Mäsk i vatten efter en olycka

#1 - 15 juni 2005 18:29
Igår hände det en olycka med vårat akvarium. Katten hade omkull vår mäsk-co2 behållare. Detta resulterade i att mäsk pressades in i akvariet.
(luktade mäsk i hela huset)
Började med att flytta alla fiska till en behållare med nytt vatten (dom kippade vid ytan i mäsk-vattnet). Sedan bytte jag så mycket vatten jag kunde ( 95% typ). För att sedan köra igång igen. (gjorde även rent filtret ordentligt).
2 problem är nu, solkigt vatten (luktar mäsk), fortfarande mäsk-vatten. Kanske var ett problem.

Någon som kan tipsa vad jag ska göra för att bli av med mäskvattnet?
Aktivt kol? Ta ut allt i akvariet och koka det (inte fiskarna dock).

Tips mottages gärna.

Underhåller med 1 hink byte var 3:e timma nu ungefär.

/Oscar
#2 - 15 juni 2005 21:04
Iom med att du ändå har gjort rent filtret ordentligt, har du blivit av med de nyttobakterier du hade. Fyll filtret med vadd så ska du nog kunna få bort det grumliga. Jag hade nog skaffat en flaska "bakterier" & hällt i snarast. Koka inredningen är nog lite overkill.

Är det ett nystartat kar?
#3 - 16 juni 2005 00:15
koka tror jag inte du behöver men vadd som ovanstående skrev.
nylonstrumpor går i nödfall.

aktivt kol kan ju men tror inte det är nödvändigt heller.
är du helt säker på att det är vattnet som luktar mäsk och inte täckglas baksida lysramp eller dylikt som luktar ?

själv hade ja nog gjort några täta ordentliga vattenbyten typ 50% med sera aquatan eller liknande i.
ska va stressdämpande för fiskarna om ja minns rätt.
#4 - 16 juni 2005 06:56
Kör med sera aquatan, filtret har jag inte sköljt själva "makaronerna" så noga, utan mest skumfiltrena som har mellan som hade täppts igen totalt.
Det är vattnet som luktar, märker man från hinken som man tappat ur vatten i när man bär iväg med den.
Det konstiga är att alla tester säger att vattnet mår bra.

Annons