Maskar/Iglar som inte vill försvinna!

#1 - 5 december 2006 10:47
Hej!

Jag har maskar/iglar i mitt akvarium, dom är ca 1 till 2mm, åker omkring i vattnet. Har sett att ett par setat på mina fiskar. Fiskarna mår dåligt och vissa dör, vill inte äta och mina yngel växer väldigt långsamt :( Har provat medicin (dacty mor) mot mask men det fungerade inte. Jag har även startat om akvariumet för en tid sedan, men var så dum att jag satt i samma växter. Om jag startar om igen kan väll maskarna komma med om dom sitter på fiskarna eller i håven?

Någon som vet vad jag ska göra??
#2 - 5 december 2006 11:23
är du säker på att de sitter på dina fiskar?

det finns en del maskar som kallas infusorier, de kan finnas i akvarier där det är bra biologisk balans. t ex har jag sett såna maskar i både mina ytterfilter och mina akvarier. såna maskar är inget att oroa sig över. en del fiskar äter såna maskar också.. men de brukar sitta på rutorna, har inte sett de simma omkring

hur stort är akvariet, vad har du för fiskar och vad har du för filter?
#3 - 5 december 2006 12:07
Ja dom har setat på två Black molly yngel som jag sett. Mina sitter inte på rutorna utan åker omkring i akvariumet (flyter med strömmen), även när det har varit tänt en bra stund.

110L, Skäggmunsmalar ock black molly yngel, Fluval 3 innerfilter.
#4 - 5 december 2006 15:47
hur många är fiskarna?
låter ju jättekonstigt att de simmar omrking.. äter de på dina fiskar?

kanske lite salt tar knäcken på dom? mollys gillar ju salt. man kan ha i upp till 1 dl salt/100 l, men du kanske ska börja med 1/4 dl salt och se vad som händer.. obs rent salt inga klumpförebyggande medel eller liknande
#5 - 5 december 2006 19:29
Det är bara 3 molly yngel kvar, ett par malar och ca 30 små malyngel. Ser ej om dom äter på fiskarna, maskarna är så små men dom kan sitta på fiskarna.

Har provat med salt men det funkar inte =(
#6 - 5 december 2006 20:25
hmm jag tycker du ska vänta och se om maskarna verkligen äter på fiskarna..

vilken färg har de?

jag tycker inte du ska fortsätta medicinera
#7 - 5 december 2006 22:08
Jag har haft samma problem i månader =( Det enda konstigt jag sett är maskarna. Har testat vattnet då och då men det är som det ska, ganska högt ph sist. Black mollysarna slutar äta, verkar stressade, kan bli smala väldigt fort och sedan dör.

Maskarna är vita.

Man skulle bara medicinera en dag och sedan byta hälften av vattnet.
Bilagor:
#8 - 6 december 2006 08:13
För att bli av med "maskarna" (Troligen nematoder och är helt ofarliga för fiskarna)! Dra ned på matningen av fiskarna ordentligt, då försvinner "maskarna"!
#9 - 6 december 2006 09:18
att mollysarna smalar av och dör är ganska vanligt bland ungfödare, kanske för att de är hårt avlade.
#10 - 6 december 2006 10:16
Om det inte är "maskarna" (som setat på fisken) som är problemet så är det något annat. Jag får friska fiskar av min syster som efter en stund börjar må dåligt i mitt akvarium =(
Bilagor:
#11 - 6 december 2006 12:43
är det bara mollysarna som dör? jag har nästan slutat helt med ungfödare just för att det är så tråkigt att de dör så snabbt.
#12 - 6 december 2006 19:32
Hade guppys och platy förut som dog när det här problemet började. Malarna dör inte men ynglerna växer väldigt långsamt. Yngel som syrran har fått växer kanske tre gånger så snabbt.
#13 - 6 december 2006 19:36
matar du tillräckligt? du kan mata många gåner men bara lite i taget. om ynglena går trångt växer de sakta. dålig vattenkvalite (om du nu har det... t ex nitrit) kan säkert också påverka tillväxten..
#14 - 6 december 2006 23:19
Jag matar lite två gånger om dagen. Har testat vattnet några gånger på zooaffären och det har sett bra ut, kollar nitrit med dropptest här hemma.
Kan det vara ammoniak i? Vattnet luktar som Akvarievatten ska lukta.

Har fått som förslag att ta dö på fiskarna och börja om från början. Jag vill ha kvar mina fina malar, det är femte kullen med malyngel i akvariumet nu, har sålt dom andra till zooaffären.
#15 - 7 december 2006 11:43
jag tycker inte du ska starta om akvariet, iaf inte så länge som du är osäker på om maskarna gör skada.
eftersom du har yngel kanske det inte är en bra ide att sluta mata...

vad matar du malynglena med? Jag har själv flera kullar i flera akvarier och vet hur mycket jag matar dom..
#16 - 7 december 2006 12:31
Maskarna ser ut som sådana som kan sitta på rutoran, men brukar dom flyta omkring i vattnet och varför skulle dom sitta på fiskarna?

Fick nyss avliva en av dom tre mollysar jag har =(

Malarna får aljlinser och gurka.

Annons