Mask i yngelkar

#1 - 26 mars 2006 10:17
Efter 7 dagars slit har jag lyckats få 50 till 70 simmande Fjärils yngel.
Nu är problemet att jag fått nån mask i det karet och jag har behandlat med schnecktol men dom dör inte , tar det lång tid innan maskarna försvinner?

finns det nåt annat man kan göra ?
#2 - 27 mars 2006 00:30
hur stora är maskarna ?

troligen kommer dom bli mat när ynglena växt till sej lite.
#3 - 27 mars 2006 07:14
Dom är allt från 1mm till 20mm , och endel är frisimmande, dom blir ju bara fler hela tiden, tänkte jag skulle rensa i det idag och tvätta ur sanden , sen tar jag vatten ur ett annat akvarium.
#4 - 27 mars 2006 08:54
Om det ä små vita maskar kan det bero på dålig vattenkvalite så byt lite mer vatten!
Så ska dom nog försvinna.
#5 - 27 mars 2006 15:12
[quote=Dunder]Dom är allt från 1mm till 20mm , och endel är frisimmande, dom blir ju bara fler hela tiden, tänkte jag skulle rensa i det idag och tvätta ur sanden , sen tar jag vatten ur ett annat akvarium.[/quote]

Jag tror det blir svårt att få bort masken genom att rensa,och ta vatten ur ett annat akvarium. Kluttar du för mkt är risken att du för över masken till det andra akvariumet samt att dina yngel dör. Gör du som du tänker göra så är risken stor att dom dör,gör du inget och det nu verkligen är en mask som angriper fisken så dör förmodligen ynglen i alla fall fast lite senare.

Jag skulle gjort ett 50% vattenbyte samt medicinera tanken mot mask,med risk för att ynglena dör,eller oxå överlever dom och blir jättefriska,i så fall dör bara masken.

Hur man än vrider o vänder på det så är risken stor att ynglena dör, jag har dock medicinerat mot mask i förebyggande syfte där jag har yngel och dom dog inte.

Prova med det medlet jag använde,utan att nu här göra reklam så skulle jag medicinera med "dacty mor från Aquarium Munster. Ett ganska nytt medel men otroligt effektivt och snabbverkande.
#6 - 27 mars 2006 17:39
såna maskar finns i dom flesta akvarier men syns aldrig men kommer gärna fram i yngelakvarier pga hög matning.
möjligen kan dom attackera sjuka yngel efter vad jag läst.

kanske kan slänga ner en platy till exempel ? eller är ynglen för små ?
#7 - 27 mars 2006 22:07
Naturligtvis flyttar ja inget vatten från det sjuka till ett friskt och jag valde ändå att köra med helt nytt vatten. det verkar som att dom är borta nu maskarna och inget yngel har dött än och det är 14 timmar sen ja bytte .

Ynglen är från Fjärilsciklider och det är 2 dagar sen gulasäcken försvann så dom e så små att guppy yngel kan svälja 10 hela på en gång.
Har även fått igång en pump nu som ynglen klarar av :) vilket kommer göra nytta. tack för svaren

Annons