Massa frågor, ex.Mat och rengörning..!

#1 - 13 januari 2004 10:04
Hej, nu är det så att jag har 3 kuhlii, 3 randig otocinclus, 5 platy.
Jag har 5-6 växter men har ganska "dimmigt i akvariet,
inte för att jag tror att det är alger men... sen har jag "skräp" i
botten som kommer upp när man drar omkring med håven i närheten..
Jag tror iaf att jag kan lösa det med en slamsugare, men undrar hur
man gör en sådan... hur tjock slang m.m.

en annan fråga nu:
Jag har följande foder till fiskarna, hur ofta/mkt ska man ha
och ska jag använda något annat??
<b><font face="Comic Sans MS">Wardley "tropical flakes"</font id="Comic Sans MS">"</b> (följde med akvariet)
<b><font face="Comic Sans MS">PET DAJANA professional "bottom"</font id="Comic Sans MS"></b> (maltabletter med sjögräs o räkor)
<b><font face="Comic Sans MS">Frysta ärtor</font id="Comic Sans MS"></b> då och då som kuhlii bara rullar omkring
#2 - 13 januari 2004 15:39
Antar att du precis startat akvariet, i så fall beror dimmigheten på det. Den kommer garanterat lägga sig, även om det kanske tar en vecka. Ang. skräpet på botten kan du köpa enkla hävertar men som du även kan suga upp skiten med, antingen genom att du helt enkelt suger upp det eller filtrerar bort det med ett filter som sitter i häverten. Kostar runt 60 kr.

Ang. maten så är det svårt att dosera. Ett bra riktmärke är att fiskarna ska äta upp maten inom 1-2 minuter och malen ska äta upp sin tablett inom 2 timmar annars har du överdoserat. Ärtor, tja, samma regler som tabletten

Lycka till
#3 - 13 januari 2004 15:41
Nej, jag har haft akvariet fyllt i 3 veckor,
varav 2 veckor med fisk!!
Det ser "suddigt" ut för att förtydliga det...
#4 - 13 januari 2004 15:56
Om man har matat för mycket, kan man få en dimma i akvariet. Ska inte döma dig nu, men många som köper fiskar vill gärna mata mycket och ofta.

Hur mycket har du matat sen du fick dom?

Kan även vara infusorier, som är en liten vattenlevande organism och ser ut som stora moln som flyter i akvariet som en dimma. Kan dock inget mer om dessa.
#5 - 13 januari 2004 16:03
absolut INTE för mkt, dom första 3 dagarna var djuraffären
stängd, så ja kunde inte köpa maltabletter åt mina otocinclus...
Sen köpte jag 3 kuhlii efter 1 vecka, och provade att lägga i
flingfoder vilket dom inte rörde.
igår köpte jag platy, dom har jag matat 2 ggr lite smått..
Den maten slukade dom på ca 40 sek.. :P

Därför tror jag ej på övermatning, eller vad säger du??
#6 - 13 januari 2004 16:05
jag har matat malarna typ 1 tablett/ kväll, och det står på
förpackningen några tabletter 2 ggr om dan, beroende på
antalet fiskar. Tabletterna är ca 0.7 cm i diameter.

Tror jag är nära att svälta dom..
#7 - 13 januari 2004 18:09
Tvättade du sanden innan du lade ner den?
Om inte, kan det vara det.

Sista alternativet är tyvärr infusorier som sagt. Använd sökfunktionen här på forumet för att hitta info.
#8 - 13 januari 2004 18:14
Hmm...jag tvättade, ja...
Har precis gjort 35% vattenbyte..
MÅSTE skaffa ett slamsug...
får åka å köpa det senare i veckan..
Kan det inte vara det att pumpen skickar ut väldigt
små bubblor i vattnet? För det är liksom en del
små prickar som stiger upp till vattenytan och försvinner..

Dimman kanske beror på att jag aldrig har rengjort rutorna??
#9 - 13 januari 2004 21:58
Låter ju onekligen som syrebubblor. Inte omöjligt att ditt utblås gör så det skapas luftbubblor, tex om det slår i någonting, en sten eller nåt. Testa att stänga av pumpen lite och se om det lägger sig. Tror inte dimman beror på rengöringen, i så fall hade den lagt sig snabbt.
#10 - 13 januari 2004 22:31
ViZiR: Om du låter bli att suga upp all avföring så försvinner den "automatiskt" efter 4-6veckor. Det bildas nämligen bakterier som bryter ner avföring när du låter den ligga kvar. Om man tar bort det hinner aldrig dessa bra bakterier bildas, och då får man också slamsuga jämt och ständigt. Se till att göra 1/3 vattenbyte misnt var 14:e dag bara...
Jag har akvarium som jag haft hur länge som helst nu, med fiskar som verkligen skitar ner. Bla diskus, men jag har aldrig slamsugit dessa akvarium och jag har aldrig avföring på botten. Ja, förutom när dom är "nylagda" förstås... Ha bara tålamod!
#11 - 14 januari 2004 15:45
MikaelE: Prickarna är små, fast man kan kolla på 1 i nästan 30 sek innan den stiger till ytan.

Pierre: Är du säker på det du säger, eftersom min akvariebok
rekomenderar slamsugare??
1/3 vatten var 14:de dag låter för lite, nästan.
Har hört om dom som byter 50% vatten varje vecka...!

Nu har 1 till problem dykt upp:
en av mina platy gömmer sig, simmar baklänges ibland och äter inte.
dessutom är den lite svart framför ryggfenan, vilket alla utom 1 är.
Antngen är den sjuk eller så är den gravid i första dygnet!
#12 - 14 januari 2004 15:51
Pierre: Är du säker på det du säger, eftersom min akvariebok

rekomenderar slamsugare??

1/3 vatten var 14:de dag låter för lite, nästan.

Har hört om dom som byter 50% vatten varje vecka...!

Japp! Det funkar i mina akvarium (visserligen då ingen garanti att det funkar i ALLA akvarium)
Vad är det för akvariebok? Man måste ju låta nedbrytningsbakterier bildas, annars blir det ju en faslig massa "skit" på botten! Hur funkar det i naturen tex? Där finns ju knappast nån som springer och slamsuger alla sjöar...
Jag byter 1/3 en gång i veckan, det där med 14dagar anser jag som ett minimum, inte som ren måttstock.
#13 - 14 januari 2004 17:16
Nej, jag har haft akvariet fyllt i 3 veckor,

varav 2 veckor med fisk!!

Då är du klart i riskzonen för nitrit i åtminstone en månad till. Kanske därför någon fisk mår dåligt. Skaffa ett nitrittest och anpassa vattenbyten och matning efter vad det talar om för dig.

jag har matat malarna typ 1 tablett/ kväll, och det står på

förpackningen några tabletter 2 ggr om dan, beroende på

antalet fiskar. Tabletterna är ca 0.7 cm i diameter.

Tror jag är nära att svälta dom..

Jag tycker att en och en halv algtablett är lagom för 13 siamesiska algätare, 6 praktbotior, 1 liten pleco och 1 ancistrus. Det blir de tjocka och fina av och växer så det knakar allihop (utom de som är fullvuxna). Tro inte på förpackningen. Vid ett såpass nystartat akvarium är det livsviktigt att inte mata för mycket. Titta på fiskens mage och försök uppskatta hur mycket det får plats där. Lägg sen en algtablett i ett glas vatten en timme och se hur mycket det blir när den har svällt, så får du en lite bättre bild av hur mycket det är lagom att mata. Mata kanske en tredjedel av det de närmaste veckorna. Om du får mätbara nitritvärden är det nog bäst att mata ännu mindre eller inte alls. Friska fiskar klarar sig utan mat i uppåt ett par veckor åtminstone; särskilt om de äter alger förstås.

igår köpte jag platy, dom har jag matat 2 ggr lite smått..

Den maten slukade dom på ca 40 sek.. :P

Därför tror jag ej på övermatning, eller vad säger du??

Även om fiskarna äter upp maten, så kommer den ut igen i andra änden - och skiten är full av kväve som snabbt blir nitrit. Innan akvariet kommit igång hinner inte nitriten brytas ned till nitrat, och nitrit är giftigt.
#14 - 14 januari 2004 18:05
ok, men om jag matar med pressade ärtor, hur mkt/dag?
Jag lägger alltid i en liten nypa flingfoder varje kväll.
#15 - 14 januari 2004 18:06
Ja, just det!
Mina 2 hon-guppy blir jagade av hanarna, så jag ska försöka lösa
det med en kruka...
#16 - 14 januari 2004 18:46
Jag har 11 akvarier och slamsuger endast i det kar där jag har yngel och därför övermatar... Det finns aldrig skit på botten och växterna älskar det som blir i bottenmaterialet. En slamsug, den billiga modellen med en blå pumpblåsa, är ändå bra att ha, mest för att man lätt får i gång vattnet när man ska göra byten och för att inte fiskar kan sugas in i den. Man kan också köra med den typ en dm ovanför botten för att få upp värsta skitlagret.... men aldrig nere i bottenmaterialet.... anser jag i alla fall.
#17 - 14 januari 2004 20:01
alla levandefödarhanar jagar honorna
#18 - 14 januari 2004 20:37
Du får en jättebra "slamsugare" genom att tejpa ihop en vattenslang med en en-litersplastflaska, modell Coca-Cola. Klipp av botten någon centimeter upp på flaskan och sätt i slangen i flaskhalsen. Tejpa sedan med papperstejp eller likanande så att det blir tätt och du har en suveränt fungerande "slamsugare". Jag har haft min i över ett år och den fungerar perfekt. Bara ner och gräv i sanden där det behövs, om det behövs, givetvis.

Lycka till.

David B.
#19 - 14 januari 2004 21:29
Jag tycker inte heller man skall köra ned slamsugen i gruset, särskilt inte på ett nystartat kar. Gruset och filtret är de viktigaste ställena för nitrifieringsbakterierna, och de skall man vara rädd om. Själv slamsuger jag heller aldrig.
#20 - 14 januari 2004 21:37
Som jag skrev, OM det behövs. I nystartade avkvarier så behövs det inte och snarare så att det inte skall rengöras då själva bakterierna är viktiga...men nog vill jag gärna rengöra det främre gruset i mitt kar som varit igång i över ett år. Inte speciellt noga och ingående men så där lagomt...

David B. med ett för tillfället väldigt bra och fungerande 358-liters kar...
#21 - 15 januari 2004 10:00
ok, slumsug ska jag alltså ha, men inte skrapa i botten??

Jag har 3 platy hanar och 2 honor, hanarna är på honorna
hela tiden..
1 av platyhonorna brukar gömma sig under min mopati-rot,
dock bara 2 cm högt i tak där...eller mindre..

Finns det något sätt att få dom sluta jaga ihjäl honorna?
Fler honor kanske??
(1 av honorna ser hög-gravid ut..."blåsan är gigantisk..)

Sen har jag inte precis "grus" utan jag har små stenar,
ca 0.5-1.5 cm stora, är det bäst med grus eller?
I akvarieaffärerna har dom det här i alla akvarium...
Sjösten eller vad det heter...
#22 - 15 januari 2004 14:11
Ursprungligen skickat av ViZiR

Jag har 3 platy hanar och 2 honor, hanarna är på honorna

hela tiden..

1 av platyhonorna brukar gömma sig under min mopati-rot,

dock bara 2 cm högt i tak där...eller mindre..

Finns det något sätt att få dom sluta jaga ihjäl honorna?

Fler honor kanske??

(1 av honorna ser hög-gravid ut..."blåsan är gigantisk..)

Jag har haft samma problem med mina Platy, men i detta fall så var det en hona som nästan jagade ihjäl de andra honorna, men jag fick bukt med det problemet genom att isolera bråkstaken ett par dagar, funderade på att avliva, men nu är hon tillbaka i karet och är inte alls på de andra honorna längre.
#23 - 15 januari 2004 16:55
Men hur *** ska jag "isolera" fisken??
Har bara ETT akvarium, tänker inte köpa extra pga 1 fisk!
#24 - 15 januari 2004 17:10
Det finns små, flytbara yngelkar där fiskar kan gå in under en vecka eller så. Finns att köpa i nästan alla akvariumaffärer. Fiskarna kan se varandra men inte röra eller attackera varandra.
(det finns faktiskt väldigt billiga akvarium, om man bara väljer att köpa bra beg. kar=)
Själv köpte jag ett kar åt några ensamma och småsjuka fiskar, vilket medverkat till att jag har 2 st tomma kar nu...

Mvh Malawi´n
#25 - 15 januari 2004 17:13
Malawi´n: Är inte ditt 30-liters överbefolkat?
ancictrus i där, menar jag..!
#26 - 15 januari 2004 17:45
ViziR: hur har du det med gömställen? Finns väl inte så gott om sådana antar jag, om platyn klämmer in sig under en rot? Lite växtsnår kanske skulle göra susen?
#27 - 15 januari 2004 17:53
jag skulle inte vilja klassa det akvariumet som överbefolkat. Tvärtom så tror jag faktiskt att det har skapats en relativt bra ekologisk balans, eftersom jag under 1 1/2 års tid aldrig har haft några algproblem, knappt ngn eller ingen skit på botten. Ändå så är ancistrusen fullvuxen på 10 cm+, jag har 6 guppies nu, 1 siamesisk algätare. Jag matar dagligen med ganska mycket mat, men allt är frid och fröjd. Jag fick en bra start i karet, med lagom många fiskar, och det håller i sig. (behöver häller aldrig hälla i pH-höjning eller liknande=)

(banjomalen är dock flyttat och kampfisken dog tyvärr i julas=(

Mvh Malawi´n
#28 - 15 januari 2004 19:08
skr: Jag har satt i en liten kruka, sen har jag min rot,
och dessutom kan dom gömma sig bakom/imellan pumpen och
doppvärmaren utan att hamna i kläm...
jag har också 1 svärdsplanta eller ngt liknande..

Malawi´n: Ok, nu verkar det lite bättre.. :P
Ska du inte uppdatera signaturen lite då??
#29 - 16 januari 2004 09:10
Jag kanske är för hjärntvättad på växtakvarier, men jag tror att ett gäng med snabbväxande "snårväxter" skulle hjälpa upp både platyhonornas behov av privatliv och dina ev. vattenproblem på en gång. Finns gott om billiga och enkla sådana, t.ex. vattenpest, hornsärv eller Limnophila sessiflora.
#30 - 16 januari 2004 09:19
ok, ska köpa in hornsärv idag..den ser bra ut..
Bara det att jag har trångt med växter i akvariet, en lång
mopati-rot och 1 kruka, kolla själv, ska lägga upp bild snart...
#31 - 16 januari 2004 13:18
ViZiR: Jag byggde mig ett eget litet yngelakvarium av en plastburk och lite ståltråd, men jag ska införskaffa ett riktigt i dag då någon fisk har ynglat av sig, men det börjar bli panik att uppgradera karet känner jag...
#32 - 16 januari 2004 16:40
hmm...ska i sånnafall köpa yngelnät...
hittade inget "snårväxt" i de 3 djuraffärerna jag var i!
MÅSTE man beställa dom eller???
#33 - 17 januari 2004 14:45
hej igen!
Tråden verkar ha dött ut nu...fast ja har 1 till fråga!

jag har ju som sagt var 3 kuhlii-ålar, 3 randig otocinclus och
5 platysar...
Nu på måndag ska jag köpa fler fiskar..men VILKA??

Har Ph på 7-7.5
25 grader varmt
Fluval 2+
Engelsk sjösten
5 växter, få gömställen(rot, kruka, pump)

Jag vill ha någon fin fisk som är GANSKA lätt att sköta om..
och så bör dom äta typ samma saker...

Komplicerad fråga, men skulle bli VÄLDIGT tacksam för svar.
#34 - 17 januari 2004 18:23
Säkert inte det svar du vill ha.. men mitt bästa råd är inga fiskar alls på åtminstone ett par veckor till. Bakteriefloran tar sin tid att bygga upp, och belastar du akvariet för hårt i början kommer nitriten som ett brev på posten, och därmed döda fiskar. Jag skulle lagt pengarna på ett nitrittest i stället.
Vill du ha en förändring kan du ju fråga om du får byta ut två av platyhanarna mot honor, så får honorna mer lugn och ro.
#35 - 17 januari 2004 19:33
Nån gång ibland kan man röja nere i bottenmaterialet också. Man får aldrig bort så mycket att det kan skada någon god bakterieprocess. Men man luckrar upp lite (vilket kan vara trevligt för växter) och man har en viss chans att undvika att få syrefattiga nedbrytningar i botten. (Nä det är inte vanligt!) Visst kan man köra på utan att slamsuga, men det skadar inte heller.
#36 - 17 januari 2004 19:57
ok, men jag tror dock INTE att dom tar tillbaka
firrarna...
dom har lugnat ner sig lite nu.. :P

Sen:Min Mopati-rot börjar se ut som mögel på ytan/
i skårorna och hål.
Jag funderar på att byta ut den mot 1 mindre mangrove, göra en
grotta av sån där svart, platt sten..(hjärnsläpp just nu!!) och
även köpa några fler växter å gömma sig bland...
Låter det bra eller? Någon som vet vad "möglet" är, riktigt mögel??
delar av roten har luckrat upp sig typ, har kollat nitrit, nitrat
och allt annat...nitrit=1..! det ska ju ligga under 2 i början,
så det verkar bra för första akvariet, va??
Nitrat kommer ja ej ihåg nu, men det var ganska lågt...

Annons