Maskar i akvariet?

#1 - 13 september 2010 19:19
Är ganska så ny på det här med akvarium så jag måste kolla med er som har mer erfarenhet ;)

Har i vårat lekakvarium upptäckt en liten mask, den är vit, ca 0.5-1cm lång och tunn som en sytråd. Den rör sig typ som en ål, och sitter ibland på rutan. Var kan det vara? På djuraffären trodde de att det var en parasit(utifrån min beskrivning) och rådde oss att ha ihjäl fiskarna, (10-20 kopparbarbsyngel) då de inte skulle överleva medicinering :(

Men när jag googlar verkar det inte helt ovanligt med små ofarliga maskar?

Så vad tror ni?
#2 - 13 september 2010 20:58
Jag har hittat såna i mina kar med (om det är dom jag tänker på låter så på beskrivningen iallafall) och jag tror det bara är god föda för fiskarna, vet ej vad det är för några men dom verkade ytterst ofarliga såg dom först i min ynglekasse i karet sen när jag släppte i dom i karet så blev kamfiskarna som tokiga dom verkade tycka det var jätte mums för den delen så jagade kampisynglen i yngelkassen också dessa maskar och inga dog i det karet eller såg sjuka ut heller för den delen så jag tror inte det är någon fara, men har någon en annan ide om detta fall så skriv gärna det.
#3 - 13 september 2010 21:03
[QUOTE=callisto79;1448784]Är ganska så ny på det här med akvarium så jag måste kolla med er som har mer erfarenhet ;)

Har i vårat lekakvarium upptäckt en liten mask, den är vit, ca 0.5-1cm lång och tunn som en sytråd. Den rör sig typ som en ål, och sitter ibland på rutan. Var kan det vara? På djuraffären trodde de att det var en parasit(utifrån min beskrivning) och rådde oss att ha ihjäl fiskarna, (10-20 kopparbarbsyngel) då de inte skulle överleva medicinering :(

Skulle tro att det är nematoder, små maskar som lever av överblivet foder mm. Brukar flyga ut ett gäng här med när jag startar om filtret så det verkar som de håller till där men har även sett endel när jag grävt i botten,

Va jag har hört så är inte alls farliga, och är dessutom "godis" för de flesta fiskar.
#4 - 13 september 2010 21:19
När mitt innerfilter var avstängt en längre tid simmade det ut maskar enligt din beskrivning som zebraciklidynglen passade på att äta upp. Verkade inte vara någon fara.
#5 - 14 september 2010 08:32
callisto79 skrev:
Är ganska så ny på det här med akvarium så jag måste kolla med er som har mer erfarenhet ;)

Så vad tror ni?

Ingen större fara antagligen men det mest intressanta var djuraffärens råd. Slå ihjäl fiskarna pga nematoder:confused: Om jag var du skulle jag byta djuraffär.
Tobbe
Bilagor:
#6 - 14 september 2010 12:39
Så skönt att ni inte tror det är nån fara! Då kan jag andas ut och se fram emot att se våra kopparbarbsyngel växa upp :)

Annons