Maskliknande sak?

#1 - 19 januari 2014 20:55
Hejsan!

Upptäckte nu ikväll en liten nästan genomskinlig maskliknande sak som simmade som en insektslarv. Jag vet inre riktigt hur jag ska förklara mer om den men jag tänkte om det kan kanske vara en nematod?

vad är en nematod egentligen? Är den farlig eller ofarlig? Försökt söka men hittar inget tycker jag :p.

akvariet startades igår.
#2 - 19 januari 2014 21:03
Har du fått i någon fisk?
Googla nematoder så får du svar på vad det är. Skulle själv inte vilja ha det i mina kar!
#3 - 19 januari 2014 22:58
Planetarier kanske?[:-15]
#4 - 20 januari 2014 08:09
Okej. Jag har körsbärsräkor däri. Ska kolla på planetarier :).
#5 - 21 januari 2014 11:25
Har inte sett till den lilla saken igen. Men när jag såg den så såg det ut som att den inte kom någonstans när den simmade. Den ringlade si mest i luften typ.
#6 - 21 januari 2014 17:34
Dom finns i alla akvarier och är helt ofarliga. Det finns nematoder som är farliga men det är inälvsparasiter man får i sig t ex genom att äta rått kött - köttet är "mellanvärd". Gäller både för fiskar och för människor. Det är därför det kan finnas vissa risker med levande foder från vattensamlingar med fisk i.

Planarier är en annan typ av maskar. Även såna kan finnas i ett akvarium, gör oftast inte heller någon större skada, men antyder att man har matat för mycket.

Planetarier är ett ställe där man tittar på stjärnhimlen - ungefär som Cosmonova.
#7 - 22 januari 2014 11:29
Okej. JAg har inte matat räkorna sen starten. Igår så såg jag 2 små vita maskar ringlades på rutan. Lite åt det vita hållet och runt 2-3 mm långa. Vad ska man göra för att bli av med dem?
#8 - 22 januari 2014 19:41
Inget. Dom skall vara där.
#9 - 22 januari 2014 21:46
Inget. Dom skall vara där.

Jo precis , finns de där finns de där av en anledning också, att de behövs just nu. Samma sak gäller kanelbullesnäckor, har man många av de finns det också mycket mat åt dem och då finns de där för att ta hand om dem.

Annons