Måste man lacka ??

#1 - 24 augusti 2003 20:00
Hej!

har gjort en bakgrund i frigolit.. och lagt 2 lager husfix ..
måste man lacka det innan man ska ha ner det i karet eller kan det va som det är ?
vilken lack är bra o ha?? har frågat i färgbutiker men ingen vet nån som funkar i akvarie ..
namn och vart man kan få tag på den om det nu skulle vara nödvändigt att lacka...

ha det
#2 - 24 augusti 2003 20:13
www.epotex.se där kan du beställa lacken som de flesta använder. Den är dock dyr... Flüger ska tydligen ha en billigare som vissa säger fungerar. den är dock inte lika beprövad....

Om du vill ha alkaliskt vatten, dvs. Malawi eller Tanganyika så behöver du inte lacka...

Lycka till...
#3 - 24 augusti 2003 21:43
Om man inte skall lacka med "Epotex" så skulle jag föreslå att man dubblar lagren med husfix då den efter en stund "naggas" ned av malar och fiskar. Min har tappat lite, men turligt nog så ser det bara mer naturligt ut då jag har lackat den med extra lager.
#4 - 24 augusti 2003 21:46
Det är nog bäst att alltid lacka.. Ifall du inte lackar kommer du få en pH chock och ett pH runt 10.. vilket inte är så kul eftersom du måste hålla på bytta vatten som en galning.

Bakgrunden håller även mycket längre ifall du lackar så det är nog rekommenderat att lacka den.

Jag köpte NM klar lack (akvarie lack) som var ganska dyr men
garanterat säkert.. kostade mig 400 nått för en liter.. som ska räcka till 2kvadrat meter.
#5 - 24 augusti 2003 21:54
Okay tack då ..
blir väl till att beställa lite lack då ...

Annons