Hejsan hoppsan!
Jag har en gammal bakgrund i svart, ca 0,5-1 cm tjock plast som är lite naturhärmande bubblig på framsidan.
Jag har funderat på att silicona på sand, grus och mindre stenar på den. Sedan skulle jag luta den mot bakrutan med underkanten ca 10-15 cm ut från bakre, undre långsidan och överkanten 3-4 cm ut från bakre, övre långsidan. Längs sidorna och botten skulle jag silicona fast den mot akvarieglaset. På så sätt skulle det bli ett trekantigt utrymme bakom bakgrunden där jag kunde få plats med insuget till ytterfiltret och doppvärmaren. Om jag dessutom låter sanden slutta upp mot denna lutande yta har jag tänkt mej att intrycket skulle bli likt en naturlig, sluttande strandbank i en bäck. Jag skulle dessutom ha ett antal alrötter som ser ut att komma uppifrån, från ett strandnära träd och fortsätta ned i sanden, som om vattnet har sköljt fram dem.
Här är en bild från kortsidan av vad jag har tänkt mej: (ja, jag vet :p )
[ATTACH]3418[/ATTACH]
Mina frågor är följande:
1. Räcker det med ett hål i bakgrunden för insugning av vatten till ytterfiltret eller behövs fler hål och i så fall till vad?
2. Var ska hålet sitta i förhållande till ytterfiltrets insug?
3. Kan jag göra någon sorts förfilter runt ytterfiltrets insug för att dels utnyjja utrymmet och dels förbättra effekten på filtret ytterligare?
4. Värmer doppvärmaren vattnet i hela akvariet trots att den är bakom bakgrunden?
5. Hur ska jag göra med den öppning som blir upptill, mellan bakgrunden och bakre glaset på akvariet? Den måste ju vara där för att doppvärmaren och insuget till ytterfiltret ska kunna gå ned där men jag vill förhindra att fiskar ska kunna ta sig in dit!
Hoppas att alla ni snälla duktiga akvarister som vanligt ska kunna svara på mina frågor!!! :D