Massor av frågor om bakgrund med vatten bakom!!!!

#1 - 19 juli 2006 10:29
Hejsan hoppsan!

Jag har en gammal bakgrund i svart, ca 0,5-1 cm tjock plast som är lite naturhärmande bubblig på framsidan.

Jag har funderat på att silicona på sand, grus och mindre stenar på den. Sedan skulle jag luta den mot bakrutan med underkanten ca 10-15 cm ut från bakre, undre långsidan och överkanten 3-4 cm ut från bakre, övre långsidan. Längs sidorna och botten skulle jag silicona fast den mot akvarieglaset. På så sätt skulle det bli ett trekantigt utrymme bakom bakgrunden där jag kunde få plats med insuget till ytterfiltret och doppvärmaren. Om jag dessutom låter sanden slutta upp mot denna lutande yta har jag tänkt mej att intrycket skulle bli likt en naturlig, sluttande strandbank i en bäck. Jag skulle dessutom ha ett antal alrötter som ser ut att komma uppifrån, från ett strandnära träd och fortsätta ned i sanden, som om vattnet har sköljt fram dem.

Här är en bild från kortsidan av vad jag har tänkt mej: (ja, jag vet :p )
[ATTACH]3418[/ATTACH]
Mina frågor är följande:
1. Räcker det med ett hål i bakgrunden för insugning av vatten till ytterfiltret eller behövs fler hål och i så fall till vad?
2. Var ska hålet sitta i förhållande till ytterfiltrets insug?
3. Kan jag göra någon sorts förfilter runt ytterfiltrets insug för att dels utnyjja utrymmet och dels förbättra effekten på filtret ytterligare?
4. Värmer doppvärmaren vattnet i hela akvariet trots att den är bakom bakgrunden?
5. Hur ska jag göra med den öppning som blir upptill, mellan bakgrunden och bakre glaset på akvariet? Den måste ju vara där för att doppvärmaren och insuget till ytterfiltret ska kunna gå ned där men jag vill förhindra att fiskar ska kunna ta sig in dit!

Hoppas att alla ni snälla duktiga akvarister som vanligt ska kunna svara på mina frågor!!! :D
#2 - 19 juli 2006 12:20
5an kan jag svara på!
Ett enkekt sätt att förhindra att fiskar kommer in bakom bakgrunden är att sätta skumplastfilter mellan bakgrunden och glaset :) Klipp större bitar än vad det är där emellan, då sitter de bra! :) Det är ju då också lätt att ta bort, om du måste upp med doppvärmaren eller insuget :)
#3 - 19 juli 2006 13:30
Jag har själv massa liknade frågor i en annan tråd..

4an kan jag svara på.
Ja om vattnet cirkulerar runt, alltså kommer det vattnet bakom bakrunden komma till framsidan.
#4 - 19 juli 2006 20:01
[quote=Lubbe]5an kan jag svara på!
Ett enkekt sätt att förhindra att fiskar kommer in bakom bakgrunden är att sätta skumplastfilter mellan bakgrunden och glaset :) Klipp större bitar än vad det är där emellan, då sitter de bra! :) Det är ju då också lätt att ta bort, om du måste upp med doppvärmaren eller insuget :)[/quote]

Smaaaaaaart! :D
#5 - 19 juli 2006 20:04
[quote=Fiddan]4an kan jag svara på.
Ja om vattnet cirkulerar runt, alltså kommer det vattnet bakom bakrunden komma till framsidan.[/quote]

Jooo men.... är det inte slöseri med värmarens energi om det varma vattnet bakom bakgrunden ska ta omvägen genom ytterfiltret innan det kommer ut i resten av akvariet? Eller fungerar det inte så? :confused:
#6 - 19 juli 2006 22:13
Mamma_och_Simon, Värmaren får ju arbeta lite mer då ja, men å andra sidan vill man ju hällst inte ha doppvärmaren innuti karet.
#7 - 20 juli 2006 04:45
Om du ska ha sand på hela bakgrunden är det nog lämpligare att ta 2-komponents lack och först lacka hela bakgrunden och sedan strö sanden i den våta lacken. Tar du silicon är det svårt att få det överallt och det kladdar något otroligt.
Vilken lack du ska använda kommer jag inte ihåg på rak arm, men sök efter frigolitbakgrund så hittar du det.
#8 - 20 juli 2006 08:20
[quote=ansjo]2-komponents lack [/quote]

Hmmm... låter giftigt.... [:-132] ???
#9 - 20 juli 2006 09:02
Jag gjorde en frigolitbakgrund för några år sedan och efter att jag spacklat bakgrunden lackade jag med brun 2-komponents lack och strödde över torvspån. Det funkade kanon, men du får låta lacken härda ut bara samt att det är lack som funkar i akvarium.
#10 - 20 juli 2006 09:06
[quote=ansjo]lack som funkar i akvarium.[/quote]

Ok. Har sökt i forumet nu och blivit klokare. :D

Vattenbaserade 2-komponentslacker fungerar. Exempel:
[LIST]
[*]Epotex akvarielack
[*]Nordsjö Epolan-V
[*]Flügger EP-V Topplack[/LIST]
#11 - 20 juli 2006 09:08
[quote=ansjo]brun 2-komponents lack och strödde över torvspån.[/quote]

Låter intressant! Har du någon bild?
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 20 juli 2006 09:35
1. Räcker det med ett hål i bakgrunden för insugning av vatten till ytterfiltret eller behövs fler hål och i så fall till vad?
Beror på hålets storlek, hur mycket vaten som cirkulerar och om det finns växter i akvariet.

2. Var ska hålet sitta i förhållande till ytterfiltrets insug?
Inte så viktigt

3. Kan jag göra någon sorts förfilter runt ytterfiltrets insug för att dels utnyjja utrymmet och dels förbättra effekten på filtret ytterligare?
Det är definitivt ingen nackdel

4. Värmer doppvärmaren vattnet i hela akvariet trots att den är bakom bakgrunden?
Ja, förutsatt att vatnnet cirkulerar mellan fram och baksida

5. Hur ska jag göra med den öppning som blir upptill, mellan bakgrunden och bakre glaset på akvariet? Den måste ju vara där för att doppvärmaren och insuget till ytterfiltret ska kunna gå ned där men jag vill förhindra att fiskar ska kunna ta sig in dit!
En filtermattebit eller liknande är lätta att avlägsna och tätar bra

Allmänna reflektion
- det funkar inte så bra att "slänta" sanden, med tiden kommer allt att bli platt

- att silkona går bra. Använd svart silikon (avsett för akvarier) och sand eller torv. Lägg ut silikonen och platta sedan till den så hela ytan täcks med hjälp av en pensel- Lägg sedan direkt i totv/sand innan silikonen börjat härda. Bäst att göra det i etapper.
#13 - 20 juli 2006 09:37
[quote=Mamma_och_Simon]Låter intressant! Har du någon bild?[/quote]
Tyvärr så har jag inte detta, det var innan digitalkameror fanns i var mans hem;)
#14 - 20 juli 2006 10:14
[quote=Mamma_och_Simon]
[/quote]

Hej,

Jag gjorde en bakgrund och fick erfarenheten att göra mer/större hål än jag räknade med. Fördelen med din lösning är att allt är under vatten och då kommer suget från pumpen att öka insuget genom bakgrunden. I mitt fall utgjorde bakgrunden en ficka som gick upp till ytan och det resulterade i att utrymmet bakom bakgrunden länspumpades i början.

Jag köpte armeringsnät som används för plastic padding på Clas Ohlsson för att hindra fisk att simma in i hålen. Med silikon fäste jag det på insidan av bakgrunden och det blev både snyggt och effektivt.

Lycka till
/T
#15 - 20 juli 2006 15:47
[quote=Kjell Fohrman]3. Kan jag göra någon sorts förfilter runt ytterfiltrets insug för att dels utnyjja utrymmet och dels förbättra effekten på filtret ytterligare?
Det är definitivt ingen nackdel[/quote]
Ok, då kommer såklart följdfrågan: Hur gör jag det? :D

[quote=Kjell Fohrman]Allmänna reflektion
- det funkar inte så bra att "slänta" sanden, med tiden kommer allt att bli platt[/quote]
Hm... ok, hur kommer det sig? Om jag har sten under sanden då?
#16 - 20 juli 2006 15:52
[quote=Sveziano]Jag gjorde en bakgrund och fick erfarenheten att göra mer/större hål än jag räknade med.
Lycka till
/T[/quote]

Ah, ok. Då ska jag nog göra flera hål.

Tack! :D
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 20 juli 2006 16:47
[quote=Mamma_och_Simon]Ok, då kommer såklart följdfrågan: Hur gör jag det? :D [/quote]
Svårt att svara på utan att veta exakt hur det ser ut - men en filtermattebit i någon form är lämplig i alla fall.

Hm... ok, hur kommer det sig? Om jag har sten under sanden då?

varför - ja kanske gravitationskraften eller nåt sånt;)
Sluttande sand funkar helt enkelt inte (om det inte rä svagt sluttande). Man brukar bygga terasser så sanden låses inom de olika terassavdelningerna
#18 - 20 juli 2006 20:35
Tack allihopa för svaren, jag blev en hel del klokare av all hjälp! :D
Jag återkommer säkert i något annat ämne eller när det är dags att omsätta kunskaperna i praktiken... :p

Ha en fortsatt härlig sommar!

Annons