Massdöd, vad kan det vara?

#1 - 30 oktober 2008 21:09
[SIZE=2]Över 10 fiskar har dött för mig senaste 2 veckorna. [/SIZE]
[SIZE=2]De sorterna av fiskar som dött är:[/SIZE]
[SIZE=2]guppysar, silvermollys, platys och en slöjstjärt. [/SIZE]

[SIZE=2]Mitt akvarium är mellan 230-250 liter.[/SIZE]
[SIZE=2]Har sand som bottenmaterial och lagomt med växter, bra pump så dom har syre osv. [/SIZE]

[SIZE=2]Idag dog den senaste fisken, den hade stjärtfenan halvt borta samt ögonen. Vad jag minns har även de andra haft slitna stjärtfenor, förutom slöjstjärten som inte hade några tecken på sjukdom.[/SIZE]

[SIZE=2]Jag har tagit ett vattenprov till min butik, alla värden var superbra. Byter ca 30 liter vatten i veckan. Har även provat att ha ner special-salt för 2 dagar sen.[/SIZE]

[SIZE=2]De fiskar jag har är: [/SIZE]
[SIZE=2]1st Scalare (Har aldrig sett den vara aggresiv mot de andra fiskarna)[/SIZE]
[SIZE=2]1st Black Molly-hane (Han är lite aggresiv mot vissa)[/SIZE]
[SIZE=2]2st Guldmollysar[/SIZE]
[SIZE=2]3st Guppyhanar[/SIZE]
[SIZE=2]5-6st Platysar[/SIZE]
[SIZE=2]1st Slöjstjärt[/SIZE]
[SIZE=2]2st Shubukin[/SIZE]
[SIZE=2]3st Sorgmanteltetra[/SIZE]
[SIZE=2]15-20st Neontetror/Gröna tetror[/SIZE]

[SIZE=2]Skulle uppskatta om någon kan ge mig lite funderingar på vad som kan vara fel? [/SIZE]

[SIZE=2]Natalia[/SIZE]
#2 - 30 oktober 2008 21:14
Natalia skrev:
[SIZE=2]Över 10 fiskar har dött för mig senaste 2 veckorna. [/SIZE]

[SIZE=2]De sorterna av fiskar som dött är:[/SIZE]

[SIZE=2]guppysar, silvermollys, platys och en slöjstjärt. [/SIZE]

[SIZE=2]Mitt akvarium är mellan 230-250 liter.[/SIZE]

[SIZE=2]Har sand som bottenmaterial och lagomt med växter, bra pump så dom har syre osv. [/SIZE]

[SIZE=2]Idag dog den senaste fisken, den hade stjärtfenan halvt borta samt ögonen. Vad jag minns har även de andra haft slitna stjärtfenor, förutom slöjstjärten som inte hade några tecken på sjukdom.[/SIZE]

[SIZE=2]Jag har tagit ett vattenprov till min butik, alla värden var superbra. Byter ca 30 liter vatten i veckan. Har även provat att ha ner special-salt för 2 dagar sen.[/SIZE]

[SIZE=2]De fiskar jag har är: [/SIZE]

[SIZE=2]1st Scalare (Har aldrig sett den vara aggresiv mot de andra fiskarna)[/SIZE]

[SIZE=2]1st Black Molly-hane (Han är lite aggresiv mot vissa)[/SIZE]

[SIZE=2]2st Guldmollysar[/SIZE]

[SIZE=2]3st Guppyhanar[/SIZE]

[SIZE=2]5-6st Platysar[/SIZE]

[SIZE=2]1st Slöjstjärt[/SIZE]

[SIZE=2]2st Shubukin[/SIZE]

[SIZE=2]3st Sorgmanteltetra[/SIZE]

[SIZE=2]15-20st Neontetror/Gröna tetror[/SIZE]

[SIZE=2]Skulle uppskatta om någon kan ge mig lite funderingar på vad som kan vara fel? [/SIZE]

[SIZE=2]Natalia[/SIZE]

Har dem slitna fenor kan det vara fenröta. Fenröta är mycket smittsamt. Så om det finns sjuka fiskar i akvariet föreslår jag att du avlivar dem eller alternativt sätter i karantän akvarie. Antagligen kan du ha nitrit eller ammoniak i vattnet. Det kan du testa med dropptest (Finns att köpa i de flesta akvarie/zoo butiker). Gör många delvattenbyten men byt inte så mkt vatten åt gången. Sedan kan du även ha i nytto-bakteriemedel (Finns också att köpa i de flesta djurbutiker).
#3 - 30 oktober 2008 21:17
3 guppy skrev:
Har dem slitna fenor kan det vara fenröta.

Har också tänkt den tanken, men har inte sett att de har slitna fenor innan de dör.
#4 - 30 oktober 2008 21:20
Natalia skrev:
Har också tänkt den tanken, men har inte sett att de har slitna fenor innan de dör.

Är det nystartat förresten?
#5 - 30 oktober 2008 21:23
3 guppy skrev:
Är det nystartat förresten?

Just ja, glömde skriva det[:I] Relativt nystartat är det väl, har haft det igång i 5 månader ungefär.
#6 - 30 oktober 2008 21:25
Natalia skrev:
Just ja, glömde skriva det[:I] Relativt nystartat är det väl, har haft det igång i 5 månader ungefär.

Nja, Har det varit igång så länge ska inte det vara något problem.
#7 - 30 oktober 2008 21:26
Kostar inte många kronor och medicinera hela din tank mot fenröta då det låter som att alla?! fiskar som dött hade avsaknad av fenor eller slitna fenor. Var det liknande som på denna bild: http://www.sva.se/upload/bilder/Fisk/Fisk%20-%20akvariefisk/151_1.jpg
Här har du även klassiska fisksjukdommar, varpå den ena låter som din: http://www.vattenliv.nu/images/prodcat/fisksjukdom_stor.jpg
#8 - 30 oktober 2008 21:27
Annars kan även guppy, molly och den typen på fiskar vara sönderavlade och väldigt känsliga så länge man inte köper i någon proffs-butik.
#9 - 30 oktober 2008 21:30
Kostar inte många kronor och medicinera hela din tank mot fenröta då det låter som att alla?! fiskar som dött hade avsaknad av fenor eller slitna fenor. Var det liknande som på denna bild: http://www.sva.se/upload/bilder/Fisk/Fisk%20-%20akvariefisk/151_1.jpg

Här har du även klassiska fisksjukdommar, varpå den ena låter som din: http://www.vattenliv.nu/images/prodcat/fisksjukdom_stor.jpg

Jag har funderat över om det kan vara fenröta. Men har inte sett någon fisk med sliten fena innan de dött. Men ögonen var också borta, de borde ju betyda nått? Hur brukar man medicinera mot fenröta? :)
#10 - 30 oktober 2008 21:32
3 guppy skrev:
Annars kan även guppy, molly och den typen på fiskar vara sönderavlade och väldigt känsliga så länge man inte köper i någon proffs-butik.

Jo det är klart, men har köpt fiskar från ca 4-5 butiker så de lär ju vara blandad kvalitet på dom. :)
#11 - 30 oktober 2008 21:40
[SIZE=5]Natalia[/SIZE] : hur ofta gör du rent filtret? Sen tycker jag du ska öka på dina vattenbyten till 60-70L/veckan eller var 14.e dag!
#12 - 30 oktober 2008 21:44
Kolla akvariet och säg att det inte finns en enda fick där som har symptomen som bilden ovan visar i uttryck fenröta. Om så är fallet så måste det vara någonting annat. Men jag finner det konstigt. Du säger avsaknad av ögon. Brukar ofast hända vid död fisk. Låst säga att den dör uner natten, sen på morgonen så är ögonen borta. Fiskarna har kalasat på den helt enkelt.
Ingenting med länk nummer 2 jag postade som ger en bild av vad det skulle kunna vara. Avsmalnande mage, slemmig fjäll, rent slöa eller äter inte?
#13 - 30 oktober 2008 21:46
åheim skrev:
[SIZE=5]Natalia[/SIZE] : hur ofta gör du rent filtret? Sen tycker jag du ska öka på dina vattenbyten till 60-70L/veckan eller var 14.e dag!

Jag brukar spola igenom filtret vid varje vattenbyte, brukar dock inte öppna det helt och krama ur filtren så ofta. Har på senaste tiden inte fått upp det nedre locket:mad: Även min pappa och pojkvän har försökt med sina starka händer, men de verkar sitta fast ordentligt:( Som minst blir det 30 liter per byte, har fått för mig att det vore bättre. Men absolut, jag kan prova att öka på det. Alla tips är uppskattade :)
#14 - 30 oktober 2008 21:50
Kolla akvariet och säg att det inte finns en . Fiskarna har kalasat på den helt enkelt.

Ingenting med länk nummer 2 jag postade som ger en bild av vad det skulle kunna vara. Avsmalnande mage, slemmig fjäll, rent slöa eller äter inte?

Jag förstår att de låter konstigt för dig, låter konstigt för mig med så :p Kan komma att tänka på att några utav de guppysar som dött har haft svullen mage, i ett fallen var magen sprucken. Annars är det att de haft slitna fenor, ingen av de övriga symptomen på bilden har funnits. På eftermiddagen såg jag en platy-hona som var uppe vid ytan och flämtade, så på kvällen när jag hittade den döda fisken trodde jag direkt att det var hon, men det var det inte. Hon var pigg igen.
#15 - 30 oktober 2008 21:56
Natalia skrev:
Jag förstår att de låter konstigt för dig, låter konstigt för mig med så :p Kan komma att tänka på att några utav de guppysar som dött har haft svullen mage, i ett fallen var magen sprucken. Annars är det att de haft slitna fenor, ingen av de övriga symptomen på bilden har funnits. På eftermiddagen såg jag en platy-hona som var uppe vid ytan och flämtade, så på kvällen när jag hittade den döda fisken trodde jag direkt att det var hon, men det var det inte. Hon var pigg igen.

Kul för Platyn! Mindre kul för den andra firren dock...
Uppsvullen mage tyder Bukvattensot och det finns det tyvärr inget botemedel mot.[:(]
Det enda du kan göra då är tyvärr att avliva sjuka fiskar. Men det verkar konstigt... Dina fiskar verkar ha alla möjliga olika sjukdomar.:(:([B)]

Har du ngn bild på en av de sjuka fiskarna så skulle det bli lite lättare att veta?
#16 - 30 oktober 2008 21:57
Jag tycker du ska göra tuffare vattenbyten och köpa en hävert om du inte har det för och suga rent botten. Var inte feg, byt gärna 1/3 av hela tanken varje månad eller varannan, eller så fort du ser att vattnet är i behov av det. Din pump skulle nog kunna se nytt ljus igen av en förnyelse låter det som. Vilken sort är det?

Vissa fiskar tycker inte om när det blir sunkit"skitigt" i akvariet utan vill ha det rent. Andra gillar det och behöver inte ta någon skada ens om halva tanken skulle dunsta vatten.
#17 - 30 oktober 2008 22:00
Jag tycker du ska göra tuffare vattenbyten och köpa en hävert om du inte har det för och suga rent botten. Var inte feg, byt gärna 1/3 av hela tanken varje månad eller varannan, eller så fort du ser att vattnet är i behov av det. Din pump skulle nog kunna se nytt ljus igen av en förnyelse låter det som. Vilken sort är det?

Vissa fiskar tycker inte om när det blir sunkit"skitigt" i akvariet utan vill ha det rent. Andra gillar det och behöver inte ta någon skada ens om halva tanken skulle dunsta vatten.

Jo jag har en hävert, skulle inte klara mig utan den.
Min pump är en Fluval 4plus, men den är ju inte särskilt ny. Den är nog åtminstone 2år gammal.
#18 - 30 oktober 2008 22:03
Det är inte så bra att du spolar filtret varje vecka, du spolar bort nyttobakterier varje gång! När flödet minskat märkbart är det dax att regöra filtret (typ 1 gång per månad) och då kramar du ur filtret i en hink med akvarievatten! Vad är det för filter du har som du inte får upp?
#19 - 30 oktober 2008 22:06
åheim skrev:
Det är inte så bra att du spolar filtret varje vecka, du spolar bort nyttobakterier varje gång! När flödet minskat märkbart är det dax att regöra filtret (typ 1 gång per månad) och då kramar du ur filtret i en hink med akvarievatten! Vad är det för filter du har som du inte får upp?

Det är en Fluval 4plus

http://www.akvarieshopen.com/fluval-plus-1000-lt-p-872.html
#20 - 30 oktober 2008 22:06

Alla fiskar vill ha ett rent och hälsosamt vatten, det är inte artbetingat! Dock så överlever en del fisk trots vidriga förhållanden[B)]
#21 - 30 oktober 2008 22:12
Natalia skrev:
Ok! de ska inte var nå problem att få ur filtret ur den;) du trycker med tummen och pekfingret på markeringen vid kanten på botten av filtret och drar neråt och då åker kassetten med filtermattorna ut, Det klarar världens svagaste människa:p
#22 - 30 oktober 2008 22:25
åheim skrev:
Ok! de ska inte var nå problem att få ur filtret ur den;) du trycker med tummen och pekfingret på markeringen vid kanten på botten av filtret och drar neråt och då åker kassetten med filtermattorna ut, Det klarar världens svagaste människa:p

Haha de BORDE man klara ja, men de går verkligen inte :(
#23 - 30 oktober 2008 23:03
Natalia skrev:
Haha de BORDE man klara ja, men de går verkligen inte :(

Välkommen til klubben...
Jag är för svag för att ändra tempraturen på min doppvärmare. Det funkar inte ens med tång.
#24 - 30 oktober 2008 23:15
Pröva att öka vattenbytet till kanske 50-65 liter att byta ut. Skär ner på filter-tvätten. Det gör så att nytto och stabilitetsbakterier försvinner. Så det kanske räker att göra var 3e eller 4e vecka. Köp bara fiskar med god kvalité och köp ALDRIG en fisk ur ett akvarie där det finns andra fiskar som är sjuka. Lycka Till! :)
#25 - 30 oktober 2008 23:58
Oj, lite svårt att få riktigt bra överblick på hela situationen, det första som gör mig spontant fundersam är storleken på akvariet, sådana angivelser betyder ofta att det är en spontan vild gissning, men resten av det du skriver verkar inte som om du skulle bara dra till med något, så vi utgår tillsvidare att det stämmer att akvariet är i den storleksklassen.

Nästa grej är att alla vattenvärden var superbra enligt butiken, fick du veta vad dom mätte, och vad "superbra" är enligt dom? Själv skulle jag inte ens lite på en okänd butik överhuvudtaget testade vattnet om jag inte fick se på när det utfördes. Men du kanske känner dom och kan ta reda på, om du inte redan vet vad dom mätte.

Du har alltså tills nyligen haft 4 guldfiskar (med olika framavlide anlag, (slöjstjärtarna och shubunkisarna)) tillsammans med en hel del annan fisk, i ett akvarium på drygt 200 liter, med en fluval4+ som enda filtrering, med trettio liters vattenbyte i veckan, för att ha "superbra" vattenvärden bör det innebära att du i princip inte matar, om du inte i din veckskötsel även får rensa ut en hel del växter för att fiskarna ska kunna simma. Nu kan jag inte säga att det är så att de dött av svält, men om du matar så att alla fiskarna får så mycket mat de behöver för att må bra borde du ha icke försumbara kväveföreningshalter.

Fortsätt att göra delvattenbyten varje vecka, i det gör du helt rätt, fast visst kan du med fördel göra större vattenbyten. Akvarievattnet förändras med tiden, och det fortare ju mer belastning man har, och du har ganska hård belastning. Fiskar och växter anpassar sig till det förändrade vattnet, om man byter lite vatten varje vecka blir förändringen liten och den påföljande omställningen för akvariets organismer mindre. På en månad eller två kan inte bara kväveföreningarna ha stigit till dödliga nivåer, Viktiga ämnen som fylls på via kranvattnet kan ha tagit slut, vilket kan leda till mycket elände. Dessutom är det bra att ha som veckorutin, om börjar byta vatten varannan månad är det lättare att helt glömma ett eller några vattenbyten, och när man har så mycket fisk som du har kan man isf lika gärna byta ut vattnet till formalin direkt.

Svullen mage kan som redan nämnt innebära bukvattensot, tittar man på svårt drabbade fiskar uppifrån kan ibland fjällen vara resta så att de ser ut som en kotte, långt gången bukvattensot är ofta svårt att bota.

Fenröta ensamt dör inte fiskar av i första taget, de fiskar som dött kan i princip bli av med fenorna helt och hållet innan de dör av fenröta, så släpp det helt och hållet som misstänkt huvudorsak.

Fiskar blir sällan sjuka om miljön de lever i är bra, även om man skulle släppa ner en fisk med både bukvattensot och fenröta i ett riktigt välfungerande akvarium så skulle de fiskarna som redan fanns där troligtvis inte bli sjuka.

Vare sig "butiksguppys" eller andra "butiksfiskar" är så sönderavlade att knappt går att hålla vid liv, det är praktiskt omöjligt att bedriva kommersiell uppfödning med stammar som är så klena på grund av "sönderavling", däremot är det vanligt att guppys hälsotillstånd är starkt försämrat av de intensiva uppfödningsmetoderna och den långa transporten, samt i många fall tiden hos grossist och i butik, men inte heller det är grundorsaken till problemet här.

Filtret är det många som rengör i kranvatten, det dödar rätt mänga bakterier. Det man ska göra är att skölja det i begagnat akvarievatten, på så sätt dör färre bakterier, dessutom ska man inte skölja det helt rent, det räcker gott att rengöra det så bra det blir med högst måttlig anstränging i en tiolitershink med akvarievatten, ja, så ska man inte vara på och störa filtret för ofta, men det är det redan många som sagt, och vad gör man när man har en fluval4+ och så mycket fisk, filtret bäckar igen rätt snart.

Om "specialsaltet" heter ektozon kan du när det tar slut om du är nöjd med det spara bruksanvisningen och förpackningen, fyll på den med enklaste och billigaste bordssalt du kan hitta, det är praktiskt taget samma sak.

Så jag tycker alltså:

#1 Kolla efter utstående fjäll på dina kvarvarande fiskar, ta bort individer som har det.

#2 Fundera på matningen, kan det vara så att du håller dom på svältgränsen?

#3 Om svaret på frågan i punkt #2 är nej så gå tillbaka till butiken och be om mer detaljerade uppgifter om ditt vatten, så kan säkert någon här hitta något att ta på.

#4 Visa bilder, bra bilder säger mer än tusen ord.
#26 - 31 oktober 2008 03:21
:d
erik... skrev:
när man har en fluval4+ och så mycket fisk, filtret bäckar igen rätt snart.

Om "specialsaltet" heter ektozon kan du när det tar slut om du är nöjd med det spara bruksanvisningen och förpackningen, fyll på den med enklaste och billigaste bordssalt du kan hitta, det är praktiskt taget samma sak.

Så jag tycker alltså:

#1 kolla efter utstående fjäll på dina kvarvarande fiskar, ta bort individer som har det.

#2 fundera på matningen, kan det vara så att du håller dom på svältgränsen?

#3 om svaret på frågan i punkt #2 är nej så gå tillbaka till butiken och be om mer detaljerade uppgifter om ditt vatten, så kan säkert någon här hitta något att ta på.

#4 visa bilder, bra bilder säger mer än tusen ord.

Jo, saltet är ektozon, men isåfall måste det vara salt utan jod ellerhur?

#1. Har kollat noga efter några fjällande fiskar, men det finns inte.

#2. Jag ger dom mat 1gång/dag, och de får så pass mycket som de kan äta under en minut.

#3. De testade ungefär 8 tester tror jag, sen vet jag inte vilka det var exakt. Men ägaren sa att värdena var superbra, kanske lite på gränsen vad det gällde nitrit, men annars var allt superbra. Men de med nitriten tyckte inte han skulle vara nått problem.
#27 - 31 oktober 2008 16:13
Erik... skrev:

tillsammans med en hel del annan fisk, i ett akvarium på drygt 200 liter, med en fluval4+ som enda filtrering,

när man har en fluval4+ och så mycket fisk, filtret bäckar igen rätt snart.

#1 Kolla efter utstående fjäll på dina kvarvarande fiskar, ta bort individer som har det.

#2 Fundera på matningen, kan det vara så att du håller dom på svältgränsen?

#3 Om svaret på frågan i punkt #2 är nej så gå tillbaka till butiken och be om mer detaljerade uppgifter om ditt vatten, så kan säkert någon här hitta något att ta på.

Så angående filtret, tycker du jag borde skaffa ett med större kapacitet?

Saltet är ektozon, men isåfall om jag byte ut det mot ett vanligt, det måste väl vara utan jod antar jag?

#1 Inga fiskar har fjäll som står ut osv, har kollat ordentligt:)

#2. Vad de gäller matningen så ger jag dem mat 1gång/dag, och de får så mycket de kan äta upp på en minut.

#3. Hmm de testade upp emot 8 olika värden, de var alla jättebra enligt ägaren, de enda som var LITE på gränsen var nitriten, men han tyckte inte att jag behövde åtgärda det.

Tack för hjälpen, uppskattar det verkligen
#28 - 31 oktober 2008 16:14
3 guppy skrev:
Pröva att öka vattenbytet till kanske 50-65 liter att byta ut. Skär ner på filter-tvätten. Det gör så att nytto och stabilitetsbakterier försvinner. Så det kanske räker att göra var 3e eller 4e vecka. Köp bara fiskar med god kvalité och köp ALDRIG en fisk ur ett akvarie där det finns andra fiskar som är sjuka. Lycka Till! :)

Tack för tipsen, ska tänka på det i fortsättningen.:D
#29 - 31 oktober 2008 21:08
Natalia skrev:
Så angående filtret, tycker du jag borde skaffa ett med större kapacitet?

Saltet är ektozon, men isåfall om jag byte ut det mot ett vanligt, det måste väl vara utan jod antar jag?

#1 Inga fiskar har fjäll som står ut osv, har kollat ordentligt:)

#2. Vad de gäller matningen så ger jag dem mat 1gång/dag, och de får så mycket de kan äta upp på en minut.

#3. Hmm de testade upp emot 8 olika värden, de var alla jättebra enligt ägaren, de enda som var LITE på gränsen var nitriten, men han tyckte inte att jag behövde åtgärda det.

Tack för hjälpen, uppskattar det verkligen

Angående jodberikat salt så är det en vanlig missuppfattning, så du är i gott sällskap Azur reder ut begreppen i den här gamla tråden:
http://www.zoopet.com/forum/archive/index.php/t-55871.html

Du följer alltså rätt vanligt råd vad gäller utfodring, jag tror det är där vi har grunden till problemet, och då låter det inte orimligt med testresultaten heller.

Eftersom du bara haft akvariet i 5 månader kanske du till och med vet eller kan ta reda på hur mycket foder som gått åt, kan vara intressant att jämföra lite.

Du kan prova att mata lite lite i taget så länge fiskarna äter någorlunda ivrigt, sen tar du ungefär halva den mängden, och delar upp den på två matningar om dagen, så tror jag att du kommer till en lämpligare foderstat.

Nitrithalten ska vi inte heller glömma, särskilt inte om det visar sig att jag har rätt i min gissning om att du behöver öka utfodringen. Fortsätt med saltet, tillsvidare, det minskar nitritens syreupptagningshämmande effekt på fiskarna, om det har någon annan positiv effekt i det här fallet vet jag inte. Gör täta delvattenbyten.

Ja, jag tycker definitivt att du ska skaffa ett filter till, gärna ett så stort ytterfilter som du kan tänka dig, de är tyvärr rätt dyra.

Sen är det även så att filterbakterierna "förbrukar" alkalinitet när de "bryter ner" kväveföreningarna. Har man ett kranvatten hårt, basiskt kranvatten eller lite fisk brukar man klara sig med rimliga vattenbyten utan filtret slutar fungera som det ska på grund av att alkaliniteten sjunker för lågt, allting förklaras rät bra fast på engelska i den här pdf:en
http://www.aquanic.org/publicat/usda_rac/efs/srac/282fs.pdf
Vad du kan göra om du inte har ett hårt basiskt vatten eller inte vet, är att tillsätta kalk, gärna i form av snäckskalskross avsett för kalktillskott till burfåglar eller höns. Bäst effekt får det om man stoppar det i filtret, vilket man har utrymme för i de flesta större ytterfilter, annars kan man helt sonika lägga det på botten någonstans i akvariet där det inte syns/stör. Man kan också använda finkrossade äggskal, men om du har mjukt kranvatten bör du använda flera deciliter kalkkross, och det blir väldigt många äggskal.
#30 - 1 november 2008 23:24
Uppdatering

Ytterligare två platysar har dött nu. En igår och en idag. Den första hade inga yttre tecken på att hon skulle dö, den andra flämtade mycket vid ytan innan hon dog. Så efter alla åtgärder jag gjort, vad behöver jag göra nu? Delvattenbyte, nytt vattentest, medicinera för något?

Snälla hjälp[:(]
#32 - 2 november 2008 19:37

Djuraffären har testat alla vattenvärden redan.
#33 - 2 november 2008 19:45
Har börjat se en skada på en utav fiskarna, vill lägga upp en bild, men hur gör jag? Jag försöker men det går verkligen inte. Blir smått frustrerad

Annons