Den här diskussionen brukar också komma upp i sportfiskefiskesammanhang, gällande hurvida fiskar känner smärta eller ej. Jag tycker dock den är totalt irrelevant oavsett om det handlar om fisk, mask eller vad det nu kan vara.
Det man istället borde diskutera är hur djuren påverkas smärtan och om de får några bestående men av den. Smärtan i sig är nämligen inte det som är plågsamt, utan det är hur man uppfattar omständigheterna runt om kring.
Ett exempel: Låt oss säga att du skär dig när du hackar lök, det blir ett ganska djupt snitt i handen och du måste åka till läkaren och sy. Om vi i stället säger att det kommer fram ett gäng grabbar och rånar dig på stan och att du i samband med detta blir knivskuren i handen så du måste åka till läkaren och sy. Smärtan i du upplever i båda fallen är lika stor, men vilken av händelserna är mest traumatisk?
Att få en stor krok i munnen och bli nersliten undervattnet, eller bli hackad i småbitar av en jättekniv skulle tveklöst vara otroligt traumatiska händelser för en människa, men hur fungerar djuren? Har en mask intelligens nog att förstå vad som händer? Att den har ett system för att känna av skador och instinktivt fly från fara känns för mig som självklart, samma sak med fiskar (det skulle inte finnas så många kvar annars).
Så angående om maskar känner smarta så skulle jag svara ja de känner att de blir skadade, angående hur de uppfattar situationen så har jag inte den blekaste :S