Så angående filtret, tycker du jag borde skaffa ett med större kapacitet?
Saltet är ektozon, men isåfall om jag byte ut det mot ett vanligt, det måste väl vara utan jod antar jag?
#1 Inga fiskar har fjäll som står ut osv, har kollat ordentligt:)
#2. Vad de gäller matningen så ger jag dem mat 1gång/dag, och de får så mycket de kan äta upp på en minut.
#3. Hmm de testade upp emot 8 olika värden, de var alla jättebra enligt ägaren, de enda som var LITE på gränsen var nitriten, men han tyckte inte att jag behövde åtgärda det.
Tack för hjälpen, uppskattar det verkligen
Angående jodberikat salt så är det en vanlig missuppfattning, så du är i gott sällskap Azur reder ut begreppen i den här gamla tråden:
http://www.zoopet.com/forum/archive/index.php/t-55871.html
Du följer alltså rätt vanligt råd vad gäller utfodring, jag tror det är där vi har grunden till problemet, och då låter det inte orimligt med testresultaten heller.
Eftersom du bara haft akvariet i 5 månader kanske du till och med vet eller kan ta reda på hur mycket foder som gått åt, kan vara intressant att jämföra lite.
Du kan prova att mata lite lite i taget så länge fiskarna äter någorlunda ivrigt, sen tar du ungefär halva den mängden, och delar upp den på två matningar om dagen, så tror jag att du kommer till en lämpligare foderstat.
Nitrithalten ska vi inte heller glömma, särskilt inte om det visar sig att jag har rätt i min gissning om att du behöver öka utfodringen. Fortsätt med saltet, tillsvidare, det minskar nitritens syreupptagningshämmande effekt på fiskarna, om det har någon annan positiv effekt i det här fallet vet jag inte. Gör täta delvattenbyten.
Ja, jag tycker definitivt att du ska skaffa ett filter till, gärna ett så stort ytterfilter som du kan tänka dig, de är tyvärr rätt dyra.
Sen är det även så att filterbakterierna "förbrukar" alkalinitet när de "bryter ner" kväveföreningarna. Har man ett kranvatten hårt, basiskt kranvatten eller lite fisk brukar man klara sig med rimliga vattenbyten utan filtret slutar fungera som det ska på grund av att alkaliniteten sjunker för lågt, allting förklaras rät bra fast på engelska i den här pdf:en
http://www.aquanic.org/publicat/usda_rac/efs/srac/282fs.pdf
Vad du kan göra om du inte har ett hårt basiskt vatten eller inte vet, är att tillsätta kalk, gärna i form av snäckskalskross avsett för kalktillskott till burfåglar eller höns. Bäst effekt får det om man stoppar det i filtret, vilket man har utrymme för i de flesta större ytterfilter, annars kan man helt sonika lägga det på botten någonstans i akvariet där det inte syns/stör. Man kan också använda finkrossade äggskal, men om du har mjukt kranvatten bör du använda flera deciliter kalkkross, och det blir väldigt många äggskal.