Måste jag silikona om?

#1 - 23 januari 2008 13:04
Under genomgång på 540-literskaret så upptäcks lite "silikonsläpp" på ett par ställen. Värsta syns här: http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=1781456
(Bortse från de fula algerna längre ner, jag har inte kommit dit än.. ;))

Måste jag skära bort _all_ silikon och göra om, eller kan jag skära bort det som har släppt och lägga en ny sträng ovanpå? Det finns god marginal ut till ramen (så man kan ta rejält utan att det syns) och den befintliga silikonen är väldigt mjuk och smidig.
Vill inte ha 540 liter vatten på golvet, men vill inte göra mer än vad jag måste heller.. ;)
#2 - 23 januari 2008 13:32
om du har tid och ork så ta bort all gammla siklikon och lägg dit ny, det är det bästa
#3 - 23 januari 2008 13:38
lili76 skrev:
Under genomgång på 540-literskaret så upptäcks lite "silikonsläpp" på ett par ställen. Värsta syns här: http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=1781456

(Bortse från de fula algerna längre ner, jag har inte kommit dit än.. ;))

Måste jag skära bort _all_ silikon och göra om, eller kan jag skära bort det som har släppt och lägga en ny sträng ovanpå? Det finns god marginal ut till ramen (så man kan ta rejält utan att det syns) och den befintliga silikonen är väldigt mjuk och smidig.

Vill inte ha 540 liter vatten på golvet, men vill inte göra mer än vad jag måste heller.. ;)
hade jag vart dig så hade jag tagit bort all gammal silikon o lagt ny silikon det är inte så jobbigt om man har rätt grejer.det är bättre att ta det säkra förre det osäkra hej du hej.
#4 - 23 januari 2008 13:40
Tid, ja. Ork? Neeeej... *S* Jag VILL ju inte! :D

Om jag nu, mot all förmodan, tar dig på orden och verkligen gör slag i saken och gör om. Behöver jag stirra mig blind på hållfasthet etc på silikonen?

Uh! Det var ju inte svaret jag vill ha, fast jag är medveten om att det troligen är det bästa... ;)
#5 - 23 januari 2008 13:41
hade jag vart dig så hade jag tagit bort all gammal silikon o lagt ny silikon det är inte så jobbigt om man har rätt grejer.det är bättre att ta det säkra förre det osäkra hej du hej.

Men! Nu är ni ju två mot en!! ;)
Jobbigt tycker jag det är efter att ha skurit bort all silikon och bytt en ruta på 54 literskaret. Man måste ju vara så noggrann..

Håller verkligen med att ta det säkra före det osäkra. Jag vill bara inte riktigt inse det. :)
#6 - 23 januari 2008 13:48
det går och lägga på ett lager över det gammla silikonet har jag hört om du nu absolut inte vill ta bort det gammla:p
#7 - 23 januari 2008 13:51
alcar skrev:
det går och lägga på ett lager över det gammla silikonet har jag hört om du nu absolut inte vill ta bort det gammla:p

Tänkte om man kunde skära bort det som släppt, tvätta med Aceton (oljefri) och lägga på en nu sträng som förseglar.
Men ja, kanske bäst ändå att skära bort allt.
#8 - 23 januari 2008 20:09
När vårt kar läckte skar vi bort allt på den skarven det läckte och satte nytt men de andra skarvarna gjorde vi inget. Det håller jättebra fortfarande efter 1-2år.
#9 - 24 januari 2008 07:42
Låter som om den gyllene vägen är att skära bort allt.. Då har jag helgen räddad då alltså! *S*
(Tycker mig se lite släpp på alla fogarna, om än den på fotot är störst och mest...)

Annons