Mat till Ancistrus

#1 - 23 augusti 2008 17:33
hej vad kan man ge till mina ancistrus 12cm+ dom är hur magra som helst, testat gurka men det är väll ingen näring typ ^^ något som sjunker?

Hur matar ni era ancistrus? :D
#2 - 23 augusti 2008 17:35
Ge dom typ "Hikari Tropical Algae Wafers" eller vegetabiliskt foder med spirulina.
#3 - 23 augusti 2008 17:39
Grönsaker är heller inte fel, broccoli, brysselkål, gröna ärtor, succini och gurka brukar vara populärast.
#4 - 23 augusti 2008 17:40
ansjo skrev:
Grönsaker är heller inte fel, broccoli, brysselkål, gröna ärtor, succini och gurka brukar vara populärast.

okej men de är svårt att få fast det i gruset =) mina ancistrus är så våldsamma dom möblerar om själva till och med
#5 - 23 augusti 2008 17:43
zucchini och gurka trär du på skaftet till en teasked.
#6 - 23 augusti 2008 17:50
Gaffel skrev:
zucchini och gurka trär du på skaftet till en teasked.

skala gurkan ?? bara ta av en bit av gurkan som den är eller?
#7 - 23 augusti 2008 18:11
Jepp, skär av en 1 cm:s bit och trä på en sked.
Vill du vara riktigt lat så knyter du fast tex en fisklina i skeden så slipper du bada med armen när skeden ska tas upp. Har inte malarna ätit upp på ett dygn kan du ta upp resterna då det kan ta ett tag innan de vet vad de ska göra med godsakerna;).
#8 - 23 augusti 2008 18:16
Eller så gör man som jag gjorde, tog några grillspet, tog en kniv, skarvade ut lite på pinnarna och band sedan ihop dem med fiskelina, sen var de bara att spetsa på gurkan och stoppa ner, väldigt enkelt att ta upp sen också. :)
#9 - 24 augusti 2008 07:24
Man kan även komplettera kosten med smått animaliskt frysfoder enligt Janne E på GOC:s forum:

Smått fryst foder som Cyklops, Bosmider och Daphnier är bra komplement till de flesta malar ur familjen Loricariidae, de liknar lite de små kräftdjur som de äter när de äter alger eller från den biofilm som bildas på botten/stenar/rötter i naturen. Ett par gånger i veckan och så kan du använda maltabletterna som basföda varje dag...även de dagar du ger lite fryst foder, har du könsmogna individer av båda könen så har du snart yngel.

Janne

från http://www.goc.se/jo/index.php?option=com_wrapper&Itemid=26

Annons