Måste avreagera mig!!

#1 - 6 maj 2010 18:18
För ungefär två månader sedan beställde jag ett juwel rio 125 liter från arken zoo i barkarby. Vi kom överns om att det kostade 2700kr inkl bänk, jag tyckte det lät billigt men eftersom det var det jag var ute efter så slog jag till direkt. Arken sa att det skulle ta ca två veckor innan det kom.

Efter två veckor ringde jag och dom hade inte beställt det änu men sa att dom skulle göra det om tre dagar. Ytterligare 1 vecka gick och jag ringde igen och dom hade beställt det och förväntade leveransen om ca 5 dagar.
För att göra det kort så gick det över en månad till innan akvariumet kom efter att det inte hade kommit med leveransen och fick levereras separat. Under den här perioden kontaktade arken mig en gång bara efter att jag tusen gånger bad dom ringa mig!

När akvariumet väl kom i onsdags ringde jag, arken sa att dom ringer senare på kvällen. Arken och jag hade kommit överens om tidigare att jag skulle få det hemlevererat gratis vilket jag tyckte var kanon!. Men hon ringde aldrig.
Idag fick jag ett sms där det står: Det kom fel akvarie. Dessutom framkom det nu att akvarie och bänk beställs separat vilket innebär att bänken kostar ytterligare 2100kr. Vill du fortfarande ha det nu när det blev dyrare?

Efter två månaders väntan och jag har längtat och längtat får jag reda på att akvarium + bänk kostar 4800kr som jag absolut inte har råd med!Det kostar inte 2700kr som vi kom överens om från början.
Hjälp vad ska jag göra? Står här med alla tillbehör men inget akvarium!:(
#2 - 6 maj 2010 18:21
Strunta i dem och köp ett annat.
#3 - 6 maj 2010 18:22
sissi. skrev:
För ungefär två månader sedan beställde jag ett juwel rio 125 liter från arken zoo i barkarby. Vi kom överns om att det kostade 2700kr inkl bänk, jag tyckte det lät billigt men eftersom det var det jag var ute efter så slog jag till direkt. Arken sa att det skulle ta ca två veckor innan det kom.

Efter två veckor ringde jag och dom hade inte beställt det änu men sa att dom skulle göra det om tre dagar. Ytterligare 1 vecka gick och jag ringde igen och dom hade beställt det och förväntade leveransen om ca 5 dagar.

För att göra det kort så gick det över en månad till innan akvariumet kom efter att det inte hade kommit med leveransen och fick levereras separat. Under den här perioden kontaktade arken mig en gång bara efter att jag tusen gånger bad dom ringa mig!

När akvariumet väl kom i onsdags ringde jag, arken sa att dom ringer senare på kvällen. Arken och jag hade kommit överens om tidigare att jag skulle få det hemlevererat gratis vilket jag tyckte var kanon!. Men hon ringde aldrig.

Idag fick jag ett sms där det står: Det kom fel akvarie. Dessutom framkom det nu att akvarie och bänk beställs separat vilket innebär att bänken kostar ytterligare 2100kr. Vill du fortfarande ha det nu när det blev dyrare?

Efter två månaders väntan och jag har längtat och längtat får jag reda på att akvarium + bänk kostar 4800kr som jag absolut inte har råd med!Det kostar inte 2700kr som vi kom överens om från början.

Hjälp vad ska jag göra? Står här med alla tillbehör men inget akvarium!:(

Oh fy fasen vad det blev dyrt bara så där! Om de inte går med på att släppa det för 2700 kr som de sa från början så hade jag skitit i det. Låter inte så seriöst om det tagit 2 månader istället för 2 veckoor som de från början. Mycket skillnad på 2 veckor och 2 månader XD.
#4 - 6 maj 2010 18:28
macke_fisk skrev:
Oh fy fasen vad det blev dyrt bara så där! Om de inte går med på att släppa det för 2700 kr som de sa från början så hade jag skitit i det. Låter inte så seriöst om det tagit 2 månader istället för 2 veckoor som de från början. Mycket skillnad på 2 veckor och 2 månader XD.

Jag tänker absolut inte betala 4800kr, men jag är så jäkla förbannad att vänta o vänta! Nästan ingen i stockholm har det på lager och måste beställas in och alla tar ungefär 3500kr för det vilket jag inte har råd med det var därför jag vart så glad när jag hittade det för 2700kr. Uch hela grejen gör mig bara så förbannad:mad: låter mig vänta i två månader med skit service och kan inte ens ringa att tala om att det kostar mer!
Jag ringde dit idag och bad henne ringa upp mig men hon har inte ringt!
Hur är det igentligen med konsumentverket och muntliga avtal?
#5 - 6 maj 2010 18:33
sissi. skrev:
Jag tänker absolut inte betala 4800kr, men jag är så jäkla förbannad att vänta o vänta! Nästan ingen i stockholm har det på lager och måste beställas in och alla tar ungefär 3500kr för det vilket jag inte har råd med det var därför jag vart så glad när jag hittade det för 2700kr. Uch hela grejen gör mig bara så förbannad:mad: låter mig vänta i två månader med skit service och kan inte ens ringa att tala om att det kostar mer!

Jag ringde dit idag och bad henne ringa upp mig men hon har inte ringt!

Hur är det igentligen med konsumentverket och muntliga avtal?

Jag hade struntat i dem då, om de inte ringer tillbaks som ni har bestämt så hade jag inte brytt mig om dem och letat typ på blocket eller på annat håll. Eller så får du spara pengar tills du har råd :).
#6 - 6 maj 2010 18:35
Kan de inte sköta beställningar bättre så skall man inte handla av dem, taänk om du behöver reklamera akvariet eller bänken, hur lång tid skulle inte det ta...
#7 - 6 maj 2010 18:59
PiaJo skrev:
Kan de inte sköta beställningar bättre så skall man inte handla av dem, taänk om du behöver reklamera akvariet eller bänken, hur lång tid skulle inte det ta...

ja det är sant och även om dom skulle erbjuda mig att köpa det för 2700kr så skulle jag iallafall inte köpa det efter den där servicen! Ledsen nu att behöva vänta en månad till minst
#8 - 6 maj 2010 19:03
sissi. skrev:
ja det är sant och även om dom skulle erbjuda mig att köpa det för 2700kr så skulle jag iallafall inte köpa det efter den där servicen! Ledsen nu att behöva vänta en månad till minst

Strunta idem, om de inte kan ta hand om sina kunder på ett bra sätt så ska inte ha några heller. så tycker jag.
#9 - 6 maj 2010 19:21
Jag håller med dom andra här, skit i dom på Arken.. har ni inget Djurmagazinet i närheten?? eller kolla om du kan beställa från tyskland eller danmark visserligen så vet inte jag vad frakt o sånt kostar därifrån.. annars kolla blocket som Macke Fisk säger jag har köpt en del akvarier på blocket och det brukar vara bra grejer.. kan inte vi här på forumet mass bomba Arken Zoo med meil och skriva att vi tycker dom gör fel när dom gör som dom gör... lycka till
#10 - 6 maj 2010 19:21
Hej fruktansvärt dålig service ge dom ett dagens ris o sen kan dom slå igen affären ,kan dom inte sköta de bättre än så ge dom fingret de hade jag gjort ..good luck,,
#11 - 6 maj 2010 19:27
Här i Örebro är Arken Zoo Usla på allt, det är bara han som driver affären som kan nåt. resten är helt usla. sätter inte min fot på denna kedja. + att dem är nåt helt sjukt dyra på det mesta.

Hitta en annan butik Sissi!
#12 - 6 maj 2010 19:29
Skit i Arken. Det finns billiga akvarium på blocket, begagnade/nya.

Kolla den här t.ex. http://www.blocket.se/stockholm/Akvarium_250l_27290615.htm?ca=11&w=1
#13 - 6 maj 2010 19:35
gonzo44 skrev:
Jag håller med dom andra här, skit i dom på Arken.. har ni inget Djurmagazinet i närheten?? eller kolla om du kan beställa från tyskland eller danmark visserligen så vet inte jag vad frakt o sånt kostar därifrån.. annars kolla blocket som Macke Fisk säger jag har köpt en del akvarier på blocket och det brukar vara bra grejer.. kan inte vi här på forumet mass bomba Arken Zoo med meil och skriva att vi tycker dom gör fel när dom gör som dom gör... lycka till

Oj det vore härligt om alla gjorde det! Vänta bara tills jag får tag på chefen som jag gjorde affären med då ska hon få höra! om jag får tag på henne! Jag är lite i chock tillstånd fortfarande hade ingen aning om att man kunde bli behandlad så här illa av en affär som borde vårda sina kunder som ska köpa en dyr produkt.
#14 - 6 maj 2010 19:36
Virros skrev:
Skit i Arken. Det finns billiga akvarium på blocket, begagnade/nya.

Kolla den här t.ex. http://www.blocket.se/stockholm/Akvarium_250l_27290615.htm?ca=11&w=1

skitbilligt ju =)
#15 - 6 maj 2010 19:37
Tack för allas uppmuntrande svar!:)
Men vet någon nånting om konsumentlagen och muntliga avtal?
#16 - 6 maj 2010 19:56
Tack lellel för det privata meddelande angående konsumentlagen.
Jag kommer gå vidare med det bara för att jag vill ha rätt. Affärer måste sluta tro att dom kan behandla kunder hur som helst
#17 - 6 maj 2010 20:00
sissi. skrev:
Tack lellel för det privata meddelande angående konsumentlagen.

Jag kommer gå vidare med det bara för att jag vill ha rätt. Affärer måste sluta tro att dom kan behandla kunder hur som helst

Lycka till! Är på din sida :).
#18 - 7 maj 2010 04:09
Ja strunta i dem.. Jag köpte ett nytt Rio 240l för 3000kr i butik utan bänk med alla ateraljer. Bänken gick på 1100kr.. Ett 125l borde ju kosta mindre? Har du inget du kan ställa den på? Då Slipper ju du bänk kostnaden... Lycka till... :)
#19 - 7 maj 2010 08:05
ren juridiskt sett tror jag att det är ett muntligt avtal ni gjort med ett pris på 2700kr och leverans på två veckor och då ska de vara så. frågan är om det är värt besväret med att ta det så långt och om det verkligen gäller. finns många kryphål med sånnt. skulle satsa på att leta vidare. kan du inte köpa bara akvariet och fixa egen bänk? lycka till.
#20 - 7 maj 2010 08:46
sofiemedg skrev:
ren juridiskt sett tror jag att det är ett muntligt avtal ni gjort med ett pris på 2700kr och leverans på två veckor och då ska de vara så. frågan är om det är värt besväret med att ta det så långt och om det verkligen gäller. finns många kryphål med sånnt. skulle satsa på att leta vidare. kan du inte köpa bara akvariet och fixa egen bänk? lycka till.

Ja det är en lång process om jag vill bevisa att jag har rätt, men jag ringde till min komuns konsumentrådgivning och han sa att jag har rätt som sagt vi hade ett muntligt avtal. Men jag tänker inte vänta på att få köpa det av dom för 2700kr utan jag åker till hornbach som är längre bort men där kostar akvarium+bänk bara 2119kr. Dom ville ha 350 kr för bänken:)! När andra vill ha 2100kr för bänken. Får se hur lång tid den leveransen tar.
#21 - 7 maj 2010 08:55
sissi. skrev:
Ja det är en lång process om jag vill bevisa att jag har rätt, men jag ringde till min komuns konsumentrådgivning och han sa att jag har rätt som sagt vi hade ett muntligt avtal. Men jag tänker inte vänta på att få köpa det av dom för 2700kr utan jag åker till hornbach som är längre bort men där kostar akvarium+bänk bara 2119kr. Dom ville ha 350 kr för bänken:)! När andra vill ha 2100kr för bänken. Får se hur lång tid den leveransen tar.

BRA gjort!! :) inte första gången folk fått skitservice från den kedjan.
#22 - 7 maj 2010 09:44
http://svt.se/2.109777/tipsa_oss

Tycker jag att du ska göra :)
Gäst
#23 - 7 maj 2010 10:23
Jo ett muntilgt avtal är lika bindande som ett skrifligt men mycke svårt att bevisa då det blir ord emot ord. Men jag skulle nog ställt till det för dem. Gurky´s länk är bra. Folk ska veta hur dem behandlar folk. Kanske fler som råkar ut för detta och gotar det högre priset vilket är helt uppåt väggarna.
#24 - 7 maj 2010 11:08
Vilken skit service... Förstår om du är upprörd!
Tur att ha Hornbach i närheten med lite bättre priser!

Håller med att arken i Örebro har dålig koll, Norrköping har mycket sjuka fiskar Men däremot så är butiken i Nyköping och deras personal kanon bra!
#25 - 7 maj 2010 15:14
vill bara säga att det finns en affär i oskarshamn, djurkompaniet, där är det nästan alltid döda fiskar i nästan alla akvarium. Dom hade skalarer tillsammans med pirayor och en skalar hade inge bakkropp utan ett stort hål istället. Det saknades en bit som var lika stor som pirayans mun. :(

Men djurproffse är bra!
#26 - 7 maj 2010 16:19
Sådär ja nu har jag varit på hornbach i norsborg och beställt mitt kar:)
Förväntad leverans tid 2 veckor. har fått upp humöret lite eftersom karet är på gång igen!
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 7 maj 2010 16:35
Vill bara påpeka att på Zoopet är tillåtet att kritisera namngivna affärer, men det är inte tillåtet att kritisera anonymt.
Har man kritik att komma med så skall det klart framgå vem det är som framför kritiken och därmed även juridiskt ansvarr för det som man skriver.

Om man själv vill vara anonym på forumet så skall också affären ifråga vara anonym.
#28 - 7 maj 2010 17:06
Jag tar fullt juridiskt ansvar för det jag har skrivit! Mina vänner brukar kalla mig för sissi... därav användarnamnet:)
mvh Giovanna
#29 - 7 maj 2010 17:23
Lite kort om ett par av kedjorna som näms i tråden:).
Både Arken och Djurmagasinet kör med sk. Franchiseavtal och det är inte kedjan i sig som kan ge dålig service utan de enskilda affärerna.
Det är precis samma sak med tex McDonalds och Pressbyrån där en enskild person står för affären och affären sedan betalar en viss procent av intäkterna till franchisegivaren. Så att hänga ut en hel kedja kan ofta vara fel, utan det är då den specifika affären som gjort felet.
Tråkigt nog är det alltid när det går galet man hör, det är väldigt sällan man hör något bra om affärer vare sig det är en fysisk butik eller internetshop...

Annons