Massdös

#1 - 23 februari 2008 08:36
[FONT=Tahoma][COLOR=purple]Jag har lånat ett yngelakvarium på 25 lite som jag har haft en tidigare kull i men igår kväll så upptäckte jag döda yngel i det ca 2o st av mina 54, blev jätte orolig och trodde att det var för varmt så jag bytte ut ca 20 % av vattenet mot lite svalare sedan så såg de fortfarande inte särsklit pigga ut så jag stog och kämpade halva natten med att jag upp alla ynglerna och lägga dom i ett litermått eller vad det heter det rymme en liter i varge fall. Just nu ligger det och flyter i stora karet men jag vet inte vad jag ska göa med det lilla och hur.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Tahoma][COLOR=purple]Funderat på att ta akvarie vattenfrån stora karet.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Tahoma][COLOR=purple]Något jag borde nämna är att jag inte har någon pump i lillkartet eftersom vi bara har en och den är för stark.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Tahoma][/FONT]
[FONT=Tahoma][COLOR=purple]tacksam för snabba svar// Bessa [:-90][/COLOR][/FONT]
#2 - 23 februari 2008 09:46
Det är en begränsad mängd vatten med ganska många yngel i... Det innebär naturligtvis problem om man inte har någon form av cirkulation och filtrering i det.

Det blir lätt syrebrist, vattnet blir snart dåligt och måste bytas delvis , troligtvis på daglig, basis. Det kan fungera om du har bra med växtlighet i karet, men jag antar att så inte är fallet.
#3 - 23 februari 2008 15:48
Duuuh! ingen pump... go figure[xx(][:o)]
#4 - 23 februari 2008 16:24
[FONT=Tahoma][COLOR=purple]JAg har bara lånat det karet av en kompis men nu så tänker jag lämmna tillbax de och köpa ett eget lite MED PUMP wow!!! just nu så har jag ynglerna i en lite yngelbox i stora karet och lite av den stora starka strömen blåser på dom :)[/COLOR][/FONT]
#5 - 23 februari 2008 18:18
Så, vad var egentligen din fråga?
#6 - 24 februari 2008 13:17
[FONT=Tahoma][COLOR=purple]Hur jag ska göra för att imnte alla fiskarna ska dö[/COLOR][/FONT]
#7 - 24 februari 2008 14:31
Den frågan har du ju redan listat ut genom att låta dina kvarvarande yngel husera i yngelkassen..
#8 - 24 februari 2008 14:48
Dom dör ändååå
#9 - 24 februari 2008 15:26
Skaffa en pump...
#10 - 25 februari 2008 01:11
Ikeas förvaringslådor fungerar bra som odlingsakvarium och sätter ett par plast lock från kakburkar i bottengrus så att vattenström blir lite mildare, trots att man har en stark pump i karet. altså du ska kunna styra vattenströmsrikning, vilket i sintur bildas det lite lugnare områd för yngel. Jag har haft ett tillfälle att kampfiskarna började leka i ett odlingskar för malarna då jag var tvungen att göra avbalkning för dem tills leken var över. Då kunde jag flyta hane och skumbo till ett annat kar för kampfiskar. Det funkade vid detta tillfälle iaf.

Annons