Massdöd 2 nu vet jag inte längre...hjälp dem!

#1 - 25 oktober 2007 13:41
För ca 4 månader sedan skrev jag här pga att fiskarna dog som flugor.
Min sambo åkte till zoo affären och köpte medicin (kommer ej ihåg vad den hette) och nya bakterier till filterväggen.
I natt dog 4 fiskar igen! och nu under dagen 2 till, det är bara malawicikliderna som dött, nu återstår 3 st. Men nu ser jag att ena silverhajen (har 4st) har fått ngt vitt på ena ögat. Det brukar börja så...sedan blir (oftast) hela fisken "spräcklig" som ett grovmaskigt vitt nät på den.
Vad F*N ska jag göra?
Det konstiga är att det hela började med att vi köpte nytt akvarium, efter det har fiskarna varit väldigt "bräckliga" det är ett beg. Juwel 450l med btn bakgrund med filter, kan det ha med saken att göra?

:(:(:(
#2 - 25 oktober 2007 14:18
hmm alltså man ska helst undvika att medicinera, håller man bra kondition på vattnet är mediciner onödiga (oftast)

skriv mer om ditt akvarie..hur stort, hur många fiskar, hur ofta gör du vattenbyten?

tror inte det nya akvariet i sig är problemet, men om ni startade upp ett helt nytt akvarie och slängde i alla fiskar på en gång så kommer nitriten som ett brev på posten.. = massdöd

det jag tycker du ska göra är att byta 50% vatten och gärna tillsätta vattenberedningsmedel. Om jag ser att mina fiskar ser dåliga ut byter jag alltid vatten. så börja med att byta vatten och köp dig ett vattenberedningsmedel.
Sen tycker jag du ska skaffa dig ett nitrittest så du kan hålla koll på den, egentligen behöver man väl flera tester men jag har bara nitrittest. (köp en såna där multisticks med flera tester på en sticka för de är dåliga, köp hellre ett dropptest för kanske 100 kr)

byt vatten nuuu
#3 - 25 oktober 2007 15:43
Vattnet är nu bytt.
Akvariet är ett Juwel 450l med Back to nature bakgrund och ja, alla fiskarna togs i samtidigt pga att det gamla läckte.
I början var det alldeles för många fiskar, Delfincikliderna ynglade verkligen av sig, jag tror de var 16-17 st som mest, + 4 silverhajar ca 25 cm stora.
(jag vet att hajarna och cikliderna inte ska ha samma vattenkvalitet, men det har bara blivit så här)

Vi har verkligen försökt hålla vattenbyten en gång i veckan sedan sista massdöden i juni, men det är klart ibland har det nog gått både två och tre veckor.

Jag ska köpa vattenberedningsmedel och nitrittest imorgon, jag vet inte om jag klarar mig utan silverhajarna! De är mitt allt!
#4 - 25 oktober 2007 16:44
Cirkulation på ytan... Lite salt till Malawisarna, (vet inte vad dina andra firrar vill ha?)... Varierad kost... i nystartat kar ca 15-20 % vattenbyte i veckan... Nitrittest i droppform... Posthornssniglar och mycket växter (kanske krävs växtnäring i början).. Med malawi kanske lök och flytväxter är bäst?!
Det är mina tips... Du får säkert fler under kvällen..

Lycka till... ;)
#5 - 26 oktober 2007 06:30
Salt har de fått, sniglar? det har jag faktiskt aldrig tänkt på, vad gör de för nytta?
Växterna är ju alltid ett problem i vårat akvarium, cikliderna sliter genst upp dem, hur väl man än förankrat dem, jag har tänkt köpa ciklidgräs, det var snyggt, men såg "lättuppslitet" ut...

Vi matar dem med Bio-vit flingfoder då och då annars får de sådan där fryst mat (ett A4 grönt, platt mygglarver?) rekomenderat av zoo gubben.
#6 - 26 oktober 2007 14:02
Nirak skrev:

Vi matar dem med Bio-vit flingfoder då och då annars får de sådan där fryst mat (ett A4 grönt, platt mygglarver?) rekomenderat av zoo gubben.

Om det är röda mygglarver, och du har malawiciklider, så kan nog en orsak till dödsfallen ligga där. Malawis tål inte röda mygglarver något vidare.

Annons