöver, hur kopplar jag ihop allt, vart får jag tag på osv osv.

Är inte alls mycket insatt så vore snällt om ni kunde ta hänsyn till att "svåra ord" inte är min grej!

Vore skit kul att testa på!
#2 - 14 juli 2008 20:05
Hej,
jag följde denna guide när jag satte igång. Den är enkel och artikelförfattaren går igenom alla steg så att man förstår ..

http://www.plantswap.se/artiklar/DIYCO2.htm
#3 - 14 juli 2008 20:14
Tack! Den var inte dum, är du nöjd med mäsk co2?
#4 - 15 juli 2008 03:41
Jo, jag är nöjd. Jag kör inte lika hårt som dom vill enligt guiden. kör enbart en 1,5 liters flaska åt gången till mitt 110l kar. Låter deras recept stå och jäsa i två veckor innan jag byter. Sen jag kör easy-carbo i kombination med detta. Ingen PMDD so far.

Ser man skildnad? Joo, visst är det skildnad. Två uppenbara resultat.. 1) allt växer jäkla mycket mer! Var beredd på att du får lägga ner mer kraft på underhållet av dina växter, rensa och slänga. 2) du kan klara av lite roligare växter som du inte hade fixat annars + att de växter du har kan börja blomma och visa sidor av sig själv som du inte sett innan (mycket häftigt)..
#5 - 15 juli 2008 16:57
Ingen PMDD? Jag som trodde att det var "lag" på PMDD om man hade co2?
#6 - 15 juli 2008 17:49
NiQitA skrev:
Ingen PMDD? Jag som trodde att det var "lag" på PMDD om man hade co2?

Inte lag men du får nästan aldrig samma effekt på co2 utan det och det kostar så lite att det nästan känns dumt att inte köra i en dos i veckan :)
#7 - 15 juli 2008 19:02
Lag hit och lag dit .. testa själv vetja! Det finns så mycket som man "borde" göra enligt akvarienissar.. Hos mig fungerar det bra utan PMDD .. och tro mig jag vill INTE ha snabbare tillväxt än vad jag har nu..
#8 - 15 juli 2008 19:39
En fördel då som jag sett när man kör mäsk och pmdd är att algtillväxtern inte blir lika kraftig med mycket näring till växterna, men easy carbo som proOve kör är ju giftigt för alger så det kan nog va en riktigt bra kombination det oxå men nåt utöver mäsken är nog en bra ide och med easy carbo får du nog en stabil nivå i karet så för maximal tillväxt en kombo av alla tre och massa ljus *dregel* X)
#9 - 18 juli 2008 00:07
Juste system för CO2 proOve, får bli ett projekt till hösten =)
#10 - 20 juli 2008 17:31
Systemet är nu på plats.

Om jag räknar bublorna i reningsflaskan så är det ca 60-65/min vad är bra och vad är dåligt?

bubblorna i karet kommer ut ur en syresten och bubblar upp mot pumpens intag, 99% går in i pumpen och det blir mycket små bubblor som kommer ut, syresätts verkligen vattnet något då?

Annons