Massdöd!

#1 - 5 september 2007 13:26
Fick nya växter på posten idag. Sköljde av dom, tog av stenullen och planterade dom i mina 2 kar där jag har räkor, ampullariro och endlers.

Allt såg bra ut. Satt lite vid datorn... när jag skulle titta på mina kar ser jag att ALLA mina räkor ligger som döda på bottnen... vissa sprattlar med benen.

Gjort vattenbyte i båda karen och testat för nitrit... inget.

HJÄLP!

Vad fan händer!?

Kan det ha varit så starka kemikalier med växterna att räkorna dog? Mina fiskar har inte reagerar alls, inte mina snäckor heller.
#2 - 5 september 2007 13:38
Har hört att det kan vara kemikalier i/på nya växter, så det kanske kan vara det. Tråkigt. Tror det är säkrast att låta nya växter sitta en tid i ett annat akvarium innan man stoppar i dem till räkorna.
#3 - 5 september 2007 13:41
Men just eftersom jag sköljde av dom.

Har beställt växter från det stället tidigare, har inte varit något problem då och ingen räka har tidigare dött för att jag köpt nya växter.
#4 - 5 september 2007 13:45
jag vet inte, men om det bara var växterna som var nya och inga andra förändringar har gjorts i akvariet så känns det ju som att de är starkt misstänkta. Kanske inte räcker med sköljning, det kanske måste lakas ur under en längre tid.
#5 - 5 september 2007 13:51
Vad var det för växter? Har tidigare hört om att Anubias inte är så lyckad tillsammans med räkor. Det går bra så länge man inte bryter av några blad på den.
#6 - 5 september 2007 13:53
Annika skrev:
Vad var det för växter? Har tidigare hört om att Anubias inte är så lyckad tillsammans med räkor. Det går bra så länge man inte bryter av några blad på den.

aj då, jag hade anubias hos mina stackars räkor

(de levde ju inte så länge heller)
#7 - 5 september 2007 14:01
det är Lilaeopsis novae-zelandiae. Har dessa i mitt kar sedan innan, hade bara bestämt mig för att ha lite fler.

Ringde brams (som han kallas här) för att få råd av honom... och han sa ju också det att om jag inte gjort några andra förändringar så är det förmodligen växterna. Och några andra förändringar har jag inte gjort.

Mina crystal red har helt tappat färgen och ser ut som dvärg amanos. Mina körsbärsräkor är forfarande lite röda men är väldigt bleka i färgen :/
#8 - 5 september 2007 14:20
Någon annan som varit med om något liknande!?
#9 - 5 september 2007 15:35
Vänta här nu?
Så Anubias är inte bra för räkor?

Jag har lite Crystal och körsbärs och en Anubias i karet.
Än så länge har inget skett.

Varför inte anubias i karet med räkor?
#10 - 5 september 2007 17:09
Jenny054 skrev:
Vänta här nu?

Så Anubias är inte bra för räkor?

Jag har lite Crystal och körsbärs och en Anubias i karet.

Än så länge har inget skett.

Varför inte anubias i karet med räkor?

Jag har anubias hos mina räkor och det är inga problem alls.
Men jag har också hört om massdöd bland räkor när man köper en del krukade växter som anubias och cryptocoryne och sätter ner dom i räkkar. En del säger att det händer något när man bryter blad, eller så är växterna behandlade med något gift som räkor är känsliga mot. Det kan finnas inne i nya plantor hur väl man än sköljer. Jag sätter aldrig ner nyinköpte växter i mina räkkar utan dom får växa i något av fiskakvarierna först, eller så köper/byter jag till mig växter från någon privatperson som odlar garanterat giftfritt ;) Auktioner som akvarieföreningar har är kanonbra att köpa fina växter på.
#11 - 5 september 2007 17:16
Eftersom jag köpt exakt dessa växter från samma ställe innan, gjort precis som jag gjorde nu, så antog jag att det var okej. Men nej, alla dog.

Man får väl säga att man lär sig av sina misstag.

Kontaktade såklart försäljaren som meddelade mig om att jag hade överbelastat mitt kar; att jag inte borde ha släppt i så många djur samtidigt. Att jag haft såhär "många" (30 räkor) djur i mitt kar under flera månader och inte haft problem med nitrit en enda gång verkar inte ha gjort någon skillnad :(
#12 - 5 september 2007 17:29
Annaica skrev:
Eftersom jag köpt exakt dessa växter från samma ställe innan, gjort precis som jag gjorde nu, så antog jag att det var okej. Men nej, alla dog.

Kontaktade såklart försäljaren som meddelade mig om att jag hade överbelastat mitt kar; att jag inte borde ha släppt i så många djur samtidigt. Att jag haft såhär "många" (30 räkor) djur i mitt kar under flera månader och inte haft problem med nitrit en enda gång verkar inte ha gjort någon skillnad :(

Bläh, vilken typ! :mad:
Där hade jag aldrig handlat igen.
#13 - 5 september 2007 17:34
Sonja skrev:
Jag har anubias hos mina räkor och det är inga problem alls.

Men jag har också hört om massdöd bland räkor när man köper en del krukade växter som anubias och cryptocoryne och sätter ner dom i räkkar. En del säger att det händer något när man bryter blad, eller så är växterna behandlade med något gift som räkor är känsliga mot. Det kan finnas inne i nya plantor hur väl man än sköljer. Jag sätter aldrig ner nyinköpte växter i mina räkkar utan dom får växa i något av fiskakvarierna först, eller så köper/byter jag till mig växter från någon privatperson som odlar garanterat giftfritt ;) Auktioner som akvarieföreningar har är kanonbra att köpa fina växter på.

Tack för ditt svar.
Min anubias jag har nu är har varit i karet ett bra tag..
Den kom dit innan mina räkor hamnade i karet iaf.
Sen så är krukan borta med från växten.

Vi fortsätter växten vara kvar, för om nån skulle ha dött så borde det ha hänt i början och inte komma nu.
#14 - 5 september 2007 18:00
Tråkigt...

Annaica skrev:

Det har ingen betydelse att du har handlat där förrut.. De kan ha köpt in från någon annanstans än de andra.. Eller haft växterna längre i butiken innan du köpte dem förrut, så de var avgiftade...

Den på Zoopet som larmade om det här sa att hon lät alla växter stå i hink flera dagar innan hon stoppade ner dem och tog bort all ull och krukan... Men som sagts tidigare, en del tror att det kan sitta i själva plantan också.. :(
Riktigt uruselt av affären att inte stå för det, det är ju snarare så att fiskarna och räkorna borde piggna till i såfall när du köpte växter som är bra för överbelastade kar.. De borde speciellt inte dött så fort... Solklar förgiftning.. [:(!] [:(!] [:(!]
#15 - 5 september 2007 18:50
Katharina skrev:
Det har ingen betydelse att du har handlat där förrut.. De kan ha köpt in från någon annanstans än de andra.. Eller haft växterna längre i butiken innan du köpte dem förrut, så de var avgiftade...

Den på Zoopet som larmade om det här sa att hon lät alla växter stå i hink flera dagar innan hon stoppade ner dem och tog bort all ull och krukan... Men som sagts tidigare, en del tror att det kan sitta i själva plantan också.. :(

Riktigt uruselt av affären att inte stå för det, det är ju snarare så att fiskarna och räkorna borde piggna till i såfall när du köpte växter som är bra för överbelastade kar.. De borde speciellt inte dött så fort... Solklar förgiftning.. [:(!] [:(!] [:(!]

De växterna som jag köpte (Lilaeopsis novae-zelandiae) har jag köpt därifrån tidigare några ggr och detta har aldrig hänt tidigare, inte ens en enda räka har dött förut pga växter!

Varje gång jag beställt dom så har de fått beställa in dom eftersom det inte är något de haft i lager. Så varje gång har dom kommit direkt från deras leverantör.

Eftersom de få fiskar jag har inte har reagerat nämnvärt så tyder det ganska mycket på förgiftning pga växtnäring.

Jag gillar deras support, de har alltid varit snabba med att svara med mail. Men det tog dom 3 timmar att svara på mitt första mail, och mitt andra har de ännu inte svarat på. Och detta är ändå en butik som jag fått personligt mail ifrån kl. 2 på natten flera ggr. Så jag tror inte att det handlar om att dom inte har tid :mad:
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 5 september 2007 19:08
Vet att Christian (admin) också drabbades av att räkor dog när han planterade sina nyinköpta växter - varför jag påpekade för honom att han skulle ha läst på Zoopet först eftersom vi nämner det i en "Allmäna räkinfon" http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=409&Itemid=210
Förstås lite pinsamt för honom eftersom han är admin här

Det är säkert som så att "giftinnehållet" varierar från gång till gång så bara för att det funkar ena gången så behöver det inte funka nästa gång.

Uppriktigt sagt så har jag lite svårt att se att affären skall stå för detta - har man räkor i akvariet så man måste man skölja rent växterna oerhört noggrant oavsett vilka växter man köper och oavsett om just dessa växter har funkat innan.

Nästan alla växter dras upp emerst och för att inte få ohyra på dom så måste de behandlas. Det de använder är i regel något naturmedel som är fullkomligt ofarligt för fisk.
#17 - 5 september 2007 19:17
Jag håller inte med alls...

Vet att Christian (admin) också drabbades av att räkor dog när han planterade sina nyinköpta växter - varför jag påpekade för honom att han skulle ha läst på Zoopet först eftersom vi nämner det i en "Allmäna räkinfon" http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=409&Itemid=210

Det är säkert som så att "giftinnehållet" varierar från gång till gång så bara för att det funkar ena gången så behöver det inte funka nästa gång.

Uppriktigt sagt så har jag lite svårt att se att affären skall stå för detta - har man räkor i akvariet så man måste man skölja rent växterna oerhört noggrant oavsett vilka växter man köper och oavsett om just dessa växter har funkat innan.

Nästan alla växter dras upp emerst och för att inte få ohyra på dom så måste de behandlas. Det de använder är i regel något naturmedel som är fullkomligt ofarligt för fisk.

Jag tycker absolut att affären och därigenom levernatören ska stå för uppenbar förgiftning. Det är vi konsumenter som måste kräva att de slutar med gifter och kemikalier... Annars är det djur och miljö som blir lidande medan de tjänar pengar... [:(!] [:(!]
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 5 september 2007 19:28
Katharina skrev:
Jag tycker absolut att affären och därigenom levernatören ska stå för uppenbar förgiftning. Det är vi konsumenter som måste kräva att de slutar med gifter och kemikalier... Annars är det djur och miljö som blir lidande medan de tjänar pengar... [:(!] [:(!]

I så fall skulle det inte finnas en akvarieväxt i affärerna, det skulle inte finnas en grönsak i livsemedelsaffärerna.
Vad som används är faktiskt naturmedel som är nedbrytbart av naturen och fullkomligt ofarligt för människa, djur och miljö. Köper man växter och har räkor så måste man rengöra dom oerhört noggrant. Enda alternativet är att köpa växterna av en privatperson.
Det är ju även samma sak med att räkor inte tål många mediciner, vissa vattenberedningspreparat etc. De är helt enkelt väldigt känsliga för vissa saker och håller man sådana så måste man ge dom rätt förutsättningar.
Olika räkor är också olika känsliga - för Christian så dog solfjädersräkorna men inte amanona.
Jag använde nyligen en bakteriekultur i ett räkakvarium - då dog red crystal men inte de gula räkorna. Efter det använder jag inte vattenberedningspreparat alls i räkakvarier. Jag hade själv uppenbarligen inte heller riktigt tagit Zoopetinfo på allvar där det står
[FONT=Arial]Tänk då också på att vissa vattenberedningspreparat i sig kan vara skadliga för räkor – ett preparat som neutraliserar kloramin och är ofarligt för räkor och som brukar rekommenderas för räkor är Seachem Prime.[/FONT]

Man lär så länge man lever[:o]
#19 - 5 september 2007 21:26

Har läst en hel del om räkor innan jag skaffade dom, hade dock i ärlighetens namn ingen aning om att de var känsliga för växtgödning.

Men alltid när jag köper växter, oavsett om det är från en butik där de stått i ett kar utan gödning i några dagar eller veckor, om det är från privatperson eller som nu, via nätet, så sköljer jag alltid växterna jättenoga just för att jag inte vill ha något skit i vattnet.

Just därför känns det så trist att alla mina räkor dog, trots att jag gjort så "som man ska" göra.

Och sedan, kompensation är egentligen skit samma, jag inser att jag inte kommer få någon. Men just att deras anledning till att alla dött är för att jag har för många djur i samma kar... trots att samma sak skett i 2 kar samtidigt, det tycker jag ärligt talat är dålig stil från deras sida.
Bilagor:
#20 - 5 september 2007 22:13
just nu bor gift-växterna i en hink med vatten... skall jag låta dom vara där ett tag... byta vatten då och då...? Hur lång tid innan de är räk-säkra?

Skall ju absolut köpa nya räkor... men känns som om jag inte riktigt vågar, inte än.
#21 - 6 september 2007 07:09
Har du inget kar utan räkor där växterna kan vara en längre tid?
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 6 september 2007 07:17
Det verkar ju ytterst märkligt att räkorna dog trots att du tvättade växterna rejält.
Vem hade procucerat dina växter? Borde ju kunna gå att kolla med grossisten vilka medel de använder.
#23 - 6 september 2007 08:05
Sonja skrev:
Har du inget kar utan räkor där växterna kan vara en längre tid?

Just nu har jag ju det ;)

Men nej, innan räkorna dog hade jag inte det. Jag gillar främst skaldjur så det är skaldjur jag har.
#24 - 6 september 2007 08:06
Det verkar ju ytterst märkligt att räkorna dog trots att du tvättade växterna rejält.

Vem hade procucerat dina växter? Borde ju kunna gå att kolla med grossisten vilka medel de använder.

Vem som har producerat dom vet jag inte. Har försökt få reda på det men internet-butiken där jag köpt växterna är inte så pigga på att svara; de svarar inte på telefonen och förutom mailet där de skrev att jag hade överbefolkat mitt kar så har de inte svarat på något annat jag skrivit.
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 6 september 2007 08:13
Annaica skrev:
Vem som har producerat dom vet jag inte. Har försökt få reda på det men internet-butiken där jag köpt växterna är inte så pigga på att svara; de svarar inte på telefonen och förutom mailet där de skrev att jag hade överbefolkat mitt kar så har de inte svarat på något annat jag skrivit.

Om jag förstod dig rätt så var det krukade växter med stenull. Det brukar vara angett på krukan vem som producerat växten.
#26 - 6 september 2007 08:16
Om jag förstod dig rätt så var det krukade växter med stenull. Det brukar vara angett på krukan vem som producerat växten.

precis, kruka med stenull. Står ingenting på krukan, finns ingen lapp med heller (som tex. tropica brukar ha).
#27 - 6 september 2007 08:28
Alla vattenväxter är väl inte ofarliga. Liksom en del landväxter tar gifter till sitt försvar finns det väl vattenväxter som gör det samma. Och i ett akvarium så är ju vattenvolymen klart begränsad. Så det behöver väl inte alltid vara den mänskliga faktorn som varit framme. Nu vet jag inget om just den här arten men den tycks ju inte ens fått ett latinskt namn ännu. Så det är bara en spekulation från min sida.
#28 - 6 september 2007 08:38
erikthur skrev:
Alla vattenväxter är väl inte ofarliga. Liksom en del landväxter tar gifter till sitt försvar finns det väl vattenväxter som gör det samma. Och i ett akvarium så är ju vattenvolymen klart begränsad. Så det behöver väl inte alltid vara den mänskliga faktorn som varit framme. Nu vet jag inget om just den här arten men den tycks ju inte ens fått ett latinskt namn ännu. Så det är bara en spekulation från min sida.

Hade denna växten sedan innan i mitt kar, så att växten i sig är skadlig tror jag inte.
#29 - 6 september 2007 11:24
Till min stora lycka hittade jag nu en levande Crystal Red. Den simmar omkring och blockar på bottnen som vanligt. Men den är väldigt blek, det vita är nästan genomskinligt och det röda... det skulle jag inte kalla rött utan snarare blekt brunt.

Vad tror ni...? Kommer den återhämta sig?
#30 - 12 september 2007 22:45
Hej,! :)
Trillade just på denna tråden och började läsa...
Shit asså!, det låter skumt som attan.
Jag hade nog påstått att det inte fanns så stora risker att växterna skulle bära med sig nått mdel/ämne/gift el likn. så att det skulle kunna dräpa räkorna. Men det verkar ju som att det är just det som inträffat.
Säg att den lilla stenullen som skulle följa med växten är indränkt i näring av nått slag (vilket är högst otroligt. Speciellt om den mellanlandat i nått kar i butiken innan). Så borde det ändå vara små mängder i förhållande till vattenvolymen, även om du har ett sjukt litet kar.
Sen är ju inte jag så duktig på CRS men det låter ändå skumt. Jag doserar ju växtnäring i mitt räkkar,... ganska mycket också.
Det enda troliga skulle i mina tankar vara att det just är nått bekämpningsmedel som sitter kvar. Kanske att växten kommer direkt från emerst odling hos uppdrivaren hem till ditt kar. Många bekämpningsmedel är innehåller vax för att den ska sitta kvar på bladen (emerstväxterna sprayas med vatten flera ggr dagligen för att hålla fukten och då skulle giftet rinna av.). Man kanske ska köra dom i diskmaskinen innan man planterar?
Ang om affären ska stå för förlusten så tycker jag att det är en ren Goodwill. Om man vill behålla en kund så är det inget snack om saken. Däremot så är frågan om dom verkligen fattat vad det är som hänt. Kan vara bra att veta att sånna här saker kan hända om man är butiksbiträde i zoobutik. Jag har som sagt inte reflekterat över detta än. Men nu vet jag! =)
Hoppas att det går bättre för dig i framtiden.
#31 - 12 september 2007 22:52
Ringde ju och snackade med dig samma dag också Brams ;) Då hade jag fan smått panik.

När jag började snacka ersättning (eller goodwill som man ju kan kalla det ^^) med butiken (kontakten har varit via mail) så slutade dom svara. Fick inte tag på dom via telefon heller.

Köra dom i diskmaskinen är väl en tanke... men vattnet därinne är skållhett så det tror jag inte att jag vågar ;) Kan inte välja temperatur på den ^^

Men ah... jag tänker inte handla där igen, inte så mycket pga det som hände utan snarare hur dom hanterade det hela. Har försökt att ringa men dom svarar inte, och via mail får jag aldrig direkt något bra svar utan dom liksom undviker de frågor jag har. Nu hade jag ju beställt växterna på en nätbutik, annars hade jag ju bara kunnat knalla till butiken, men nu är det inte så enkelt :(
#32 - 13 september 2007 05:02
Jag hade heller ingen aning om att de var så känsliga mot nya växter som kan vara behandlade. Men tur är ju dock då att jag alltid stoppar ner nya växter i mitt stora 160 liters sällskap, innan de får planteras i något annat akvarium. Detta gör jag för att jag har pakistanbotier där som kan äta upp ovälkommna snäckägg. Men detta ska jag lägga på minne, i fall jag tänker sätta ner direkt till räkorna någon gång. Allra helst nu när jag ska köpa fler sorter, kanske fler kar.

Annons