mask i vattnet?!

#1 - 29 oktober 2007 20:31
Gjorde precis ett vattenbyte i mitt akvarium och passade på att plantera två nya vattenpest. När jag var klar såg jag något som jag först trodde var avföring, men när jag tittade närmre såg det ut som den/det hade ett eget liv och simmade runt! Jag tog genast bort den och kollade så att det inte fanns fler. Det såg ut som en liten smal genomskinlig äcklig mask. Vad är det och var har den kommit ifrån? Och är det farligt för fiskarna?

Tacksam för svar.
#2 - 30 oktober 2007 18:49
iiingen som vet?? Tyckte det var asäckligt..bläää..
#3 - 30 oktober 2007 22:09
Förmodligen nematoder du drabbats av. Totalt ofarliga och beror fömodligen på övermatning. Sök mer på Nematod här på forumet för mer info.
#4 - 30 oktober 2007 22:33
Dammsug lite mer och ev sänka tempen lite... Jag hade i somras nämligen, har försvunnit nu med värmen, jag har ingen doppvärmare så mina räkkar håller 24 grader nu... Nu är det borta, trots att räkorna fortfarande får lika mycket mat. Vet inte om det är ökad dammsugning eller värmesänkning men jag tippar på det sista för jag kommer inte så bra åt att dammsuga i det lilla räkkaret..

Men som sagt, de lever på matrester så mata lite mindre och dammsug botten, speciellt där maten brukar trilla ner... Tryck ner häverten ordentligt i sanden så ser du om det är mycket smuts.. ;)
#5 - 1 november 2007 17:42
Ok.. tack så mycket för alla svar :)
#6 - 2 november 2007 23:06
har haft sj fullt med sånna maskar i karet, ingen fara, dom lever av bottensediment o avfall=) firrar uppskattar dom mer än vad vi gör iaf*skrattar*
#7 - 4 november 2007 17:24
Tack. bra att veta att de är ofarliga ju :)

Har inte haft fler efter den, men har istället fått sniglar! Tror de följde med vattenpesterna jag planterade. Dessa växter är nu nästan helt döda av någon anledning och fiskarna har käkat massor på dem. Kankse fanns det smarriga snigelägg där?
#8 - 4 november 2007 18:17
Julietta skrev:
Tack. bra att veta att de är ofarliga ju :)

Har inte haft fler efter den, men har istället fått sniglar! Tror de följde med vattenpesterna jag planterade. Dessa växter är nu nästan helt döda av någon anledning och fiskarna har käkat massor på dem. Kankse fanns det smarriga snigelägg där?

Har du luftbubblor??? De klarar inte det.. Sen kan de behöva lite näring också men det verkade ju som att du hade en hel del eftersom det fanns maskar.. :D
#9 - 11 november 2007 21:10
Lite luftbubblor har jag då och då, men väldigt lite. Har en annan äldre vattenpest som mår toppen, sådet beror nog inte på det. Fick för mig att det hade med snäcorna att göra, men jag vet inte. Tagit bort de vattenpesterna nu förrutom några toppar som såg friska ut som jag planterade om.

Tack för alla svar :)
#10 - 12 november 2007 20:59
Julietta skrev:
Lite luftbubblor har jag då och då, men väldigt lite. Har en annan äldre vattenpest som mår toppen, sådet beror nog inte på det. Fick för mig att det hade med snäcorna att göra, men jag vet inte. Tagit bort de vattenpesterna nu förrutom några toppar som såg friska ut som jag planterade om.

Tack för alla svar :)

Jag har Posthornssniglar men de går inte på vattenpesten om det inte är döende växtdelar... De äter dock av en annan växt som ser ut som en liljeväxt men om den inte fanns så kanske de skulle knapra på någon annan..
#11 - 13 november 2007 17:30
De där liljeväxterna är oftast inte äkta vattenväxter. Kanske är de därför lite småruttnande och gosiga för sniglarna att gnaga på.
#12 - 16 november 2007 12:27
Nematoder äts av vissa labyrintfiskar(gurami).....

Annons