måste man byta vatten så ofta

#1 - 10 november 2003 15:39
Har presis fått ett kar på 375 liter, läst lite här och där att man skall byta 1/3 del av vattnet varje vecka stämmer detta ? trodde att det bara gällde små akvarium.

Annars behöver jag lite tips då jag inte haft akvarium innan.
#2 - 10 november 2003 15:41
Beror på hur bra filter du har, hur mycket fisk och hur mycket du matar bland annat. Det är möjligt du klarar dig men byte varannan vecka.
#3 - 10 november 2003 15:53
När filtret är "inkört" och det inte finns någon nitrit, då är ammonium och nitrat värdena ett bra mått på hur ofta och hur mycket vatten som behöver bytas.
Tänk på att varje gång du sätter i fler fiskar ändras filtret/na förutsättning för nedbrytningen.
#4 - 10 november 2003 15:57
jag har ett fluval 4 plus filter ca 30 cilkider en 27cm segelfens gibbon en ål 2 malar. De största är 5st papegojciklider som är som handflatan de andra är typ malawiciklider mellan 7-10 cm och lite zebraciklider i varierande storlek. matar väl 1 gång om dagen. tänkte byta vatten 1 gång i månaden. byter man för det blir skitigt eller har det någon annan nytta för fiskarna?
#5 - 10 november 2003 16:06
med odm fiskarna LÄR du behöva byta bra mycket oftare enså speciellt med det filtret. Om jag inte hat helt fel så är både papegojfiskar och gibben riktiga skitgrisar och lär sörja ner vattnet rejält.

varför inte va på den säkra sidan och byt 20 - 30 % i veckan? har man slangar etc. direkt till kranen så är det ju inte direkt jobbigt och om man inte orkar sköta om sitt akvarium så kanske man ska fundera på varför man har det?

Man kan göra som kramfors säger också å bara hålla koll på alla värden och se när man ska byta på det sättet men det är fortfarande lika mycket jobb.
#6 - 10 november 2003 16:06
Tänk på att fiskarna pinkar i vattnet... hur kul är det att simma omkring i månadsgammal urin? [:-99]

Dessutom finns det ju inte någon lag som säger att man måste byta si eller så ofta, men man vill ju att fiskarna skall kunna hålla sig friska och fräscha. Med längre mellan vattenbytena blir det en sämre miljö för fiskarna och då riskerar man sjukdomar och allmänt inte lika glada och lyckliga fiskar. Själv skulle jag aldrig chansa på att det går bra att byta så sällan som en gång i månaden. För om det inte fungerar...
#7 - 10 november 2003 16:21

Med lite mindre ciklider skulle kanske en fluval 4+ vara nog, men nu har du så pass många fiskar att det fort blir skitigt. Byter du inte vatten en gång i veckan så skulle jag tro att det blir mkt nitrit i vattnet. Vi(jag och min sambo) har ett lika stort kar, med en fluval 3+ och ett Eheim Professional ytterfilter och ändå byter vi en tredjedel av vattnet en gång i veckan.

Men det är som sagt upp till var och en hur noga man är, men med den fiskmängd du har så har du nog inget större val då fiskarna fort skulle bli sjuka av den dåliga vattenkvalitén.
#8 - 10 november 2003 16:38
I ditt fall så behöver du inte oroa dig över nitrat halter. Gå till en butik och köp ett nitrit test så kommer du att förstå att det filtret du har är otillräckligt och att vattenbyten inte kommer att hjälpa dig. Större filter behöver du om dina fiskar inte skall få problem. Då pratar jag MYCKET större filter.
MVH
magnus
#9 - 10 november 2003 16:40
När man har testat vattnet en tid för ammonium/nitrat matat som vanligt och samma antal fiskar, då vet man utan att testa när vattnet ska bytas, det kan behövas tätare byten än en gångi veckan beroende på cm fisk och fodermängd.
#10 - 10 november 2003 16:43
Så synd att jag sågade ditt inlägg innan du ens skrivit det kramfors. På så sätt undegrävs din trovärdighet ;)
MVH
Magnus
#11 - 10 november 2003 17:17
Med ett pH på 7,5 är det lämpligt att byta vattnet när ammoniumhalten är på 1,0 mg litern, men det förutsätter att man i möjligaste mån avlägsnar föroreningarna.
Lite ammonium = lite nitrit = lite nitrat = bra vatten.
#12 - 10 november 2003 17:24
OOPS, vi är visst inne på forumet för mitt första akvarium. Inte helt juste att rabbla upp alla vattenparametrar som finns. Därför så nöjer jag m,ig med en slutsats: Du behöver större filter och kommer förmodligen att behöva byta vatten oftare än var 14e dag för att karet skall funka. Håller ni med om det?
MVH
magnus
#13 - 10 november 2003 19:00
Japp...minst en gång i veckan....MINST!!!!
#14 - 10 november 2003 19:06
Jag undrar lite över kombinationen Malawiciklider och papegojciklider... om jag inte är ute och cyklar så vill malawi ha hårt vatten och papegojorna älskar mjukt vatten ( de trivs mycket bra med samma vatten som diskusar behöver). Papegojciklider ska dessutom få sin enormt vackra röda färg när vattnet är riktigt mjukt.
Mvh
Elana
#15 - 10 november 2003 21:47
Ursprungligen skickat av Tropfrog

OOPS, vi är visst inne på forumet för mitt första akvarium. Inte helt juste att rabbla upp alla vattenparametrar som finns.

MVH

magnus

Exactamundo.
#16 - 10 november 2003 21:57
Vi bortser från vattenparametrar och fisksammansättning. Men med så många gram fisk per liter vatten skulle jag rekommendera:

A -- Vattenbyte 25 - 30% en gång i veckan.
B -- Sätt dig in i hur nitrit-nitrat cykeln fungerar.
C -- skaffa mer filterkapacitet

bara mina två korvören -- MW
#17 - 11 november 2003 00:41
whoow här får man snabba svar, tackar för det. Jag skall inköpa ett sådant nitrit nitrat test. provar att byta ca 100 liter i veckan och se om det räcker. Det kan aldrig bli fel åt andra hållet ? att man har för mycket nytt vatten så det stör balansen i akvariet?

Några andra frågor är 1. kan sub basen störa fiskarna låga bastoner färdas väl långt i vatten typ valsång?
2. skall filtert stå helt på bottnen eller kan det sita en 10cm upp?

kanske blir många (dumma frågor) så här i början!!
#18 - 11 november 2003 00:50
Subban är förmodligen helt ok. En luftpump stör nog mer.

Filtret kan du placera hur du vill.

Byter du 50% eller mer vatten så bör du använda ett vattenberedningsmedel, att byta mer än 50% är inget man bör göra särskilt ofta. Det är väldigt lite bakterier fritt i vattnet, det mesta sitter i filter, botten och övrig inredning.
#19 - 11 november 2003 00:50
Man ska inte byta för mycket vatten heller, det gillar inte fiskarna..blir lite för stor omställning för dem. Inte mer än 50% helst iallafall, 20-30% är mer lagom. (gäller kanske inte för alla fiskar, men för de flesta?)
Jag personligen ställer inte högtalare jämte ett akvarium, vet inte hur mycket de störs av ljud, men det är ju dumt & chansa?
Filtret kan vara vart som helst i akvariet bara det är under vatten & får vattnet att cirkulera i karet.
kolla bara så det inte hamnar ovanför vattnet då du byter vatten..det kan gå sönder om det är uppe ur vattnet när det är igång.
#20 - 11 november 2003 07:24
25% av 500 = 20?? hmmm nedu där kan du itne ha fått godkännt i matte inte. 125Liter ligger nog närmare sanningen.

ovh devisen heter "Större akvarium lättare att få bra balans"
#21 - 11 november 2003 07:24
Fördelen med större kar är att alla parametrar blir stabilare. Man behöver inte byta lika mycket vatten i ett större kar med lika mycket fisk i. Man överbefolkar inte lika sällan stora kar.

Angående ditt filter, det skall sitta så att utblåset kommer så nära ytan så möjligt. Detta behövs för att syresätta karet. ju bättre skjuts på ytvattnet ju bättre syresättning.
MVH
magnus
#22 - 11 november 2003 07:28
ajajajajajaj
Nicka ALDRIG en medicinboll!!!!

Jo, det är nog morgonen som är boven!!!

Och andra sidan är 125liter ännu mer,ännu tyngre och ännu jobbigare att byta.
#23 - 11 november 2003 07:29
Det var fegt att ta bort inlägget va?
#24 - 11 november 2003 07:32
Kanske ännu fegare att ta tillbaka min kritik?
MVH
Magnus
#25 - 11 november 2003 07:32
125 liter är precis lika jobbigt/ojobbigt som 2 liter om man har en slang ocvh använder den "otroliga" hävertefekten och sen är det bara å plugga på slangen på kranen så fylls burken igen. Mitt 50Liters kar är bra mycket jobbigare en mitt 340L efter som jag använder hink på det lilla å slang på det stora.

PS.

Istället för att hålla på och ta bort inlägg så kan man faktist ändra på dom så slipper man förstöra hela tråden så INGEN längre kan fatta vad den handlar om

DS.
#26 - 11 november 2003 07:43
Elana: Papegojcikliden (Hoplarchus Psittacus) är en sydamerikansk fisk som trivs i lite lägre ph med ett mjukt vatten. Den vackra röda färgen på strupen som en del individer kan uppvisa verkar vara mer en genetisk slump. Långt ifrån alla Psittacus kan öht uppvisa den röda strupfläcken. Dock verkar Asiaterna ha linjeavlat fram en variant som alltid har röd strupfläck.

Nu vet jag iofs att du inte pratar om den vackra Papegojcikliden utan du pratar om den hemska framavlade bastarden "PapegojFISK" som är en svårt missbildad avelsvariant/hybrid på en centralamerikansk fisk. Cetralamerikaner i regel vill ha lite hårdare vatten, så infon om att de skulle bli röda i mjukt vatten ser jag som osannolik.
#27 - 11 november 2003 08:08
Kan det inte vara den firre som menas?
"Aristochromis christyi"
Vetenskapligt namn:
Aristochromis christyi
Tidigare vetenskapligt namn:
Haplochromis christyi
Familj:
Cichlidae
Handelsnamn:
PAPEGOJCIKLID
Utbredning:
Runt Malawisjön på 2-10 meters djup
Länk
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=46
#28 - 11 november 2003 08:26
Nej.
#29 - 11 november 2003 10:45
Jag menade hybriden papegojciklid som inte är missbildad om man jämför med orginalfiskarna...
Alla jag har talat med som har och vet något om papegojciklider har dock bekräftat att ju mjukare vatten de lever i desto rödare blir de. Sedan så kan man alltid "fuska" med att använda ljusrör för växter som också gör att fiskarna ser mera röda ut.
#30 - 11 november 2003 13:48
Elena: Inte missbildad om man jämför med originalfiskarna? Vilka är originalfiskarna som är så missbildade?

Är det inte bättre att låta werner berätta vad han har för fisk i karet innan ni diskuterar vilka ph den vill ha? Det har nu kommit fram tre gissningar på vilken fisk han har. Vänta på svar i stället.
MVH
Magnus
#31 - 11 november 2003 14:19
Vi har 1700 l akvarier i lägenheten och det tar inte mera än en par timmar att byta en tredjedel av det vattnet... å allt går av sig själv (nästan) med hjälp av två trädgårdsslangar. Fiskarna är ju ändå husdjur och så mycket tid i veckan kan man väl ändå avsätta för att förvissa sig om att djuren mår bra...

Du undrade om du skulle störa balansen med de täta vattenbytena... jag kan ju säga (som någon redan påtalat) att med DET filtret och den mängden fisk kommer du förmodligen aldrig att få någon vettig balans... Det krävs massor med filtermassa för att husera nog med bakterier för att bryta ner avföringen från dina fiskar... Byt vatten så ofta du orkar för att få bort så mycket som möjligt av skiten... (hoppas du läser det här Kramfors) Detta är bara en akutlösning tills du skaffat ett rejält filter...
#32 - 11 november 2003 16:37
Jo, jag läser Nanc.
Jag brukar vara i Östersund ibland, nästa gång kan jag komma förbi så du får se en slamsug.
Då kan jag kolla på saltvattens akvariet, vi är några här som funderar på att börja med saltvatten, vi "pluggar" saltvatten information nu.
Men saltvatten kostar.

Annons