Massdöd Malawi (720l )

#1 - 31 mars 2011 15:31
Hej !
Var och köpte ett 720l med ca :25 malawi . När jag hade haft det igång ca 3 veckor och allt var bra med fiskar + vattenvärden så åkte jag och köpte ca 18 till . I söndags såg jag lite vita prickar på några av dom och köpte fauna mor och började medicinera . I måndags började dom dö. Började även se 2-3 stycken hade svamp och började med medimor + aquafuran. Det konstiga är att dom dör i grupper .
hade tex 3 stycken Tetrastigma, saguga och dom dog samma dag. 5 stycken Fläckig othopharynx, green steveni samma där dom vart alla dåliga samtidigt.

Har nu paus i medicinerandet ( enligt bruksanvisning .obs gjorde inte för svamp+prick samtidigt)
Gjort 30% vattenbyten varje dag senaste 3 dagarna + haft lysrör släckta större delen av dygnet.

Så kvar av ca 45 fiskar finns nu 17 stycken . och då har jag 4 st Rödzebra och även Elongate auratus, långsträckt auratus. metangulaauratus 5 stycken. men det som förvånar mig är att dom dör i grupper .

Har mycket stenar + btn bakgrund så alla har gömställen och har inte sett att dom jagat och slagits speciellt mycket.

Vad kan ha hänt ? Vattenvärdena har varit bra hela tiden . (gick så in i hel... fort ) dom började dö i måndags. Vissa har inte ens sett sjuka ut .

Är det bara att försöka starta om som gäller eller ska jag låta dom som är kvar försöka överleva ?
Mest nyfiken på vad som kan ha hänt så man inte råkar ut för detta igen (väldigt många stora fina malawis som strykit med - Såklart överlever dom minsta och billigaste :) )

Mvh : fredrik
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 31 mars 2011 15:37
Vad menar du med att vattenvärdena har varit "bra" hela tiden - vad har de legat på.

Jag tycker att det låter som om du har belastat akvariet alldeles för snabbt och att vattenvärdena då blev dåliga vilket ledde till att fiskarna blev sjuka eller dog av nitritförgiftning vilket kan komma mycket snabbt..
#3 - 31 mars 2011 15:47
Nitrat : ca :25
Nitrit : 0
dgh : 7-14
dkh : 6
ph : +7.2
cl2 :0

Hållit koll på nitrit då jag trodde det hade hänt
#4 - 31 mars 2011 16:10
Håller med Kjell alldeles för hög fiskbelastning alldeles för snabbt!
Jag mist
Tänker att du har vare sig växter eller alger. Då händer detta.
Fiskarna och sedan bakterier producerar en stor mängd Ammonium. Ingenting kan absorbera det i ett nystartat akvarium.
Bakterier som kan ta hand om det byggs långsamt upp men det tar lång tid upp till ett par månader.
Först kommer det att bildas bakterier som bryter ned fiskbajs och överbliven mat till mer Ammonium.
Sedan bildas det bakterier som bryter ned Ammonium till Nitrit. Den så kallade Nitrit spiken.
Efter det bildas bakterier som omvandlar Nitrit till Nitrat.
Nitrat försvinner med vattenbyten i ditt fall skulle jag tro.
Ammonium ”omvandlas” till Ammoniak vid pH över 7. Detta är otroligt giftigt för fiskarna. Både akut men framför allt långsiktigt. De sjukdomssymptom du beskriver uppstår oftast när fiskarnas immunsystem sätts ned. Ammoniak och nitrit är bovarna.
När du medicinerar tar du död på en massa bakterier som annars kulle hjälpa dig. Även vattnet du använder kan göra detta värre om du har klor eller kloramin i det.
Så om du tycker ditt vatten är bra i och med att du inte har Nitrit så beror det nog på att det helt enkelt inte har bildats. Men Ammonium som är steget före Nitrit är minst lika giftigt!
vilken typ av tester använder du?
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 31 mars 2011 16:35
Romme skrev:
Nitrat : ca :25

Nitrit : 0

dgh : 7-14

dkh : 6

ph : +7.2

cl2 :0

Hållit koll på nitrit då jag trodde det hade hänt

Låter som lite konstiga värden med ett GH på 7-14!!!
Också ett väldigt lågt pH för Malawi.
Vad är cl2 för något?

Nitrit kan komma och gå väldigt snabbt.
#6 - 31 mars 2011 16:37
Har använt aquavital multitest 6in1. Är filter+pump bakom btn och jag tog ut filtrena när jag skulle medicinera-suttit tillbaks dom nu (inte så smart kanske men stod så i bruksanvisningen ) . Det ända jag tycker är skumt är att dom dör tillsammans t.e.x skulle en Rödzebra dö har det tagit max 8 timmar innan hela gruppen dött.
#7 - 31 mars 2011 16:44
hade runt 7.6 innan jag började byta så mycket vatten. är mörkare än 7.2 men lite ljusare än 7.6 :)
#8 - 31 mars 2011 16:56
Skaffa riktiga droptester. Stickorna kan du slänga.
Om du kollar kranvattnet har du nog samma värden.
Olika fiskar är olika känsliga för Nitrit/Ammoniak.
Byt vatten OFTA men se till att få bort kloret. Ett bra vattenberednings medel eller Kjells fantastiska ide med askorbinsyra = Cvitamin funkar också bra.
Du kan ha i lite salt i vattnet då detta hjälper till mot parasiter och svamp.

Kjell: pH är lite lågt men i det här läget är det nog mindre skadligt eftersom jag tror problemet är Ammonium inte Nitrit.
Höjer man pH ökar Ammoniak mängden.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 31 mars 2011 17:07
bossep skrev:
Kjell: pH är lite lågt men i det här läget är det nog mindre skadligt eftersom jag tror problemet är Ammonium inte Nitrit.

Höjer man pH ökar Ammoniak mängden.

Jo så kan det mycket väl vara - men att pH-värdet har sjunkt så mycket tyder på att något är fel med vattenvärdena.

Det vore ju också intressant att veta kranvattenvärdena (kolla på kommunens hemsida)
#10 - 31 mars 2011 17:17
Jo så kan det mycket väl vara - men att pH-värdet har sjunkt så mycket tyder på att något är fel med vattenvärdena.

Det vore ju också intressant att veta kranvattenvärdena (kolla på kommunens hemsida)

Ja det är lite skummt men det sjunkande pH\t kan bero på en massa saker bla. pH buffertar i kranvattnet osv.
Stickorna visar ofta ganska mycket fel så det kanske ligger innom felmarginalen på dessa.
Vad tror du, byta massor med vatten borde vara bättre just nu än något annat även om det är lite klor i det?
Hur mycket C vitamin per 100 l? 1 knivsudd ren askorbinsyra enligt Patrik tror jag funkar men vad blir det i brustablett?
Troligtvis går pH ned lite till med det men just nu tror jag det är mindre skadligt.
#11 - 31 mars 2011 17:18
Ok. Hade i salt i söndags " sanital Aloe Vera " . Ska åka och köpa riktiga tester ( dom hade inte för allt när jag köpte då tog jag det här multigrejen ) . Klor eller nitrit har jag inte haft utslag för men om proverna är värdelösa så är det inte så konstigt då jag bara kört på och litat på dom .

Vet inte om det kan ha påverkat att jag körde över vattnet från mitt gamla akvarium i det här (375 l ) och sedan fyllde på så jag hade ca 550l och resten dagen efter då jag köpte akvariet (eftersom det följde med fiskar så var jag tvungen att lägga i dom i akvariet . Jobbarkompis köpte mitt gamla och då skicka jag med honom mina fiskar "vanliga". Men som sagt var frid och fröjd innan jag stoppa i dom nya

Tack för svaren (dyrt att lära sig akvarium :)
#12 - 31 mars 2011 17:19
Romme,
Jag har lite ont om tid den här veckan men lyssna på Kjell han kan det här;):d
#13 - 31 mars 2011 17:28
Romme skrev:
Ok. Hade i salt i söndags " sanital Aloe Vera " . Ska åka och köpa riktiga tester ( dom hade inte för allt när jag köpte då tog jag det här multigrejen ) . Klor eller nitrit har jag inte haft utslag för men om proverna är värdelösa så är det inte så konstigt då jag bara kört på och litat på dom .

Köp pH, Nitrit och kanske kh om du skall buffra pH lite senare. Resten behöver du nog inte. Bättre att lägga pengarna på bra tester av dessa.
Vet inte om det kan ha påverkat att jag körde över vattnet från mitt gamla akvarium i det här (375 l ) och sedan fyllde på så jag hade ca 550l och resten dagen efter då jag köpte akvariet (eftersom det följde med fiskar så var jag tvungen att lägga i dom i akvariet . Jobbarkompis köpte mitt gamla och då skicka jag med honom mina fiskar "vanliga". Men som sagt var frid och fröjd innan jag stoppa i dom nya
Kan du få lite filtermulm från din kompis? Krama ur hans filter i en hink och häll det nära insuget på ditt? Försök med vanligt koksalt utan jod och andra grejor. EDIT: Gör detta efter att du slutat medicinera och gjort ett par vattenbyten! Annars ökar du bara belastningen då bakterierna dör.

Tack för svaren (dyrt att lära sig akvarium :)
Ja, och gör nu inte misstaget att köpa nya direkt! Då blir det bara dyrare!
#14 - 31 mars 2011 17:33
Ok. Finns inte mycket att rädda kvar ! Men är inte så sugen på att råka ut för det här igen :) Tog 3 prover på mitt kranvatten 2 visa exakt lika .
nitrat 0
nitrit 0
dgh 7
dkh 10
ph 7.6
cl2 0
(Västerås)
#15 - 31 mars 2011 17:38
Vad är cl2 för något?

.

Klor(gas). 2:an ska vara nedsänkt dock.
#16 - 31 mars 2011 17:42
Åker och köper tester imorgon . Återkommer med resultat (Håller tummarna döden håller sig borta en dag )
#17 - 31 mars 2011 21:03
Romme skrev:
Ok. Finns inte mycket att rädda kvar ! Men är inte så sugen på att råka ut för det här igen :) Tog 3 prover på mitt kranvatten 2 visa exakt lika .

nitrat 0

nitrit 0

dgh 7

dkh 10

ph 7.6

cl2 0

(Västerås)

Det ska inte vara några problem med ditt kranvatten i alla fall om du får det från samma ställe som ZooHoo, de kör utan några tillsattser alls för vattnet.
#18 - 1 april 2011 15:47
Det ska inte vara några problem med ditt kranvatten i alla fall om du får det från samma ställe som ZooHoo, de kör utan några tillsattser alls för vattnet.

Har också hört att jag inte ska behöva tillsätta något. Köpte Bikarbonat och skulle köpa en flaska ph plus (tror jag den hette ) men fick rådet att det inte behövdes .

Angående dhg som kjell tyckte var lite konstigt så läste jag nog av det fel . ( >7 ) ska det vara.

Att köpa tester verkar inte vara det lättaste .Var på 2 zoobutiker idag och det ända som fanns hemma var dessa multitester.

Som jag förstått det kan det som jag uppfatta som svamp , vara just nitritförgiftning !

Goda nyheter är att ingen mer dött , gav dom lite mat och alla var hungriga och ser jättepigga ut.

Dåliga : Ph är lågt ( tog dom teststickor jag har :(

3/3 teststickor med samma resultat iallafall :)
Nitrat : färg mellan 25-50
Nitrit : OK
dgh : >7
dkh: mellan 3-6 ( ungefär)
ph : mellan 6,8-7,2
cl2: 0 (vet inte hur jag får nedsänkt 2-a )

27,5c ( tappat ner till 26,5 när jag bytt vatten annars stabilt)

Inte bytt vatten idag . Har bikarbonat (vet inte om jag ska använda )
#19 - 1 april 2011 23:36
Tittar in lite snabt,
Har inte zoohoo vatentester? Eller vet du någon Visual?
Jag skulle inte använda vare sig pH+ eler bikarbonat just nu. Dina Malawi klarar pH 7 utan vidare och du riskerar inte Ammoniak förgiftning.
När du sedan fått lite ordning på filtret kan du tillsätta lite bikarbonat om du vill. Jag odlade massor av Malawi och även Tangisar i Västerås och Eskilstuna kranvatten men det var ju några år sedan.

Annons