Massmord(?) på Kardinaltetror!

#1 - 10 mars 2007 09:22
Har haft tetror de senaste tio åren och är uppväxt med akvarier där tetror var en naturlig del men jaghar aldrig varit med om något liknande... :confused:

Som några av er kanske vet så köpte jag 30 så kallade "stora" Kardinaltetror igår kväll. Skalarerna var väl inte helt överens om hurvida tetrorna var stora fiskar eller små mumsbitar. :rolleyes:

Skalarerna attackerade påsen direkt när jag lade i den för att de skulle få samma temperatur. :eek: Två utav dem dog i påsen inom loppet av några få minuter medan jag höll på att skopa in de andra (köpte fiskar till två olika kar igår så det var 6st påsar att hålla koll på).

Såg en liten tunn stackare bli slukad i ett stycke av en av skalarerna! [:-9] Och jag misstänkre att någon mer fick sätta livet till den första timmen, detta trots att skalarerna fick mat tre gånger innan de nya invånarna visade upp sig.

När vi vaknade i morse och tände upp karet låg det döda Kardinaltetror lite varstans på bottnen. [:-87] Flera av dem saknade huvuden medan en annan saknade allt utan huvudet. Totalt 14st döda, alla tuggade på men ingen uppäten, är inte det märkligt? Gibbo. och L-malen jag köpte samtidigt verkar må bra och jag flyttade över 20st fullvuxna Kardinaler igår kväll innan jag släppte i de nyinköpta, samtliga av dem mår bra.

pH 7.0, temp. 25, nitrit <0.3 ... men ändå känns det som om det är något annat än bara de glupska skalarerna som är boven i det här dramat. Om det inte är så att de har stressat eller skrämt ihjäl dem?

Hmmm trist men samtidigt en intressant gåta. Av mitt stim på 50 tetror igår återstår kanske drygt 30 (varav 20 är fullvuxna). En av de mindre ser lite slö ut och simmar långsammare än de andra så där är väl bara en tidsfråga men alla de andra verkar må bra.
#2 - 10 mars 2007 09:49
Låter som skalarerna. Fisk som är för stor att sväljas hel biter de itu.
Du kan kallt räkna med att förlusterna fortsätter, tills du bara har en eller ett par fruktansvärt försiktiga och misstänksamma kardinaler kvar - av nån anledning brukar det alltid finnas nån "extrem överlevare" i stim som utsätts för såna här attacker.
#3 - 10 mars 2007 10:16
Har väl i princip dragit samma slutsats somdig Azur men jag hoppades på ett annat svar. ;)

Så antagligen har skalarerna attackerat tetra-stimmet under natten då tetrorna gått ner i "dvala" ?

Suck...är ju inte speciellt lätt att få tag på stora kardinaler men jag kan ju inte fortsätta att mata skalarerna med små fisk för flera hundra kronor. :(
#4 - 10 mars 2007 13:42
tråkigt:/ tycker du ska håva upp resternade levande fiskar och sätta de i ett lungt akvarie.
#5 - 10 mars 2007 13:55
lenis3 skrev:
tråkigt:/ tycker du ska håva upp resternade levande fiskar och sätta de i ett lungt akvarie.

Jo det kan man ju tycka men även jag har en begränsad tillgång på akvarium och tro mig, de har det betydligt bättre hos Skalarerna än vad de skulle ha hos Malawicikliderna! ;)
#6 - 10 mars 2007 16:51
Ytterligare ett par Kardinaler som har dött under dagen! Inga av de fullvuxna utan bara av de jag köpte igår. De saknar bitmärken helt och hållet och Skalarerna är inte framme och nafsar på dem förrän de redan är döda eller döende.... Förstår inte vad som händer!? :confused:
#7 - 10 mars 2007 16:52
Av de 30 jag köpte igår kväll återstår färre än 10... :eek:
#8 - 10 mars 2007 22:14
kanske blir grymt stressade av scalarerna?
#9 - 11 mars 2007 08:01
lenis3 skrev:
kanske blir grymt stressade av scalarerna?

Misstänker det... Får nog invänta att växterna tagit sig bättre och ger ett bättre skydd innan jag köper fler.

(Har liksom bestämt mig att jag skall ha Kardinaltetror, det har ju faktiskt gått bra förut! Tetrorna o skalarerna har växt upp ihop och de vuxna tetrorna har vi haft tre år.)

Inga tecken alls på jakt igår kväll eller idag på morgonen. Var dock en som hade fått sättalivet till under natten. Låg en halv tetra på botten när jag tände imorse. :(

Dyrt Skalarfoder....
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 11 mars 2007 19:22
Jag har försökt med skalarer och kardinaltetror några gånger eftersom jag gillar bägge fiskarna - tyväerr har det alltid förr eller senare slutat med att kardinalerna blivit uppätna
#11 - 11 mars 2007 20:45
Det är väl inte helt otroligt att när de växer upp tillsammans är det inga större problem. Men när du släpper ner mindre kardinaltetror som inte hittar i karet utan nog irrar runt en del. Då väcks scalarens jaktinstinkt. Du kan inte flytta scalarerna ett tag tills de tetror som är kvar har vuxit till sig lite mer och boat in sig i karet? Men det låter som dyrt levandefoder, det gör det.
#12 - 12 mars 2007 16:44
Jag har försökt med skalarer och kardinaltetror några gånger eftersom jag gillar bägge fiskarna - tyväerr har det alltid förr eller senare slutat med att kardinalerna blivit uppätna

NEJ Kjell! :eek: Det är ju nu du skall komma med lösningen!? "Jo jag minns hur jag gjorde 1979, om du gör så här och så här så kommer allting att bli bra..." ??? ;)
#13 - 12 mars 2007 17:02
Sonja skrev:
Det är väl inte helt otroligt att när de växer upp tillsammans är det inga större problem. Men när du släpper ner mindre kardinaltetror som inte hittar i karet utan nog irrar runt en del. Då väcks scalarens jaktinstinkt.

Jo det är väl så att det fungerat bra tidigare tack vare att de har växt upp tillsammans. Skalarerna var ju betydligt mindre då och i takt med att de har växt har även Kardinaltetrorna växt. Faktum är att jag aldrig sett dem jaga varandra tidigare.

Sonja skrev:
Du kan inte flytta scalarerna ett tag tills de tetror som är kvar har vuxit till sig lite mer och boat in sig i karet?

Flytta scalarerna? Du menar köpa ett nytt akvarium i 3-400 liters klassen, inreda med en BTN-bakgrund och låta skalarerna bo där? :rolleyes: Jo, jag skall genast fråga frun i huset, det kommer säkert att bli uppskattat?! :p

Sonja skrev:
Men det låter som dyrt levandefoder, det gör det.

Jo lite i dyraste laget... Du kan vill ha några "snälla" inneboende i dina räkkar Sonja? Bara ett år eller två till Kardinalerna växt till sig! ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 12 mars 2007 17:35
S_sund skrev:
NEJ Kjell! :eek: Det är ju nu du skall komma med lösningen!? "Jo jag minns hur jag gjorde 1979, om du gör så här och så här så kommer allting att bli bra..." ??? ;)

Tyvärr har det till slut alltid slutat på samma sätt. Visst har jag låtit dom växa upp ihop och det har funkat hur bra som helst hur länge som helst tills
.... jag åkt på semester och matningen har blivit sporadisk och någon skalar råkar få för sig att testa om dom däringa färgglada kompisarna är ätbara och det var dom ju och sedan går det snabbt när väl begäret väckts
.... jag råkat släppa ner några andra småfiskar eller kanske någon annan fisk har lekt och gett yngel. Dessa nykomlingar betraktas som mat och när väl tanken är väckt så är steget till att också testa kardinalerna inte långt
#15 - 12 mars 2007 22:53
S_sund skrev:

Jo lite i dyraste laget... Du kan vill ha några "snälla" inneboende i dina räkkar Sonja? Bara ett år eller två till Kardinalerna växt till sig! ;)

Det är väl bara att trycka ner dom i något av mina 18-literskar ;) Eller kanske i 120-literburken med Crystal red. Då kanske dom möjligen kan vända sig lite ;)
#16 - 12 mars 2007 23:04
Det där kan vara en ide för folk med begränsad yta, köpa småfisk och låta dom växa till sig för att kränga vidare sen till exempelvis skalarfolk,,
#17 - 12 mars 2007 23:20
jolon skrev:
Det där kan vara en ide för folk med begränsad yta, köpa småfisk och låta dom växa till sig för att kränga vidare sen till exempelvis skalarfolk,,

Huuu då ;)
#18 - 13 mars 2007 08:16
Aj aj...vilken soppa. Man kan ju tycka att Kjell med flera skulle ha ett visst ansvar och förvarnat mig? ;)

Skämt åsido så är det bara 22st Kardinaler kvar. 20 stora och 2mindre, med andra ord har skalarerna ätit upp 28(!) tetror inom loppet av ett par dagar. :( Än så länge inga tecken på att de ger sig på de fullvuxna men det är kanske bara en tidsfråga?

Verkar ju helt enkelt som om man får köpa ett kar till och placera om Kardinalerna :rolleyes: . Frågan är ju då vad man skall ha ihop med Skalarerna istället? Vill ju ha något som tillför lite färg i karet, en sydamerikansk stimfisk som inte blir uppätet så fort den stoppar ner fenorna i karet?
#19 - 13 mars 2007 09:32
Blir inte scalarerna stimulerade av all fin levandefoder och börjar leka nu ;)
#20 - 13 mars 2007 10:28
Sonja skrev:
Blir inte scalarerna stimulerade av all fin levandefoder och börjar leka nu ;)

Det hade ju faktiskt varit lite tröst i eländet men de visar faktiskt inga sådana tendenser alls. Det är väl det minsta man kan begära efter att ha bjudit dem på en sådan brakmiddag? :(

...men nu vill de väl ha räkor till efterätt också? ;)
#21 - 13 mars 2007 11:01
Tror jag inte alls [:P]
#22 - 13 mars 2007 11:07
Oj nu ropar skalarerna ifrån karet? :eek:

"Vill vill flytta till Stockholm och äta räkor till middag varje dag!" ;)
#23 - 13 mars 2007 11:19
S_sund skrev:

Och jag hör kräftorna hojta: "Ta hit dom där scalarerna så gör vi sushi av dom... chop, chop bara" ;)
#24 - 13 mars 2007 12:46
S_sund skrev:
Verkar ju helt enkelt som om man får köpa ett kar till och placera om Kardinalerna :rolleyes: .

Ånej, vilken otur...! ;) :D

S_sund skrev:

Sonja skrev:
Och jag hör kräftorna hojta: "Ta hit dom där scalarerna så gör vi sushi av dom... chop, chop bara" ;)

Suck, vilka sjuka människor det finns här på Zoopet...! :D
#25 - 13 mars 2007 12:48
S_sund skrev:
Frågan är ju då vad man skall ha ihop med Skalarerna istället? Vill ju ha något som tillför lite färg i karet, en sydamerikansk stimfisk som inte blir uppätet så fort den stoppar ner fenorna i karet?

Jag har funderingar i samma banor, Colombiatetran blir ju tillräckligt stor för att inte slinka ner i gapet på scalarer och den tillför definitivt färg i karet. Frågan är bara om Colombiatetran låter bli scalarernas fenor?
#26 - 13 mars 2007 12:56
Alla höga tetror borde väl funka, som citrontetra, rosentetra mm?
#27 - 13 mars 2007 12:57
Bara man lyckas hitta dom fullvuxna i butiken så ;)
#28 - 13 mars 2007 12:58
Nitra98 skrev:

Suck, vilka sjuka människor det finns här på Zoopet...! :D

Förstår inte alls vad du menar :rolleyes:
#29 - 13 mars 2007 14:05
Sonja skrev:
Förstår inte alls vad du menar :rolleyes:

Näää... Inte jag heller :rolleyes:

Skall utfodra mina sjuka barn lite snabbt (VAB idag) sedan skall det läsas på om stora, höga tetror.... som säljs fullvuxna :p
#30 - 13 mars 2007 16:09
Finns en sort som heter kilfläckstetra också. Den har jag haft och dels tycker jag den var fin, dels så var den rätt lugn och stimmade rätt bra. I alla fall hos mig. Iofs stimmar nog vem som helst om dom hamnar hos dina kanibalscalarer ;)
#31 - 13 mars 2007 18:08
Sonja skrev:
Finns en sort som heter kilfläckstetra också. Den har jag haft och dels tycker jag den var fin, dels så var den rätt lugn och stimmade rätt bra. I alla fall hos mig. Iofs stimmar nog vem som helst om dom hamnar hos dina kanibalscalarer ;)

Kilfläckstetra? Inte Kilfläcksrasbora? Tack, får kolla på det. :)

Har legat i sängen en stund och spanat in akvariumet. Ett otroligt vackert stim med Kardinaltetror (även om det är i minsta laget). De håller ihop exemplariskt i stimmet och om en tetra svänger följer samtliga efter direkt! Fast det är klart, om man vet att man blir uppäten om man simmar iväg ensam så stannar man nog rätt nära kompisarna? [:-132]
#32 - 13 mars 2007 19:08
Här är den, kilfläckstetra. Men den har lite mer färg än blekisen på bilden ;)

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=440

Ser att det står lite fel i beskrivningen, lykttetra på ett ställe. Dom är lite lika, men jag tycker kilfläcken är snyggare när det gäller dom här två.
Fast citrontetra, ordentligt utfägad, är en riktig snygging :)
#33 - 15 mars 2007 09:06
Hemma i sjukstugan idag också vilket ger tid till att fördjupa sig i vad som inom familjen numera kallas för "Tetra-problemet"! ;)

Håller på och tittar på nya alternativa tetror. Lutar väl åt att Kardinaltetrorna (21st idag) får flytta en trappa ner till våra Gurami och Sebrafiskar (och vips sprack drömmen om ett Asien-kar)

Citrontetrorna passar inte alls färgmässigt i Sydamerika-karet. De kommer att försvinna mot bakgrunden och sanden är jag rädd. Kilfläckstetrorna var i och för sig vackra men känns som en blek ersättning mot Kardinaltetrorna.

Funderade på Rosentetrorna men gillar inte det där lite genomskinliga som gör att man ofta ser ryggraden :(

Vad tror ni om Briljanttetror? http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=462

För övrigt har Skalarerna snart ätit av skotten på alla nyinköpta växter och de har nafsat så på den nyinförskaffade Pleccon (drygt 10cm lång) så att de vackra stora ryggfenan och stjärtfenan är alldelles fransiga.

Snart kommer det nog ut en annons här på Zoopet, "6st stora, mätta skalarer söker nytt hem". :rolleyes:
Hotade dem imorse att om de inte sköter sig byts de ut mot discusar! :p
#34 - 15 mars 2007 09:11
Dom är riktigt, riktigt snygga och blir stora. Men dom har rätt flaxiga fenor, kanske kan trigga scalarerna extra mycket?
#35 - 15 mars 2007 09:14
Varför inte Colombiatetra? Den har rött och blått och blir tillräckligt stor. Enligt en akvariebutik har de satt upp ett kar med just scalarer och Colombiatetror åt ett företag och det ska tydligen funka bra. Colombiatetrorna klarar sig och scalarernas fenor får vara ifred.
#36 - 15 mars 2007 13:44
problem

Inte för att förringa problemet, men kan meddela att det har blivit flera
asgarv:D :D :D när jag har följt denna tråd. Tycker mycket synd om dina tetror, men den tetran som du själv föreslog tyckte jag var mycket vacker
MVH/kkk
#37 - 16 mars 2007 08:14
Att bjuda på ett och annat asgarv tillhör min service här på Zoopet ;)
Började med att håva upp de överlevande Kardinalerna igår och flyttade ner dem till Gurami-karet. Insåg att de bara var 21st nu... :(
Fick med alla utom tre, inte så lätt att håva upp snabba tetror i ett möblerat 400-kar med massor av nyplanterade växter.

Eftersom hela familjen ändå bara låg hemma med hög feber och tyckte synd om sig själv igår med så drog vi runt lite i Göteborg. [:I] Vi kände att vi behövde komma utanför dörrarna lite.

Hämtade bla nya BTN-bakgrunden till nya Malawi-karet och köpte även några Cory. Melini och ett nytt stim tetror till SydAmerika-karet. Hittade fina Briljant/Diamant-tetror men tror inte att de hade gjort sig riktigt i karet. Väldigt vackra dock. Istället införskaffades 30st Nättetror! :D

Skalarerna är inte speciellt snälla mot dem det kan man inte påstå (frun säger att hon slänger ut ligisterna snart [B)] ) men tetrorna är dels större än deras tidigare mumsbitar, dels snabbare och de håller ihop stimmet hela tiden. Tror inte det är någon risk att någon blir uppäten men möjligtvis att de stressar ihjäl tetrorna? :confused:

De nya cory.-malarna stjäl dessutom en del uppmärksamhet. Den största skalarern verkar dessutom ha fått nog, det var han som fick en kardinaltetra på tvären i halsen häromdagen. Kul att någon av dem har lärt sig sin läxa. :p

Blev inte samma färgprakt med 30-Nättetror som med 50-kardinaltetror men jag tycker det blev rätt så vackert ändå. Ser jag bara att det fungerar bra nu så kan man ju utöka stimmet om ett par veckor (efter att köpt levandefoder för 450kr så tar jag det lite lugnt med tetra-inköpen) [xx(]
#38 - 16 mars 2007 08:34
Nättetror har en kompis till mig haft och dom är snygga också, även som fullstora. Dom är stora dom med, och stimmar bra, simmar rätt högt i karet har jag för mig. Det där tror jag kan funka... ett tag i alla fall ;)
Vad är det för fäg på scalarerna?
#39 - 16 mars 2007 09:22
Sonja skrev:
Nättetror har en kompis till mig haft och dom är snygga också, även som fullstora. Dom är stora dom med, och stimmar bra, simmar rätt högt i karet har jag för mig. Det där tror jag kan funka... ett tag i alla fall ;)

Vad är det för fäg på scalarerna?

"kan funka...ett tag" Tack för stödet Sonja! :rolleyes:
Jo de är vackra och simmar uppe i ytan nästan hela tiden. Verkar gilla att simma mot strömmen vid utblåset, får kämpa hårt för att ta sig fram där de är som mest strömt! :)

Skalarerna är 1 randig (orginal färg?), egen odling och är sju år gammal! De resterande 5st är svarta (ca 3år). De är stora (med rejäla gap), ett par lade rom varannan vecka undernästan 6månader men de lyckades aldrig befrukta rommen. En av hanarna är dessutom blind på ena ögat efter ett rejält slagsmål om flickornas uppmärksamhet.
#40 - 16 mars 2007 09:59
S_sund skrev:
"kan funka...ett tag" Tack för stödet Sonja! :rolleyes:

Jo de är vackra och simmar uppe i ytan nästan hela tiden. Verkar gilla att simma mot strömmen vid utblåset, får kämpa hårt för att ta sig fram där de är som mest strömt! :)

Skalarerna är 1 randig (orginal färg?), egen odling och är sju år gammal! De resterande 5st är svarta (ca 3år). De är stora (med rejäla gap), ett par lade rom varannan vecka undernästan 6månader men de lyckades aldrig befrukta rommen. En av hanarna är dessutom blind på ena ögat efter ett rejält slagsmål om flickornas uppmärksamhet.

Äsch, haka inte upp dig på hur jag uttrycker mig ;) Det är för jag inte klarar av att luras/ljuga alls. Skulle jag skriva att tetrorna kommer att klara sig så svamlar jag bara eftersom jag inte vet [:-79]
Men jag tror faktiskt att det kanske kan funka... ett tag ;)

Jag kommer ihåg det där med att dom gärna stimmade i pumpens utblås också. Dom var rätt tåliga också och blev gamla.
tror att deras färg/teckning är snygg mot scalarernas färger. Lite lika liksom.
#41 - 16 mars 2007 11:56
Sonja skrev:
Äsch, haka inte upp dig på hur jag uttrycker mig ;) Det är för jag inte klarar av att luras/ljuga alls. Skulle jag skriva att tetrorna kommer att klara sig så svamlar jag bara eftersom jag inte vet [:-79]

Men jag tror faktiskt att det kanske kan funka... ett tag ;)

Tar dig alltig bokstavligt på orden. Tror jag skall samla ihop alla resterna, en udda samling fiskar plus ett par ligister till skalarer och lägga allihop i en hink med skylten "Att skicka till Sonjas räkkar" ;)

Och till alla som just satte fredags kaffet i halsen, jo jag må vara hemma och vara febrig men NEJ jag skall inte skicka en hink fisk till Stockholm, jag råkar bara tillhöra den ironiska generationen. :p
#42 - 16 mars 2007 12:26
Fisksoppa till räkorna :D
#43 - 16 mars 2007 16:22
Mamma Mia skrev:
Fisksoppa till räkorna :D

Nu har ni allt gaddat ihop er eller? ;)

:D :D :D
#44 - 16 mars 2007 22:28
S_sund skrev:
Nu har ni allt gaddat ihop er eller? ;)

:D :D :D

Japp, vi räknördar i fjollträsk håller ihop :D
#45 - 30 mars 2007 22:33
Ähum... Vargtetror skulle nog inte vara så rädda för scalarerna, tror jag? :rolleyes:

Annons