Pickles skrev:Jag har aldrig haft i kalk till mina snäckor. De mår finfint ändå i vatten på neutrala 7... vad ligger ditt värde på från början?
Du får känna efter och se på dem hur de mår, precis som du gör med fiskarna. Tänk på att de också äter alger och algtbletter.
walak skrev:mitt värde ligger på ca 7,5 ifrån kranen men när det har varit i akvariumet ett tag så är det uppe i 8,5
Nubi skrev:8,5 är ett bra värde för äppelsnäckorna, man kan tillsätta med att ge dem broccoli som innehåller kalk.
Fler alternativ
*terrariekalk, brukar se ut som en sköldpadda :)
*1tsk bikarbonat till 100l vatten
*broccoli
Jens A. skrev:Jag skulle tro att snäckorna kommer att bli uppätna av malawisarna, tyvärr.
walak skrev:bikarbonat har jag haft i redan men hur ofta ska man mata snäckorna då
Nubi skrev:Eller så kommer de aldrig ut ur sitt skal och dör. Den risken finns med.
Matning, hmm.. Jag har ca 50-70 snäckor, 30 st ser man när man tittar in i karet, de andra är så små ännu.
Jag ger mina varannan dag ungefär, beroende på om det finns nyckläckta snäcklingar eller ej.
Ger man en broccoli så tar det mellan 24-48 timmar innan den är uppäten (beroende på invånarna tillsammans med snäckorna)
Hur många snäcor har du?
walak skrev:ok men nu börjar jag oroa mig för att fiskarna kommer äta upp mina snäckor
Nubi skrev:De kanske gör/inte gör det, De kanske inte ens bryr sig.
Du får testa dig fram, Innan du köper snäckorna, fråga om du får lämna tillbaka de om det inte skulle funka.....Eller så köper du ett till kar ;)
Hannesc har malawi, jag vet inte om han har sina äppelsnäckor tillsammans i det karet, du får fråga :)
Jag har aldrig sett äppelsnäckor tillsammans med malawi, inte i fiskaäffärer ialf.