Mat till äppelsnäckor

#1 - 17 maj 2010 17:55
Hej jag ska köpa 5st äppelsnäckor som ska vara i mitt malawi akvarium och jag har hört att man kan mata snäckorna med sallad gurka mm och då undrar jag om jag lägger i en gurkskiva i akvariumet kommer då inte fiskarna äta upp den då??
#2 - 17 maj 2010 19:45
Jag tror nog att de hjälps åt. Om det visar sig att fiskarna också uppskattar grönsakerna får du helt enkelt sänka en större bit. ^^
#3 - 17 maj 2010 19:47
Men hur länge ska jag låta tex gurkan ligga i
#4 - 17 maj 2010 19:51
Jag brukar ha mina grönsaker i i 12 timmar..om dom inte käkar upp det innan dess så tar jag ut dom.
#5 - 17 maj 2010 19:53
En skiva på cirkus två centimeter brukar vara slut på tjugofyra timmar hos mig, men jag har glupska djur. ^^
Två dygn skulle jag rekommendera sådär på känn, sedan kan man fiska upp resten. Både gurka och sallad är ju sådana där härliga grönsaker som initialt blir piggare i kallvatten.

Edit: Eller också lyssnar du på Karrokaja. ; )
#6 - 17 maj 2010 19:54
ok en fråga till jag har hört att man ska ha i kalt för skalen men problemet är för mig att kalt höjer ju ph-värdet och jag har redan högt ph-värde så vad gör man då

hur ofta ska man mat snäckorna då
#7 - 17 maj 2010 19:57
Jag har aldrig haft i kalk till mina snäckor. De mår finfint ändå i vatten på neutrala 7... vad ligger ditt värde på från början?

Du får känna efter och se på dem hur de mår, precis som du gör med fiskarna. Tänk på att de också äter alger och algtbletter.
#8 - 17 maj 2010 19:59
Pickles skrev:
Jag har aldrig haft i kalk till mina snäckor. De mår finfint ändå i vatten på neutrala 7... vad ligger ditt värde på från början?

Du får känna efter och se på dem hur de mår, precis som du gör med fiskarna. Tänk på att de också äter alger och algtbletter.

mitt värde ligger på ca 7,5 ifrån kranen men när det har varit i akvariumet ett tag så är det uppe i 8,5
#9 - 17 maj 2010 20:23
walak skrev:
mitt värde ligger på ca 7,5 ifrån kranen men när det har varit i akvariumet ett tag så är det uppe i 8,5

8,5 är ett bra värde för äppelsnäckorna, man kan tillsätta med att ge dem broccoli som innehåller kalk.

Fler alternativ
*terrariekalk, brukar se ut som en sköldpadda :)
*1tsk bikarbonat till 100l vatten
*broccoli
#10 - 17 maj 2010 22:23
OT passus, äpplen är annars ett nice snack åt praktbotier.. :D
#11 - 18 maj 2010 05:12
Nubi skrev:
8,5 är ett bra värde för äppelsnäckorna, man kan tillsätta med att ge dem broccoli som innehåller kalk.

Fler alternativ

*terrariekalk, brukar se ut som en sköldpadda :)

*1tsk bikarbonat till 100l vatten

*broccoli

bikarbonat har jag haft i redan men hur ofta ska man mata snäckorna då
#12 - 18 maj 2010 08:13
Jag skulle tro att snäckorna kommer att bli uppätna av malawisarna, tyvärr.
#13 - 18 maj 2010 08:27
Jens A. skrev:
Jag skulle tro att snäckorna kommer att bli uppätna av malawisarna, tyvärr.

Eller så kommer de aldrig ut ur sitt skal och dör. Den risken finns med.

walak skrev:
bikarbonat har jag haft i redan men hur ofta ska man mata snäckorna då

Matning, hmm.. Jag har ca 50-70 snäckor, 30 st ser man när man tittar in i karet, de andra är så små ännu.
Jag ger mina varannan dag ungefär, beroende på om det finns nyckläckta snäcklingar eller ej.
Ger man en broccoli så tar det mellan 24-48 timmar innan den är uppäten (beroende på invånarna tillsammans med snäckorna)

Hur många snäcor har du?
#14 - 18 maj 2010 08:38
Nubi skrev:
Eller så kommer de aldrig ut ur sitt skal och dör. Den risken finns med.

Matning, hmm.. Jag har ca 50-70 snäckor, 30 st ser man när man tittar in i karet, de andra är så små ännu.

Jag ger mina varannan dag ungefär, beroende på om det finns nyckläckta snäcklingar eller ej.

Ger man en broccoli så tar det mellan 24-48 timmar innan den är uppäten (beroende på invånarna tillsammans med snäckorna)

Hur många snäcor har du?

jag ska köpa 5st och dom är mellan 2-3cm
#15 - 18 maj 2010 08:42
walak skrev:
jag ska köpa 5st och dom är mellan 2-3cm

Ahaaaaa =)

En algtablett/grönsaker varannan dag funkar :) Har du fler fiskar i det karet? t.ex. malar?
#16 - 18 maj 2010 08:43
Nubi skrev:
Ahaaaaa =)

En algtablett/grönsaker varannan dag funkar :) Har du fler fiskar i det karet? t.ex. malar?

japp jag har malawi fiskar men inga malar
#17 - 18 maj 2010 08:50
Kör med två algtabletter som du delar på, varannan dag vartredje dag.
Äppelsnäckor funkar som en dammsugare och lär äta fiskmaten som sjunker ner till botten. :)
Du kan alltid variera med fodret, grönsaker och algtalbetter och räkmix. Det älskar mina snäckor.

Grönsakerna, om de inte vill sjunka, stick igenom en tesked. Jag tror inte du behöver oroa dig, De äter som små grisar :)
#18 - 18 maj 2010 08:53
ok men nu börjar jag oroa mig för att fiskarna kommer äta upp mina snäckor
#19 - 18 maj 2010 08:55
walak skrev:
ok men nu börjar jag oroa mig för att fiskarna kommer äta upp mina snäckor

De kanske gör/inte gör det, De kanske inte ens bryr sig.
Du får testa dig fram, Innan du köper snäckorna, fråga om du får lämna tillbaka de om det inte skulle funka.....Eller så köper du ett till kar ;)

Hannesc har malawi, jag vet inte om han har sina äppelsnäckor tillsammans i det karet, du får fråga :)

Jag har aldrig sett äppelsnäckor tillsammans med malawi, inte i fiskaäffärer ialf.
#20 - 18 maj 2010 08:58
Nubi skrev:
De kanske gör/inte gör det, De kanske inte ens bryr sig.

Du får testa dig fram, Innan du köper snäckorna, fråga om du får lämna tillbaka de om det inte skulle funka.....Eller så köper du ett till kar ;)

Hannesc har malawi, jag vet inte om han har sina äppelsnäckor tillsammans i det karet, du får fråga :)

Jag har aldrig sett äppelsnäckor tillsammans med malawi, inte i fiskaäffärer ialf.

ok jag köper dom privat men om det inte skulle funka så undrar jag om dom får plats i minn räkvas
#21 - 18 maj 2010 09:05
walak skrev:
ok jag köper dom privat men om det inte skulle funka så undrar jag om dom får plats i minn räkvas

De blir lika stora som golfbollar när de är fullvuxna.
#22 - 18 maj 2010 10:11
a jag har inte snäckor med malawi. tycker inte det passar in. så jag har inte ens testat. annars så har jag snäckor (eller snäcka) i min räkvas o han e fasen den piggaste av alla mina snäckor. rejsar som en dåre.
#23 - 18 maj 2010 10:22
hannesc skrev:
a jag har inte snäckor med malawi. tycker inte det passar in. så jag har inte ens testat. annars så har jag snäckor (eller snäcka) i min räkvas o han e fasen den piggaste av alla mina snäckor. rejsar som en dåre.

hur många gånger har han rymt
#24 - 18 maj 2010 10:30
tre.
#25 - 18 maj 2010 11:30
hannesc skrev:
tre.

hur många har du i din vas
#26 - 18 maj 2010 11:43
en

Annons