massdöd pansarmalar, bilder!

#1 - 3 augusti 2009 17:06
senaste halvåret har 50% (ca 15) av mina fläckiga pansarmalar dött. jag tror de har dött pga bakteriella infektioner som är ett resultat av dålig vattenkvalite. jag har blivit nogrannare med vattnet men just pansarmalarna fortsätter dö.
har inte tillfört nya fiskar på ett år.

för några dagar sen flyttade jag alla pansarmalar till eget akvarium och medicinerade med furanol som ska ta bakterieinfektioner. då var en fisk dålig och igår avlivade jag fisken för den mådde inte alls bra. se webbsida för bilder på den döda fisken. det enda som syns på fisken är att den är vit på nosen, och fisken såg frisk ut i övrigt förutom att magen buktade inåt.
HJÄLP! vad är det mina fiskar får? nyss såg jag att ännu en fisk har påbörjan till vitt på nosen. det vita är inte luddigt som svamp.

http://hem.passagen.se/lenis/index.html
#2 - 3 augusti 2009 19:46
Columnaris?
#3 - 3 augusti 2009 20:33
hmm vad är det som får dig att tro det? jag har ingen erfarenhet från detta tidigare så jag är helt ställd....
går det att behandla?
tack för svaret.
#4 - 3 augusti 2009 21:06
Här är Columnaris på en tetra: http://mikes-machine.mine.nu/disease/Columnaris_on_Apareiodon_DSC_1821.jpg

De vita slemklumparna kan sitta på andra ställen på kroppen också, ofta vid ryggfenans bas. Infektionen äter sig in, och när de inre organen infekteras dör fisken.

Behandling mot bakterier - dvs antibiotika eller andra bakteriedödande ämnen. Salt har liten eller ingen effekt, Erythromycin hade mycket snabb och fullständig effekt (fast den egentligen inte ska ha det). Fiskmedicin mot externa bakterieinfektioner eller "svamp" kan fungera.
#5 - 3 augusti 2009 21:51
vad exakt är Erythromycin och är det något jag kan få tag på? Var det det använde?
Jag har Furanol hemma och har kört en kur (normal dosering) men firren som var synligt sjuk igår. Dock verkar flera andra vara dåliga.

är det någon som har erfarenhet av furanol mot columnaris?

tack för ditt svar azur!

Annons