Massdöd bland ynglen

#1 - 5 mars 2006 10:54
Idag har jag fiskat upp 2/3 av mina metallpansarmalsyngel då de legat döda på botten.[:(] Igår var de framme för första gången och simmade runt och verkade äta. De som lever idag är (förmodligen) de som fortfarande låg under stenen igår. Så det verkar vara maten som inte fungerar. Den mat jag gett är Liquifry 1, finfördelade räkpellets och torrfoder och ett försök till infusorieodling med bananskal.
Att pansarmalarna lekt kom som en överraskning för mig, så jag visste ingenting om hur ynglen skulle tas om hand. Har försökt läsa på på detta utmärkta forum och förstår att artemia är det bästa fodret. Jag frågade efter det på djuraffären men de rekommenderade Liquifry.
Nu känner jag mig uppgiven, vill ju så gärna att ynglen ska klara sig. Finns det något jag kan göra för de små liven? Jag skulle bli så tacksam för tips.
#2 - 5 mars 2006 11:13
Hur är ditt vatten?
Yngel är väldigt känsliga mot smutsigt vatten, och har du hunnit prova så mycket olika foder hoppas jag att du slamsugit.
Jag tycker du skall hålla dig till ett foder i början, lämpligast artemia som du sköljer, då pansarmalar är känsliga mot salt.
Lycka till, och hoppas allt går bra, skall själv sätta en artemia odling igång nu.
Till mina kopparbarbs yngel som kläcks imonn förhoppningsvis.

andreas
#3 - 5 mars 2006 11:36
Jo, slamsugit har jag gjort, en gång om dagen. Då byter jag 1/4 av vattnet.
Dessvärre har jag inga artemia. "Experten" i djuraffären tyckte att jag skulle använda Liquifry istället, och oerfaren som man är så gjorde jag det. Men om jag ska hålla mig till ett foder av det jag har, kan pulveriserad räkpellets vara ok?
Tack för tipsen!
/Agneta
#4 - 5 mars 2006 13:26
[QUOTE=azynia]Jo, slamsugit har jag gjort, en gång om dagen. Då byter jag 1/4 av vattnet.
Dessvärre har jag inga artemia. "Experten" i djuraffären tyckte att jag skulle använda Liquifry istället, och oerfaren som man är så gjorde jag det. Men om jag ska hålla mig till ett foder av det jag har, kan pulveriserad räkpellets vara ok?
Tack för tipsen!
/Agneta[/QUOTE]
Hej!
Jag tror säkert att det fodret funkar aldelles utmärkt om du får ner det på botten, pellets vill gärna flyta.
Men försök att få tag i artemia, lättare att slanga ner artemia direkt till ynglen.
Mata sparsamt men ofta, istället för mycket men sällan!
Lycka till

andreas
#5 - 5 mars 2006 17:17
Det blir en tur till djuraffären för artemia-inköp i morgon då, om fiskarna klarar sig vill säga... Än så länge ser de pigga ut. Jag befarar att det var min övermatning som tog kål på de andra... såna som jag skulle inte få ha akvarium...:(
Tack igen!
/Agneta
#6 - 5 mars 2006 17:42
[quote=azynia]såna som jag skulle inte få ha akvarium...:(
[/quote]

Nä, var inte så hård mot dig själv!! yngel är känsliga rackare och det är inte så lätt att klara alla.. Plus att om pansarmalarna har lekt en gång så lär dom göra det snart igen..Då kan du ju försöka klara nästa kull bättre, eller hur..?!
:D
Lycka till!!
#7 - 5 mars 2006 17:47
[quote=azynia]såna som jag skulle inte få ha akvarium...:( /Agneta[/quote]

Vore det så illa att man inte fick ha akvarium för att man misslyckats med t.ex. yngel så tror jag ingen här på Zoopet hade haft kvar sina akvarier!!! ;)

Mina hade någon garanterat beslagtagit för länge sen så många gånger som jag klantat mig!!![:o]

Men så länge man bryr sig och gör så gott man kan så är allt gott och väl...:p
#8 - 5 mars 2006 19:50
Vad ni är snälla och uppmuntrande! Ja, jag inser väl att man inte kan lyckas med allt, men jag vet ju med mig att jag brukar vara lite för generös med maten, så det känns som jag borde ha lärt mig den läxan.
Jag får ta hand om de kvarvarande efter bästa förmåga och hoppas att iaf någon överlever mina omsorger...
#9 - 6 mars 2006 08:15
Vad synd med Coryna, men dom kommer absolut att leka igen och då kan du vara mer förberedd.
Själv har jag väldigt dålig erfarenhet av att försöka ge just Coysyngel Liquifry. Två gånger testade jag för väldigt länge sen med massdöd som följd, så jag tror nog att det är just Liquifryen som är boven här.
Nykläckt artemia och ett annat foder som kan vara svårt att få tag i, levande micromask, är det som funkar allra bäst. Men när du matar med artemia så skölj dom nykläckta artemian och försök se till att du inte får med annat än nykläckt artemia. Inga skalrester eller okläckta ägg. Sånt kan också ta livet av ynglen. Hoppas det går bra nästa gång.
#10 - 6 mars 2006 19:32
[quote=Sonja]
Själv har jag väldigt dålig erfarenhet av att försöka ge just Coysyngel Liquifry. Två gånger testade jag för väldigt länge sen med massdöd som följd, så jag tror nog att det är just Liquifryen som är boven här.
[/quote] Ojdå! Ja, man kan väl inte räkna med att de har koll på sånt på djuraffären, kanske... men så bra att det här forumet finns, så man får information från riktiga experter!
Vilken tur att jag slutade med det igår iaf, för idag hittade jag 10 st små överlevare, så det känns lite roligare nu. De verkar få i sig de pulveriserade räkpelletsarna jag har gett dem, och i morgon kommer det att serveras nykläckt artemia, så kanske jag kan hoppas på att få se några växa upp.:)
Bilagor:
#11 - 6 mars 2006 21:10
Jättebra om du kan ge dom artemia. Då kommer dom att växa fint. Håll bra vattenkvalité också. Jag brukar göra så att jag gör vattenbyten ofta hos yngeln och då tar vatten ur föräldrarnas kar och fyller på nytt hos dom.
HazelCR
#12 - 8 mars 2006 03:57
Azynia, hur går det för dig och dina yngel? Får du resten att överleva?
Eftersom jag är också är Gävlebo, så är jag nyfiken på vilken affär som du sökt råd från.
Jag har själv gjort några misslyckade försök till att få fram Corydorasyngel, så tips får du hoppas på från Sonja, Birgitta m.fl. vilket du redan fått.
#13 - 8 mars 2006 14:42
Det går bara bra med ynglen! De mumsar artemia så jag tror en del av dem snart spricker. Men det är en hel del jobb med att få dem nöjda, slamsugning, vattenbyte och äggkläckning. För att inte tala om all tid som går åt till att bara övervaka dem...:)
Det var Söders Zoo som rekommenderade Liquifryen, får väl gå dit och påpeka att det inte gick så bra med deras förslag...
HazelCR
#14 - 8 mars 2006 16:38
Söders brukar vara bra med sina råd, så det förvånar mig lite. Möjligen är det så, att malar har de sämre koll på än annat.
#15 - 8 mars 2006 19:34
[QUOTE=azynia]Det går bara bra med ynglen! De mumsar artemia så jag tror en del av dem snart spricker. Men det är en hel del jobb med att få dem nöjda, slamsugning, vattenbyte och äggkläckning. För att inte tala om all tid som går åt till att bara övervaka dem...:)
Det var Söders Zoo som rekommenderade Liquifryen, får väl gå dit och påpeka att det inte gick så bra med deras förslag...[/QUOTE]
Om du har bra kontakt med affären där du fick råd kan du ju på ett snällt sätt berätta att dom gav råd som inte riktigt funkar på just Corydoras även om det funkar på andra yngel. Tipsa dom om artemia så dom kan tipsa vidare. Jättekul att ynglen äter bra. Det är jättemycket pyssel med vattenbyten, matning mm. Men det är det värt, tycker jag ;)

Annons