mat åt grodor :)

#1 - 29 juli 2007 17:31
Hej .
jag har tre afrikanska dvärgklogrodor och undrar hur mycket mat man ska ge dem per dag ( har frysta mygglarver) om man nu ska ge varje dag ;)
#2 - 29 juli 2007 20:42
jag fick tipset att inte ge varje dag utan ca var 3:e.
#3 - 30 juli 2007 07:38
Uppskattningsvis kanske en ruta var 3:de dag. Det ska ju vara såpass att magarna blir fulla, man brukar se att buken är fylld, men inte så att grodan ser ut att sprängas eller att stora mängder mat ligger kvar.

Jag har en skäggtömsmal hos grodorna, den tar hand om överflödig mat.
#4 - 31 juli 2007 12:19
lottiz skrev:
Uppskattningsvis kanske en ruta var 3:de dag. Det ska ju vara såpass att magarna blir fulla, man brukar se att buken är fylld, men inte så att grodan ser ut att sprängas eller att stora mängder mat ligger kvar.

Jag har en skäggtömsmal hos grodorna, den tar hand om överflödig mat.

Tack :) men är det för 3 grodor , hur mycket ska varje groda ha ungefär ? :confused:
#5 - 1 augusti 2007 10:11
Varje groda äter i så fall runt 1/3-dels ruta var tredje dag. Men det är bara riktlinjer, du måste titta på dina grodor och se hur de ser ut.

En välgödd groda ska du inte se skelettets konturer på. Det är ingen risk att grodorna blir övergödda över tid, men akvariet kommer att bli skitigt av allt de inte äter upp.

Fiskmatsregeln om att maten ska ätas inom 30 sekunder gäller inte för grodorna. De tar lång tid på sig att äta. Om det 2-3 timmar senare fortfarande ligger mat kvar på botten har grodorna antingen fått för mycket mat, eller inte hittat maten ordentligt.

Det går inte att ge dig ett exakt mått, du måste studera dina grodor och använda sunt förnuft.

Annons